نخستین مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا در شهر لاس وگاس در حالی برگزار شد که مخاطبان به طور شگفت انگیزی سندرز را برنده مطلق این مناظره معرفی کردند.

سعید جعفری: نخستین مناظره دموکرات های متقاضی برای ورود به کاخ سفید برگزار شد. رقابتی که شاید ستاره های اصلی آن هیلاری کلینتون و برنی سندرز بودند. دموکرات ها برخلاف جمهوری خواهان احتیاجی به استیجی عریض و طویل نداشتند و ۵ نامزد کنونی در کنار یکدیگر برنامه های خود را برای مخاطبان طرح کردند. 

دموکرات ها بر خلاف جمهوری خواهان برخوردهای چندان تندی با یکدیگر نداشتند. این در حالی بود که در مناظره جمهوری خواهان بینندگان یک جنگ حقیقی را از صفحه تلویزیون شاهد بودند. در حالی که این روزها موضوع ایمیل های هیلاری کلینتون به مهمترین پاشنه آشیل نامزد پیشروی دموکرات ها در صحنه کارزار انتخاباتی ایالات متحده تبدیل شده، وقتی بحث به این ماجرا رسید برنی سندرز، رقیب شماره یک فعلی هیلاری با حمایت از وزیر خارجه سابق، تاکید کرد موضوعات مهمتری برای بحث وجود دارد. مردم آمریکا از شنیدن درباره ایمیل های هیلاری خسته شده اند. 

اظهار نظری که خرسندی بانوی اول پیشین آمریکا را با خود به همراه داشت و هیلاری به خاطر این حمایت سندرز با این نامزد چپ دست داد. 

دیگر نکته قابل توجه مناظره دیشب تسلط هیلاری کیلنتون در هنگام پاسخ دادن به سوالات و سخنرانی خود بود. کلینتون با صدایی رسا و شیوا به سوالات پاسخ می داد و سعی داشت لبخند همیشه بر لبانش باشد. خنده های بلند و پر سر و صدای هیلاری هم از دیگر نکات قابل توجه مناظره دیشب سی ان ان بود. 

در سوی مقابل سندرز چندان نتوانسته بود فضا را تحت کنترل خود در آورد. صحبت های برنی با تپق های زیادی همراه بود و نشان از این داشت این سناتور سالمند آمریکایی چندان سخنور خوبی نیست. 

بحث بر سر اقتصاد سرمایه داری دیگر بخش چالش برانگیز مناظره لاس وگاس بود. جایی که سندرز از مدل اقتصاد سوسیالیستی کشورهای اسکاندیناوی سخن گفت و مدل حمایتی دولت از طبقات اجتماعی را، الگویی مناسب برای پیاده سازی در آمریکا معرفی کرد. هیلاری اما با مخالفت با این موضوع اشاره کرد: البته من هم دانمارک را دوست دارم  ولی اینجا دانمارک نیست و ما ایالات متحده آمریکا هستیم. ما باید مدل اقتصادی و مدیریتی خود را داشته باشیم.

اشاره هیلاری به دشمنی با ایرانیان هم بخش دیگری از نقاط عطف مناظره دیشب دموکرات ها بود. قسمتی که به ویژه برای ایرانیان قابل تامل بود. نامزدهای دموکرات با این سوال مواجه می شدند که به دشمنی با چه کسی افتخار می کنند؟ پاسخ کلینتون ایرانیان و احتمالا جمهوری خواهان بود. اظهار نظری که واکنش های زیادی را در فضای مجازی بین ایرانیان به همراه داشت. به ویژه که وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال نگفت حکومت ایران و از لفظ Iranian استفاده کرد. 

سندرز اما تغییرات آب‌وهوایی را مهمترین چالش کشور در آینده معرفی کرد. 

جیم وب نامزد نه چندان جدی دموکرات از اینکه فرصت کافی در این مناظره در اختیارش قرار نگرفت تا نظراتش را بیان کند ناراضی بود. البته وب احتمالا خودش هم می داند در رقابت با هیلاری و سندرز از شانس چندانی برخوردار نیست. همانطور که مارتین اومالی و لینکلن چافی در چنین وضعیتی قرار دارند. 

نتایج نظرسنجی سی ان ان در صفحه فیس بوک این شبکه نشان می دهد ۸۱ درصد از بینندگان برنی سندرز را برنده مناظره دیشب دانسته اند. برتری خیره کننده و باور نکردنی برای نامزد چپگرای حزب دموکرات. این در حالیست که هیلاری تنها ۱۳ درصد از آرا را به خود اختصاص داده و اومالی، جب و چافی با ۳، ۲ و یک درصد در جایگاه های بعدی حضور دارند. 

این مناظره در حالی برگزار شد که هنوز سایه سنگین جو بایدن بر سر نامزدهای دموکرات سنگینی می کند و همچنان گمانه ورورد معاون اول اوباما به صحنه انتخابات در میان محافل سیاسی شنیده می شود. به نظر می رسد هنوز برای تحلیل دقیق قدری زود باشد و باید چند ماه دیگری صبر کرد تا چهره نامزدهای اصلی جمهوری خواهان و دموکرات ها روشن شود.

اما اگر بخواهیم ماجرا را از منظر ایران بررسی کنیم حتما پیروزی برنی سندرز و یا جو بایدن می تواند گزینه مطلوب و ایده آل باشد.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =