نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف شروط بینایی و حداکثر سن 75 سال برای ثبت نام در انتخابات مجلس و نمایندگی مخالفت کردند.

به گزارش خبرآنلاین، بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، در دستورکار امروز نمایندگان پارلمان قرار دارد و در جریان این بررسی، نمایندگان  ماده 5 این طرح را تصویب کردند.
در گزارش دو شوری طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که توسط کمیسیون شوراها و امور داخلی ارایه شده است، آمده بود که در بند 6 ماده 28 قانون، کلمه 'بینایی' و در بند 7 این ماده عبارت 'و حداکثر 75 سال تمام' حذف و بندهای زیر جایگزین بند 1 این ماده قرار می گیرد و ترتیب بندها اصلاح می شود:
1- اعتقاد و التزام عملی به اسلام
2- اعتقاد و التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارایه پیشنهاداتی خواستار حذف کلمه 'بینایی' و 'و حداکثر 75 سال تمام' از گزارش کمیسیون و خواستار بازگشت به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شدند.
مخالفین بر این اعتقاد بودند که با ورود نابینایان به مجلس باید تمامی مدارک و اسناد مجلس شورای اسلامی به خط بریل نیز وجود داشته باشد که دارای بار مالی و مشمول اصل 75 قانون اساسی می شود.
نمایندگان مخالف حذف شرط سنی هم بر این اعتقاد بودند که با ورود نمایندگان بالای سن 75 سال، جایی برای حضور جوانان به مجلس نخواهد بود.
براساس ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:
1 - اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
2 - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
3 - ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه.
4 - داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل آن.
5 - نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه.
6 - سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینائی، شنوائی و گویائی.
7 - حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام.

انتخابات مجلس الکترونیکی برگزار می شود
همچنین در جلسه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که انتخابات مجلس بصورت الکترونیکی برگزار شود.

بر این اساس در ماده 3 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس آمده است: در ماده 9 قانون قانون اصلاحات زیر به عمل می آید: الف- تبصره 2 به عنوان ماده 9 و تبصره 5 به عنوان تبصره 1 آن جایگزین می شود.
ب- تبصره های 1، 3،4،6، و 7 حذف و تبصره های زیر به عنوان تبصره های 2 و 3 به آن الحاق می شود:
تبصره 2- وزارت کشور موظف است با هماهنگی و موافقت شورای نگهبان تمام مراحل انتخابات را در حدود اعتبارات مصوب با اسافاده از روش ها و فناوری های نوین برگزار کند.
تبصره 3- در انتخابات الکترونیکی با تایید شورای نگهبان از امضای الکترونیکی مجریان و ناظران استفاده می شود.همچنین در صورت برگزاری همزمان چند انتخابات، در هر شعبه اخذ رای از یک دستگاه به طور مشترک برای تمامی انتخابات در اخذ رای و شمارش آرا استفاده می شود.
محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور که به عنوان نماینده دولت درباره این طرح سخنرانی می کرد، گفت: در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی در یک سوم حوزه های انتخابیه برگزار خواهد شد.

** ماده 9 و تبصره هایش

در ماده 9 قانون انتخابات آمده است: چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان اکثریت حداقل یک چهارم آراء حاصل نگردید، انتخابات دو مرحله ای خواهد شد، بدین معنی که از بین نامزدهایی که اکثریت حداقل یک چهارم آراء را در مرحله اول بدست نیاورده اند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می کنند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقیمانده، کمتر از دو برابر باشد، تمام آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند نمود.
تبصره 1- اگر تعداد نامزدهای باقیمانده مساوی یا کمتر از نمایندگان مورد نیاز باشد، انتخابات مرحله دوم انجام نخواهد شد و نامزدی که حداقل یک چهارم مجموع آراء را کسب کرده باشد به مجلس راه می یابد.
تبصره 2 - هیچ یک از داوطلبان نمایندگی نمی توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد نمایند، در غیر این صورت نامزدی آنها کلاً باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می گردند.
تبصره 3 - وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف یک ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، تعیین و اعلام خواهد نمود.
تبصره 4 - کلیه رأی دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده اند شرکت خواهند نمود و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه های انتخاباتی رأی نداده باشند در مرحله دوم انتخابات می توانند شرکت نمایند.
تبصره 5 - در انتخابات میان دوره ای حوزه های انتخابیه هر دوره مجلس، کسانی حق رأی دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رأی داده باشند و یا در هیچ یک از حوزه های انتخابیه شرکت نکرده و رأی نداده باشند.
تبصره 6 - انتخابات مرحله دوم حوزة انتخابیه تهران ، ری، شمیرانات و اسلامشهر در هفتمین دورة مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهد پذیرفت.
تبصره 7 - وزارت کشور موظف است ظرف شش ماه از زمان تصویب این قانون نسبت به نوین سازی شیوه های اخذ رأی و شمارش آراء به منظور دقت، سلامت و نظارت بهتر در اخذ، شمارش و اعلام نتایج و همین طور استانداردسازی صندوق های اخذ رأی در حدود اعتبارات مصوب و پس از تأیید شورای نگهبان اقدام نماید.

 

27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =