ایسنا نوشت ،سند راهبردی هنر صنعت فرش دستباف چهارمحال و بختیاری با حضور مدیر مرکز ملی فرش کشور رونمایی شد

مدیر مرکز ملی فرش کشور افزود: فرش ایران با جنبه های ارزآوری، فرهنگی، قدمت تاریخی و کارآفرینی، هم در گفتمان های ملی و جهانی دارای جایگاه بالایی است و هم در بحث اقتصاد مقاومتی، به طوری که ضمن ایجاد اشتغال مناسب می تواند زمینه استقرار و باقی ماندن روستائیان در روستا را فراهم کند.

حمید کارگر با بیان اینکه سالانه 500 میلیون دلار فرش از کشور به دیگر کشورها صادر می شود، خاطرنشان کرد: کمترین میزان صادرات فرش در سال های 90 تا 92 انجام شد که ورود کالاهای جایگزین در بازار کشور، تحریم های عمومی، تغییر سبک زندگی چه در داخل و چه در خارج از کشور و تغییر در کارکرد های اقتصادی فرش به عنوان سرمایه در طول زمان از مهم ترین دلایل کاهش صادرات فرش ایرانی است.

وی با اشاره به انجام توافقات هسته ای و ایجاد چشم اندازی روشن در صحنه سیاسی کشور که باعث بهبود مناسبات تجاری با جهان می شود، تصریح کرد: روند رو به رشدی در کشور صورت گرفته و با لغو تحریم صادرات فرش کشور به آمریکا، شاهد رشد میزان صادرات در سال 95 خواهیم بود.

کارگر با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده فرش از دغدغه های عمده دست اندرکاران بافت فرش است، ابراز امیدواری کرد: با ابلاغ فراخوان این مرکز به تعاونی ها و فعالان فرش دستباف، راهکار مناسبی برای این مسئله ارائه شود اما هنوز راه حلی برای آن ارائه نشده است.

وی با اشاره به مشکلات بیمه ای فرش بافان گفت: تاکنون بیش از 400 هزار بافنده از تسهیلات بیمه ای در کشور بهره مند شده اند که وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در تلاش برای افزایش این میزان به 600 هزار نفر در بودجه 95 است. مدیر مرکز ملی فرش کشور گفت: یکی از نقص های بزرگ قانون بیمه قالی بافان تصویب اعتبار سالانه آن است چون با توجه به اینکه بخش بزرگی از جامعه قالی باف کشور در حقیقت به این شغل اشتغال ندارند و تنها از خدمات طرح های قالی بافی بهره می برند که این آمار انحراف 40 درصدی را نشان می دهد.

کارگر ادامه داد: مرکز ملی فرش با پرداخت نقدینگی به بافنده مخالف است چرا که این روند موجب تثبیت فرش بافی و ایجاد اشتغال پایدار نمی شود بلکه این تسهیلات باید در اختیار تولید کننده قرار گیرد.

کارگر از عقد قراردادی با صندوق تسهیلات کارآفرینی امید خبر داد و گفت: با حمایت این صندوق قالیبافان می توانند از تسهیلات 4 درصدی بهره مند شوند.

وی از ورود ترکیبی از بازرگانان فرش ایران در امریکا و پژوهشگرانی که در این عرصه فعالیت داشته اند، برای بازدید از کارگاه های رنگرزی و بافت خبر داد و تصریح کرد: برگزاری جشنواره گره زرین از دیگر وقایع مهم سال پیش روی فرش کشور است که در آن از فعالان عرصه بافت قدردانی خواهد شد.

به گفته کارگر، ساخت تیزر و فیلم، برنامه ریزی و سرمایه گذاری در بازار های سنتی نظیر آلمان و بازارهای جدید نظیر چین، آموزش های لازم به گردانندگان تورهای داخل کشور برای آشنایی با فرش مناطق و ایجاد بازار فرش ایرانی از طریق تبلیغات در کشورهای هدف از دیگز اقدامات مرکز ملی فرش برای احیای فرش ایرانی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =