جان ارنست، سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پیش به سوالات خبرنگاران دربارۀ افغانستان، سوریه، ایران، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پاسخ داد.

جان ارنست، سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پیش به سوالات خبرنگاران دربارۀ افغانستان، سوریه، ایران، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، جاش ارنست در آغاز نشست خبری روز چهارشنبه در کاخ سفید بدون آنکه صحبت های مقدماتی داشته باشد از خبرنگاران حاضر در سالن کنفرانس خواست تا پرسش های خود را مطرح کنند.

جاش ارنست در پاسخ به اینکه آیا احتمال دارد خشونت های دو طرف در اسرائیل تشدید شود یا خیر گفت:

آمریکا برای از دست رفتن جان هر بی گناهی به سوگ می نشیند چه این فرد اسرائیلی باشد و چه اینکه فلسطینی باشد. ما همچنان برای سران دو طرف اسرائیلی و فلسطینی تاکید می کنیم که محکوم کردن خشونت و مقابله با تحریک کنندگی، تا چه حد اهمیت دارد؟ آمریکا همچنان درتماس مداوم با دولت اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی خواهد بود. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا این فرصت را داشت تا تماس تلفنی را هم با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و هم محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی داشته باشد. در این تماس تلفنی نگرانی های ما درباره خشونت های جاری در منطقه مورد بحث قرار گرفت. جان کری هم اعلام کرد که در نظر دارد در آینده نزدیک به منطقه سفر کند. من درباره جزئیات سفر جان کری به منطقه خبر ندارم اما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به همکاران من در وزارت امور خارجه مراجعه کنید.

وی افزود: ما در آمریکا نگرانی عمیق درباره تشدید تنش ها داریم و مصرانه از همه طرف ها می خواهیم که گام های مثبت برای اعاده آرامش و جلوگیری از اقداماتی بردارند که باعث تشدید بیشتر تنش در منطقه می شود.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه به پرسشی درباره مناظره نامزدهای دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پاسخ داد و گفت:
من وقتی این مناظره را دیدم آن را با مناظره جمهوریخواهان مقایسه کردم و دیدم که می شود مناظره هم کرد اما درباره ترس، تشویش و ناامنی ها درباره آینده صحبت نکرد. بسیار دلگرم کننده بود که دیدم نامزدهای دمکرات نگرش ها و اولویت های خود را برای کشور بیان می کردند. نامزدهای دمکرات عمدتا تاکید کردند که به پیشرفتی که در هفت سال گذشته در آمریکا بدست آمده است ، ادامه خواهند داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا باراک اوباما قبل از برگزاری انتخابات مقدماتی دمکرات ها، از نامزد خاصی حمایت خواهد کرد یا خیر، گفت:
این همچنان یک احتمال است. هنوز مشخص نیست که آیا رئیس جمهور به صورت علنی تصمیم می گیرد در انتخابات مقدماتی دمکرات ها از نامزد خاصی حمایت کند یا خیر؟

جاش ارنست در ادامه گفت:

عملکرد قوی هیلاری کلینتون در مناظره نامزدهای دمکرات، مایه تعجب هیچ کس از جمله باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و جو بایدن معاون رئیس جمهور نیست. هم باراک اوباما و هم جو بایدن سابقه مناظره با هیلاری کلینتون را دارند و او را می شناسند. تصمیمی که جو بایدن باید برای نامزدی در انتخابات بگیرد به خودش ربط دارد و تحت تاثیر هیچ مسئله دیگری قرار ندارد.
جاش ارنست گفت: من با جوبایدن درباره مناظره صحبت نکردم اما به نظر من وی از نتیجه مناظره متعجب نشده است. مولفه های تاثیر گذار بر تصمیم گیری جوبایدن برای نامزدی در انتخابات به خودش ربط دارد و به عملکرد فرد خاصی در مناظره ها مربوط نیست.
یک خبرنگار در ادامه از سخنگوی کاخ سفید پرسید: روزنامه نیویورک گزارش داده است که احتمالا رئیس جمهور آمریکا به دنبال تجدید نظر در خروج نظامیان آمریکایی یا خروج اکثر نظامیان آمریکایی بعد از سال 2016 از افغانستان است. آیا این گزارش صحت دارد؟

جاش ارنست در پاسخ گفت:

ما اذعان کرده ایم که رئیس جمهور آمریکا باید درباره سیاست دولت خود در داخل افغانستان تصمیم بگیرد. در پایان ماه گذشته میلادی ، ما شاهد یکمین سالگرد تشکیل دولت وحدت در افغانستان بودیم. وقتی که این دولت تشکیل شده بود ما توانستیم امضای توافقنامه امنیتی دوجانبه بین افغانستان و آمریکا را تکمیل کنیم. پس در طی یکسال گذشته، نظامیان آمریکایی و دولت افغانستان مشغول آزمودن این شراکت بوده اند. ما تا این لحظه از نتایج دلگرم هستیم . ما اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس هیئت اجرایی افغانستان را طرف هایی کارآمد یافتیم.

وی افزود: علت حضور آمریکا در افغانستان نگرانی های ناشی از تهدیدهای تروریستی بوده است. از زمان شروع ریاست جمهوری باراک اوباما، راهبرد آمریکا متمرکز بر تضعیف و در نهایت نابود کردن تهدید تروریستی در افغانستان بوده است. ما در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشتیم و در عمل هسته اصلی القاعده را که در گذشته مصونیت زیادی در افغانستان داشت نابود کردیم . پس ما پیشرفت مهمی برضد تندروها در افغانستان داشتیم اما همچنان تهدید تروریستی در افغانستان وجود دارد هرچند این تهدید همانند قبل از یازدهم سپتامبر نیست اما این تهدید آنقدر هست که ما آن را سبک نشماریم. از دیدگاه رئیس جمهور آمریکا بسیار اهمیت دارد که آمریکا توانایی های ضد تروریستی خود را در داخل افغانستان حفظ کند چون این مسئله روی توانایی دولت مرکزی افغانستان تاثیر خواهد داشت و نیز روی منافع امنیت ملی آمریکا نیز تاثیر خواهد داشت.

خبرنگاری پرسید آیا رئیس جمهور آمریکا منتظر مسئله خاصی است تا یکی از نامزدهای دمکرات در انتخابات آمریکا حمایت کند؟

جاش ارنست در پاسخ گفت:

خیر. به نظر من رئیس جمهور آمریکا به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علاقه مند است. وی بارها گفته است که چقدر اهمیت دارد که رئیس جمهور بعدی آمریکا پیشرفت های بدست آمده در این هفت سال را درک کند و متعهد به ادامه دادن به این پیشرفت ها باشد.

خبرنگاری پرسید: آیا شما هیچ خبر تازه ای درباره این موضوع دارید که اقدام ایران به پرتاب موشک، نقض استانداردهای سازمان ملل متحد بود؟ و آیا تصمیمی برای طی کردن یک مسیر بجا گرفته شد؟

جاش ارنست در پاسخ به پرسش این خبرنگار گفت: من خبر تازه ای در این باره ندارم. کارشناسان ما در حال بررسی هستند.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره موضوع سفر هیئت نخست وزیری روسیه به آمریکا برای همراه کردن این کشور با اقدام نظامی روسیه در سوریه گفت:

من با دفتر دمیتری مدودوف نخست وزیر روسیه صحبت نکردم تا بدانم که نیات او چیست؟ اما آنچه که از طرف رئیس جمهور پوتین بیان شده این است که این هیئت می تواند تسهیل کننده همکاری و هماهنگی نظامی بین آمریکا و روسیه باشد. ما گفته ایم تا زمانی که روسیه تمایل نداشته باشد کمک سازنده ای به تلاش های ما برضد داعش بکند ، ما علاقه ای به این کار نداریم. روسیه هدف خود را دارد. برای من جای تعجب نخواهد بود که رئیس جمهور پوتین از روی استیصال و درماندگی تلاش کند دومین مقام ارشد دولت روسیه را به آمریکا بفرستد و تلاش کند ما را متقاعد کند که به آنها ملحق شویم اما واقعیت این است که این درخواست نه تنها در آمریکا مورد توجه قرار نمی گیرد بلکه شصت و پنج کشور دیگری که عضو ائتلاف ضد داعش هستند نیز به این درخواست بی توجه خواهند بود.

جاش ارنست در ادامه مدعی شد:

ما همچنان شاهد گزارش هایی هستیم که نشان می دهد نیروهای ایرانی مشغول تقویت و افزایش حضور خود در داخل سوریه هستند. روشن است که ما این وضعیت را به دقت زیر نظر داریم . این رفتار منطبق با آن چیزی است که آنها در گذشته مرتکب شدند ولی نشان می دهد که روسیه تا چه حد منزوی است که این اقدام یکجانبه را انجام داده است.

تنها کسانی که همراه روسیه هستند دولت بشار اسد و ایرانی ها هستند که مشغول فعالیت های بی ثبات کننده در داخل سوریه بوده اند که باعث شده است آنها هدف تحریم های آمریکا و تحریم های بین المللی قرار گیرند. پس جای تعجب ندارد که ولادیمیر پوتین آماده باشد تا نخست وزیر خود را به آمریکا بفرستد و تلاش کند ما را با اقدام یکجانبه خود در داخل سوریه همراه کند. ما این کار را نخواهیم کرد. ما کمک سازنده روسیه را که به صورت تلفیقی با تلاش بین المللی بر ضد داعش باشد، مورد استقبال قرار می دهیم اما روسیه برنامه متفاوتی را دنبال می کند.

جاش ارنست در ادامه نشست خبری خود در کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره رژیم صهیونیستی و کاهش تنش ها با فلسطین گفت:

چیزی که ما شاهدش بوده ایم این است که این تنش ها برخی وقت ها به خشونت تبدیل می شود و متاسفانه این تنش ها بخشی از وضعیت منطقه در طی نسل ها بوده است. روسای جمهور متعددی در آمریکا با این چالش روبرو بودند که آسان هم نیست. بحث ها بین فلسطینی ها و اسرائیل برای خاتمه دادن به این مناقشه، چیزی نیست که آمریکا و هر کس دیگر در جامعه بین المللی بتوانند برای آن راه حل پیدا کنند بلکه در نهایت آنها باید خودشان تصمیمات دشوار را بگیرند که مستلزم شجاعت سیاسی است. کاری که آمریکا می تواند بکند تلاش برای تسهیل گفتگوها است تا آمریکا بتواند حامی این روند باشد. آمریکا دوشادوش اسرائیل که نزدیک ترین همپیمان ما در خاورمیانه (غرب آسیا) است خواهد ایستاد درحالیکه آنها با این تهدیدهای امنیتی روبرو هستند. ما درک می کنیم که به نفع امنیت ملی آمریکا و اسرائیل است که این مناقشه حل شود.

جاش ارنست در ادامه ی این نشست خبری افزود:
به نفع دو طرف نیست که اختلافات سیاسی شان به خشونت کشیده شود و جان افراد بی گناه گرفته شود.از دست رفتن جان افراد فاجعه آمیز بوده است. متاسفانه این مسئله ادامه دارد. به همین علت است که جان کری با سران هر دو طرف تماس داشت تا تلاش کند راهی برای تنش زدایی بیابد و مانع از کشته شدن افراد بی گناه بیشتر بشود.

وی گفت: راه حل مناقشه راه حل دو کشوری است و این راه حل باید از طریق گفتگوهای مستقیم بین دو طرف بدست آید.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا با درخواست سازمان پزشکان بدون مرز برای یک تحقیق مستقل بین المللی درباره بمباران بیمارستان قندوز موافقت می کند یا خیر گفت:

چیزی که آمریکا اکنون انجام می دهد این است که ما مشغول سه تحقیق درباره این رویداد تاسفبار هستیم. نخستین تحقیق مربوط به وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) می شود که در حال انجام شدن است. رئیس جمهور آمریکا به اطلاع سلسله مراتب فرماندهی آمریکا رسانده است که خواستار تحقیقی شفاف ، کامل و دقیق است. رئیس جمهور آمریکا از روز نخست حادثه خواستار توضیح کامل ماوقع شده است. رئیس جمهور آمریکا اطمینان دارد که این خواسته در تحقیق وزارت دفاع بدست خواهد آمد. همچنین تحقیقی در ناتو و یک تحقیق مشترک بین مقامات آمریکا و افغان در جریان است. نتایج این تحقیقات نیز می تواند نقشی مهم در توضیح کامل حادثه داشته باشد.

خبرنگاری گفت: آیا دولت آمریکا با تحقیق مستقل بین المللی مخالفت خواهد کرد؟
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ گفت: دولت آمریکا اطمینان دارد که تحقیق وزارت دفاع آمریکا باعث ارائه توضیح کامل وضعیتی خواهد شد که رئیس جمهور خواستار آن شده بود.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری درباره آزمایش موشک بالستیک در ایران پرسید:

شما دیروز (سه شنبه) گفته بودید احتمالا همزمانی پرتاب موشک با اقدام پارلمان ایران در تصویب توافقنامه هسته ای (برجام) اتفاقی نیست. روشن است که تا روز اجرای برجام چند روز دیگر باقی مانده است. پرسش من این است که آیا شما می گوئید که به نظر شما از دیدگاه کاخ سفید بین پرتاب موشک و تصویب برجام در ایران ارتباط وجود دارد؟ آیا آمریکا نگران نیست؟
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ گفت:

در آینده ممکن است بحث های زیادی در این باره وجود داشته باشد. روزی که در پیش است روز « تصویب برجام » است یعنی روزی که نشان دهنده گذشت فرصت نود روزه از زمان تصویب قطعنامه سازمان ملل است. پس معنی روز تصویب این است که ایران در روز تصویب، برداشتن گام های لازم برای محدود کردن قابل توجه در برنامه هسته ای اش را آغاز می کند. روز اجرا روز دیگری در آینده است یعنی زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند راستی آزمایی کند که ایران این گام ها را برداشته است تا از شرایط محقق شدن تخفیف تحریم ها برخوردار شود. روزی که در پیش است روز تصویب است اما روز اجرا روزی دیگری در آینده است.

جاش ارنست در ادامه مدعی شد:

من کارشناس مسائل سیاسی ایران نیستم اما بسیاری از ناظران مسائل ایران می گویند تندروهای ایران دوست ندارند که محدودیت قابل توجه بر برنامه هسته ای شان تحمیل شود، رویهمرفته ما می دانیم که تندروها در داخل ایران تلاش کردند سلاح هسته ای بسازند، این یک واقعیت است و این واقعیت همچنان درست است هرچند ایران بارها آن را انکار می کند. برخی افراد گفته اند که آزمایش موشکی منعکس کننده تمایل تندروهای ایران برای نشان دادن عدم آمادگی شان برای همکاری با دیگر انتظارات جامعه بین المللی در خصوص رفتار ایران است.

رئیس جمهور آمریکا گفته است که این توافقنامه متمرکز بر برنامه هسته ای ایران است و مبتنی بر تغییر رفتار ناگهانی ایران و تبدیل شدن این کشور به یک عضو همکاری کننده و سازنده در جامعه بین المللی نبوده است. در واقع به همین علت است که با علم به اینکه ایران یک عضو سازنده از جامعه بین المللی نیست، دستیابی به توافقنامه هسته ای اهمیت پیدا می کند.

ما باید اطمینان یابیم که آنها به سلاح هسته ای دست نمی یابند و بهترین کار برای ما به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از طریق این توافق بین المللی و دیپلماتیک است. این استدلالی است که رئیس جمهور آمریکا دارد. بله ما نگران هستیم و تردید های زیادی درباره این آزمایش موشکی داریم که مطابق با قطعنامه های سازمان ملل متحد نبوده باشد. به همین علت ما این آزمایش موشکی را بررسی می کنیم و اگر دریابیم که مغایر قطعنامه ها بوده است متعجب نخواهیم شد چون تاکیدی بر ضرورت عمل کردن به چیزهایی است که رئیس جمهور آمریکا در کمپ دیوید با شرکای ما در شورای همکاری خلیج فارس مطرح کرده بود یعنی به آنها گفت که اقدام به مختل کردن و شناسایی و رهگیری موادی خواهد کرد که ممکن است به پیشبرد برنامه موشک بالستیک ایران کمک کنند.

وی افزود: ما آزمایش موشکی را جدی می گیریم و به دنبال آن هستیم که آیا این پرتاب، نقض قطعنامه شوری امنیت بوده است یا خیر، اما باید آن را بررسی کنیم. ما قویا مظنون هستیم که این آزمایش ناقض قطعنامه شورای امنیت بوده باشد . ما این آزمایش را جدی می گیریم. هر چند باید گفت که این آزمایش منطبق با رفتارهایی است که ما مدتی است از ایران شاهد بوده ایم. این قطعنامه ها که باعث محدود شدن برنامه موشک بالستیک ایران می شود مدتی است که وجود داشته است و ایرانی ها نیز بارها آنها را نقض کردند.

این مسئله تاکیدی بر ضرورت هماهنگی بهتر و شاید تلاش های تهاجمی تر برای مختل کردن برنامه موشک بالستیک شان است. ما قطعا این آزمایش را جدی می گیریم. بحثی که من کردم این بود که افراد تلاش می کنند دقیقا مشخص کنند که ایران می خواست با این آزمایش موشکی به چه چیزی دست یابد؟

به اعتقاد من برخی بر این باورند که این آزمایش همزمان با تصویب (برجام) در مجلس بود که شاید یک علت سیاسی برای آن وجود داشته باشد اما همانطور که گفتم من در زمینه مسائل داخلی ایران کارشناس نیستم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =