روحانی درباره نامه چهار وزیرش توضیح داد: این ها را وزیر اقتصاد در جلسات دولت گفته بود/3/

رئیس جمهور گفت که شرح کامل بسته جدید اقتصادی دولت را وزرای مربوطه هفته آینده شرح خواهند داد و او تنها بخش کوتاهی از آن را امشب برای مردم تشریح کرد.

به گزارش خبرآنلاين، حجت الاسلام حسن روحاني در ادامه گفت و گوي مستقيم تلويزيوني خود با مردم، گفت: اگر سياست هاي ما هم انقباضي و هم رکودي بود بايد تورم کاهش يافته و رشد منفي اقتصادي داشته باشيم. اما در سال 92 رشد ما منفي 1.2 بود و در سال 93 مثبت 3 بود. بنابراين اين تئوري غلط است.

وي با بيان اينکه رشد پايه پولي کنترل شده و در عين حال به حضور مردم در امر اقتصاد کشور فکر شده، ادامه داد: روند کاهش تورم نيز ادامه خواهد يافت.

مجري برنامه از رشد پايه پولي کشور از 8.6 تا 10.2 خبر داد و گفت: آيا نگران برگشت تورم نيستيد؟ روحاني با تاييد رشد پولي و نقدينگي در کشور، گفت: بين پايه پولي و نقدينگي تفاوت هايي هست. رشد پايه پولي کم بوده و ما آن را کنترل کرده ايم. بانک مرکزي هم در اين زمينه تحرکات لازم را دارد. بحث ضريب فزاينده بحث ديگري است که نمي تواند عامل تورم باشد.

رئيس جمهور در پاسخ به سوالي که به تحريک تقاضا و فعاليت پيمانکاران در بخش توليد اشاره داشت، نيز گفت: در بسته سياست هاي جديد اقتصادي دولت، براي عبور از رکود برنامه ريزي شده که در سال 92 و 93 به آن عمل شد. لايحه اي که ما به مجلس داديم و در سال 94 قانوني شده و ابلاغ شد نيز در همين راستا بود. اين روند همچنان ادامه خواهد داشت و سياست جديد ما آن سياست هاي گذشته را کنار نمي گذارد. اما ما الان در دوران گذار هستيم که توافق هسته اي انجام شده، تحريم ها برداشته مي شود و اين آثار اقتصادي خواهد داشت. بنابراين به بسته اي نياز داريم که رونق اقتصادي را تسريع کند.

وي از سياست هاي نوين اقتصادي دولت در 30 بند خبر داد و به شرح بخش هايي از آن پرداخت. از جمله تحول در رونق که تيم اقتصادي دولت بسته اي را براي اين منظور تدوين کرده است. مشکلات بازار بورس هم در اين زمينه ديده شده است.

رئيس جمهور از انتقاد چهار وزير دولت ياد کرد و گفت: اگرچه اين مساله باعث تعجب مردم شد اما اين مشکلات را وزير اقتصاد هم در جلسه دولت مي گفت و من شفاها در جريان اين مسائل بودم. دولت مي تواند به بورس کمک کند. آينده بورس آينده خوبي خواهد بود و از فراز و نشيب هاي امسال خارج خواهد شد.

او از دو مشکل اساسي هم سخن گفت. يکي اينکه توليد کنندگان براي سرمايه در گردش به بانک ها مراجعه مي کنند که يا بانک ها منابع لازم را ندارند و يا اينکه سود تسهيلات بانکي زياد است. در بسته اقتصادي دولت مي خواهيم کاري کنيم که سود تسهيلات بانکي به بخش توليد کاهش يابد.

مجري برنامه از رئيس جمهور پرسيد که چگونه مي خواهيد تسهيلات ارزانتر از بانک ها بپردازيد و او در پاسخ به افزايش ذخيره منابع بانک ها اشاره کرد و گفت: بانک مرکزي قرار است بانک هايي که خوب کار کرده اند را تشويق کند و به آنها کمک بيشتري کند. به اين ترتيب دست بانک ها باز خواهد شد.

روحاني ادامه داد: ما تورم را خيلي کاهش داده ايم ولي هنوز سود بانکي از کاهش تورم تبعيت نکرده است. تورم 15 درصد است اما سود تسهيلات بانک ها به بخش توليدي خيلي بالاست و بايد کاهش يابد. هزينه بانک ها را که کاهش دهيم مي توانيم تسهيلات بيشتري بدهيم.

به گفته وي، بانک مرکزي بايد هفته به هفته شرايط تورمي کشور را رصد کند تا تورم در طول ماه کمتر از يک درصد باشد. تورم از دي ماه تا کنون، به صورت ماهانه نيم درصد بوده است. اين تورم مي تواند تا 9 دهم نيز افزايش يابد اما به يک نبايد برسد. به اين ترتيب مي توانيم هم با رکود مبارزه کنيم و هم به بازار رونق ببخشيم.

ادامه دارد....

2727

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =