با اصلاح قانون انتخابات مجلس، کسب حداقل 20 درصد آرای ماخوذه در حوزه های انتخابیه برای انتخاب نمایندگان به تصویب رسید.

به گزارش خبرآنلاين، صبح امروز طرحي اصلاحي براي اصلاح مفادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي با عنوان «جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» در دستور کار نمايندگان مجلس قرار داشت که شرايط راي آوري براي نامزدهاي اين انتخابات را سهل تر مي کرد. طرحي که از نظر طراحان به سالم يازي فضاي انتخابات نيز کمک مي کند.

حداقل آرا براي ورود به مجلس در قانون انتخابات مجلس، از ابتداي تدوين اين قانون تا کنون همواره دستخوش تغييراتي شده است. در انتخابات مجالس اول تا پنجم، نامزدها بايد حداقل 50 درصد آراي ماخوذه را کسب مي کردند تا راهي مجلس شوند. اگر چه اين شرط در مجالس اول، به راحتي تامين مي شد اما به تدريج از ورود نامزدها در مرحله اول در کلان شهرهايي چون تهران کاسته شد. تا آنجا که در مجالس چهارم و پنجم، تنها دو نفر در مرحله اول انتخابات تهران وارد پارلمان شدند.

در مجلس پنجم، شرط ورود به مجلس در مرحله اول، کسب 30 درصد آرا شد و در مجلس هفتم نيز با مصوبه ديگري به 25 درصد کاهش يافت. اکنون در مجلس نهم نيز بار ديگر کسب حداقل آرا براي ورود به مجلس از 25 به 20 درصد آراي ماخوذه تقليل پيدا کرد.

گفتني است در مرحله دوم انتخابات نيز نامزدها با کسب اکثريت نسبي آرا مي توانند به عنوان نماينده مجلس انتخاب شوند.

براساس این گزارش در طرح اصلاحی آمده بود که انتخابات مجلس یک‌مرحله‌ای و نمایندگان با کسب اکثریت نسبی آرا انتخاب می‌شوند، اما محسن علیمردانی پیشنهاد داد تا مقرر شود فرد منتخب در مرحله اول انتخابات حداقل 20 درصد از کل آرا را کسب کند و در مرحله دوم با کسب اکثریت نسبی آرا انتخاب شود.

در این راستا کمال علی‌پور خنکداری در مخالفت با این پیشنهاد گفت: زمانی که حد نصاب کسب آرا در مرحله اول، 20 درصد شود در واقع اکثریت نسبی زیر سوال می‌رود. ما در این طرح به دنبال آن بودیم تا اگر فردی اکثریت نسبی را کسب کند بتواند به‌عنوان نماینده مردم انتخاب شود. محمدقسیم عثمانی نيز در موافقت با این پیشنهاد گفت: این پیشنهاد بینابینی است که می‌تواند به این قائله پایان دهد. زمانی معیار انتخاب در انتخابات مجلس کسب رأ‌ی 50 درصد بود که پس از مدتی به یک‌سوم و در نهایت به 25 درصد تغییر پیدا کرد. حال در این پیشنهاد قرار است کسب آرا به 20 درصد برسد که این اتفاق می‌تواند به نفع مردم نیز باشد.

نمایندگان بعد از استماع این پیشنهاد با 146 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در صحن با آن موافقت کردند.

در ديگر بندهاي اصلاحي اين طرح، ارائه کارت ملي علاوه بر شناسنامه در زمان راي گيري نيز براي راي دهندگان الزامي شد.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    11 3
    در مناطقی که ترکیب جمعیتی متنوعی دارند این قانون خیلی بده چونکه مثلا در برخی حوزه های انتخاباتی کافیه منسوبین یک قوم یا مذهب 22 درصد کل جمعیت اونجا رو تشکیل بدن و قوم یا مذهب دیگه 78 درصد جمعیت رو تشکیل بده اونوخت اقلیت نماینده می فرسته مجلس ولی اکثریت بدون نماینده می مونه . من حوزه های انتخاباتی زیادی رو که این شرایط رو دارن می شناسم . به نظر من 25 درصد فعلی هم باید به 50 درصد افزایش پیدا کنه .
    • سید مهدی A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
      5 2
      بی نام عزیز خودت فهمیدی چی گفتی یا نه ؟ 22 درصد نماینده می فرسته و 78 درصد نمی فرسته ؟؟؟ اخه چرا ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    8 4
    می دونن که سری بعد کسی بهشون رای نمیده
  • زکریا IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    1 0
    شواری نگبان این قانون رو تائید کرده یا هنوز مشخص نیست؟