تسنیم نوشت: وزیر خارجه آمریکا می‌گوید در زمان تصدی ریاست کمیته روابط خارجی سنا بدین نتیجه رسیده بود که رهبران ایران آماده مذاکره درباره برنامه هسته‌ای هستند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، طی سخنانی در دانشگاه هاروارد، گفت که دو سال پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌دانسته تهران آماده گفتگو است: "من این قضاوت را زمانی که رئیس کمیته روابط خارجی [سنا] بودم و پس از دیدار از عمان و منطقه کردم... احساس کردم که این امر ارزش امتحان را دارد و آن را پیگیری کردیم، من این فرآیند را تقریباً برای چهار سال پیگیری کردم، نه دو سالی که طی آن در مذاکره بودیم".

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه درباره اجرای برجام "بسیار خوشبین"‌ است، گفت: "مردم فراموش کرده‌اند که ما برای دو سال با توافق موقت زندگی کردیم، اینکه آنها ذخایر و غنی‌سازی را کاهش داده و تعداد سانتریفیوژ‌های خود را کم کرده‌اند".

وی با اشاره به فرمایشات حضرت امام خامنه‌ای درباره عدم ادامه مذاکرات با آمریکا در امور غیرهسته‌ای گفت: "نمی‌دانم که آیا این یک ممنوعیت کامل است یا نه. رئیس‌جمهور روحانی و ظریف اشاره کرده‌اند که ایران می‌تواند در برخی مسائل منطقه ــ سوریه، یمن و جاهای دیگر ــ یاری رساند".

"ما اکنون روی یافتن موضوعات بعدی مذاکرات متمرکز نیستیم؛ بلکه بر اینکه فرآیندی که تمام کرده‌ایم به‌صورت کامل اجرایی می‌شود، تمرکز کرده‌ایم. و من فکر می‌کنم که اجرای آن می‌تواند اعتماد مختص خود را آفریده و احتمالات دیگری را در ادامه پدید می‌آورد".

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    22 5
    درستش هم برای دوطرف همینه، فعلا همین توافق رو جلو ببرین اگه تونستید به تعهدات پابند باشید اونوقت موضوع بعدی وگرنه رو صد تا موضوع توافق کنید که یکیش عملی نشه چه فایده داره؟