اگر لاریجانی رئیس مجلس نبود چه می شد؟ / پرونده

علی لاریجانی طی 8 سال حضور خود در راس پارلمان، نشان داده است که همواره در مدیریت خود بر مجلس از یک رویه ثابت عقلانی و معتدل تبعیت می کند .

عبدالله احمدی: ‌لاریجانی که در آخرین انتخابات هیئت رئیسه مجلس نهم در خرداد ماه امسال با اختلاف بسیار زیادی از رقیب خود در این انتخابات، بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد، نشان داد که اکثریت نمایندگان به او اعتماد داشته و مدیریت وی بر مجلس را پذیرفته اند و به همین دلیل حاضرند با 205 رای مدیریت نهاد قانون گذاری کشور را به او بسپارند.

در حالی که روح الله حسینیان ، به عنوان تنها رقیب وی در این انتخابات نتوانست رای بیشتر از 36 نماینده را به خود اختصاص دهد.

این در حالی است که لاریجانی چهار سال ریاست مجلس هشتم را عهده‌دار بوده و با ابقای مجددش بر کرسی ریاست مجلس نهم برای چهارمین سال متوالی، ریاست 2 دوره مجالس هشتم و نهم را بر عهده داشته است. وی در سال اول فعالیت مجلس نهم 177 رأی، در سال دوم 213 رأی و در سال سوم 187 رأی بدست آورده بود. رقبای وی در این سال ها علاوه بر حسینیان،احمد بخشایش اردستانی و بهرام بیرانوند بوده اند که مجموع آرای آن‌ها به اندازه رای لاریجانی در یک دوره نمی رسد.

با این حال و با ریاست لاریجانی بر مجلس تصویری که از اکثریت هیئت رئیسه مجلس به خارج از بهارستان منتقل می شود تصویری همراه با عقلانیت و درایت است.

رئیس  مجلس نهم این روزها دیگر تبدیل به چهره ای محوری در راس مجلس و همچنین میان اصولگرایانی شده است که گفتمان اعتدال گرایانه ای از اصولگرایی را به نمایش گذاشته که با افراط میانه ای ندارد و نمایندگانی که حول محور او فراکسیون رهروان ولایت را تشکیل داده اند، با اندیشه سیاسی و مدیریتی وی همراه هستند.

لاریجانی چه از زمانی که در برابر ادعاهاي محمود احمدی نژاد در روز استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی کابینه دهم، با متانت ایستاد و از خود دفاع کرد و به عنوان رئیس مجلس اجازه صحبت خارج از آیین نامه را به رئیس جمهور وقت  نداد، نشان داد که نمایندگان مجلس نهم فرد مقتدری را برای ریاست مجلس انتخاب کرده اند.

اتفاقات هفته گذشته در خانه ملت، دو روز تاریخی یکشنبه و سه شنبه  19 و 21 مهر ماه  هیچ گاه از حافظه مجلس پاک نخواهد شد. اتفاقات این دو روز این سئوال را پیش می آورد که اگر در این موضوع ، علی لاریجانی ریاست مجلس را برعهده نداشت، چه اتفاقی رخ می داد؟

اگر در روز یکشنبه لاریجانی رئیس مجلس نبود دلواپسانی که علی اکبر صالحی و محمد جواد ظریف را تهدید کرده بودند در قلب راکتور اراک و زیر خروارها سیمان دفن خواهند کرد، در صحن علنی مجلس خواسته خود را عملی می کردند؟!

 

در مجموع ، دقت در رفتار لاریجانی در مجلس نشان می دهد که وی به هیچ وجه در مقابل کسانی که بدون سند حرف می زنند و همچنین به هیئت رئیسه اتهام وارد می کنند ذره ای عقب نشینی نمی کند . نمونه آن را می توان در پاسخ وی به ادعای برخی نمایندگان تندرو منتسب به جبهه پایداری مشاهده کرد.

رئیس مجلس همچنین به علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام که مدعی بود گزارش این کمیسیون نادیده گرفته شده است، پاسخ همراه با دلیلی ارائه کرد که مشابه این توضیحات را به حسینیان داد تا برای نمایندگان مجلس درباره طرح برجام ابهامی باقی نماند.

البته پاسخ های لاریجانی در روز سه شنبه که جزئیات برجام نیز به تصویب رسید، در خور تامل است. چه آنجا که با احمد توکلی از در شوخی وارد شد و چه آنجا که با توضیحات خود نمایندگان دلواپس را چنان آرام کرد که یکی از آن ها حتی از  تریبون خطاب به شبکه های خارجی از جمله بی بی سی و صدای آمریکا گفت: همه بدانند که میان ما به عنوان وابستگان نظام اختلافی وجود ندارد.

هر چند که به گفته یکی از نمایندگان یک روز بعد از تصویب برجام، یکی از نمایندگان منتسب به جبهه پایداری به دنبال جمع آوری امضاء علیه رئیس مجلس بود که البته با وجود مخالفت بسیاری از نمایندگان، موفق به انجام این کار نشده بود.

البته حسین مظفر، معاون قوانین مجلس معتقد است که در روند تصویب برجام هیچ گونه بی قانونی از سوی هیئت رئیسه مجلس نشده است.

اما با وجود جوسازی‌ های بسیاری که در روزهای بعد از تصویب برجام علیه لاریجانی شد ابسیاری از نمایندگان ، مدیریت جلسه روز سه شنبه از سوی رئیس مجلس را مدیریت فوق العاده ای می دانند.

مدیریتی که به عقیده سید هادی حسینی، تا زمان رای گیری در روز یکشنبه نیز به خوبی اعمال شد تا جلوی ترفند دلواپسان برای تهدید نمایندگان گرفته شود.

در همین حال، عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است، لاریجانی از انفجار بمب تشنج در روز سه شنبه در مجلس جلوگیری کرده است.

 همچنین کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت و رئیس مرکز پژوهش های مجلس بر این نکته تاکید دارد که مدیریت لاریجانی جای تقدیر دارد و دوستان مخالف برجام اگر حاضر به این کار نیستند لااقل به رئیس مجلس سنگ نزنند.

نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درباره بهانه مخالفان برجام مبنی بر اینکه رئیس مجلس در جلسه روز سه شنبه اجازه طرح پیشنهادهای آن ها را نداده است ، تاکید می کند که اکثر پیشنهادها وقت مجلس را تلف می کرد و بسیاری ازآن ها نیز برجام را نقض می کرد.

در این حال حسین سبحانی نیا از مدیریت لاریجانی بر مجلس در روز های یکشنبه و سه شنبه به عنوان مدیریت بحران یاد می کند.

گرچه رئیس مجلس  معتقد است که درموضوع برجام تصمیم داهیانه ای از سوی نمایندگان گرفته شده است اما چه کسی است که نداند نقش رئیس مجلس در اداره کردن فضای جلسه به نفع منافع ملی و مصالح کشور، نفشی سازنده و تاثیرگذار بوده است.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    3 1
    واقعا مدیریتش خوبه ولی کاش از این اصول گرایی که معلوم نمیشه کی آورد تو کشور یه ذره تحقیق می کرد مثل اون جریان راست وچپ نشه ایشااله
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    7 0
    اگر لاریجانی رییس مجلس نبود احتمالا رییس قوه قضاییه میشد.
  • ارس مغان IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 0
    کار دولت کمی سخت تر میشد
  • بی نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 0
    اگر لاریجانی رئیس مجلس نبود جناب حداد با کمال ادب و اخترام پرونده برجام را میزد زیر بغل جناب حسینیان و اقایان کوچک زاده و رسایی را نیز مامور حل گیری سیمان مینمود تا پرونده بجای اقای صالحی زیر سیمان میرفت و از بحثهای بعدی هم جلو گیری بشود