تسنیم نوشت: یک روزنامه آمریکایی ضمن اشاره به اظهارات 3 سال پیش نخست‌وزیر فعلی ترکیه نوشت: انفجارهای مرگبار آنکارا نشان داد که آرزوی ترکیه برای مدیریت تحولات خاورمیانه محقق نشده است.

به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه سه سال پیش یعنی وقتی که وزیر خارجه بود تأکید کرد: ما موج تغییر و تحولات در خاورمیانه را مدیریت خواهیم کرد. تا زمانی که ما در ذهنمان درباره ترکیه یک ایده‌آل را در نظر داریم، یک ایده‌آل را نیز برای خاورمیانه خواهیم داشت.

امروز با توجه به تحولات کنونی به‌خصوص انفجارهای مرگبار آنکارا، نادرست بودن اظهارات داود اوغلو مشخص شده است. این انفجارها، مرگبارترین انفجارها در ترکیه به شمار می‌رود.

به‌گفته مقام‌های دولتی بیش از 95 نفر در این انفجارها کشته شده‌اند. دو عامل انتحاری عامل اصلی انفجارها بوده‌اند. اگر گروه داعش پشت حملات تروریستی آنکارا باشد، همان‌طور که قبلاً پیش‌بینی شده بود: پتانسیل برای یک حمله داخلی کاملاً واقعی است.

در ابتدا، سیاست دولت ترکیه در قبال داعش این بود که به آنها اجازه زندگی و حیات را بدهد و اجازه دهد تا مردم را بکشد.

مقام‌های ترکیه اقدامات کمی را برای جلوگیری از عبور و مرور تروریست‌ها، سلاح و پول برای آنها در مرز سوریه انجام دادند. تروریست‌های داعش با اجیر کردن شهروندان ترکیه اقدام به اجرای فعالیت‌های مورد نظر خود کرده‌اند. ترکها نیز از طریق تجارت نفت و آثار باستانی سرقت شده توسط داعش، پول زیادی را به جیب زده‌اند.

آیا این مسئله امکان دارد که اردوغان به داشتن متحدی مانند داعش فکر کرده باشد؟ محاسبات اردوغان هرچه باشد، به‌نظر می‌رسد دو اولویت مهم در نظر داشته است: سرنگون کردن بشار اسد، و حذف نیروهای کرد در سوریه.

در انفجار جولای بیش از 33 غیرنظامی که اکثر آنها کردها بودند، در شهر سوروچ کشته شدند. مقام‌های اطلاعاتی ترکیه به این نتیجه رسیدند که داعش احتمالاً مسئول اصلی این انفجار بوده است. پس از آن ترکیه حملات هوایی را علیه شبه‌نظامیان مظنون در داخل این کشور و علیه داعش در سوریه آغاز کرد.

ترکیه همچنین به آمریکا اجازه داد تا با استفاده از پایگاه هوایی ایجرلیک حملات هوایی به داعش را انجام دهد. انفجار روز شنبه در آنکارا، تظاهرات کنندگانی را هدف قرار داد که خواستار صلح بین دولت ترکیه و شبه‌نظامیان کرد در جنوب شرق این کشور بودند.

آیا پ‌ک‌ک می‌توانسته عامل اصلی این انفجارها باشد؟ تاریخ نشان می‌دهد که پ‌ک‌ک هیچ‌گاه تجمعات غیرنظامی را هدف قرار نداده است. بین سازمان دهندگان این تظاهرات، اعضای حزب دموکرات خلق بوده‌اند که حامی کردها هستند. از سوی دیگر پ‌ک‌ک آتش‌بس یک‌جانبه‌ای را با دولت ترکیه اعلام کرده بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =