سخنگوی هیات رئیسه مجلس می گوید: برداشت و استنباط رئیس مجلس از خواست نمایندگان، استنباط درستی بود و همین موضوع باعث شد که با مدیریت خوب جلسه بررسی برجام، قضیه حل شود.

عبدالرضا مصری در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به تصویب جزئیات برجام در مجلس و اعتراض برخی مخالفان این طرح به هیات رئیسه مبنی بر اینکه اجازه قرائت پیشنهادات به آن ها داده نشده است، گفت: آئین نامه داخلی مجلس، اختیاراتی را برای رئیس مجلس قائل شده است. اگر رئیس مجلس اجازه می داد که همه 200 پیشنهادی که براي اصلاح طرح برجام چاپ شده بود، مطرح شود، این پیشنهادها 400 موافق و مخالف نیز پیدا می کرد.

وی افزود: ما پیش از جلسه علنی در جلسه غیرعلنی مجلس روی این موضوع که پیشنهادها مطرح نشود، تفاهم کرده بودیم. اينکه رئیس مجلس به همه اجازه بدهد حرف بزنند، امکان پذیر نبود. چراکه مشخص نبود که بررسی این پیشنهاها چقدر و چندجلسه طول خواهد کشید.

مصری ادامه داد: اگر آقای لاریجانی به 10 نفر هم اجازه می داد صحبت کنند، این سئوال پیش می آمد که چرا دیگران حق صحبت کردن نداشته باشند؟ بنابراین رئیس مجلس روشی را انتخاب کرد که طرح قرائت شده و به رای گذاشته شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: اگر نمایندگان روش رئیس مجلس را قبول نداشتند و تصور آن ها این بود که بر خلاف آئین نامه داخلی یا قانون است، می توانستند به آن رای  ندهند. در این صورت، طبیعتا بار ديگر به جزئیات باز می گشتند و از ابتدا هر کسی که پیشنهاد داشت، آن را مطرح می کرد. اما زمانی که نمایندگان با این عدد بالا به اصلاح بندهای طرح رای دادند یعنی تصمیم و برداشت رئیس مجلس را پذیرفته اند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با اشاره به این قاعده فقهی که " ظلم بالسویه ،عدل است" تاکید کرد: رئیس مجلس یا باید به همه اجازه می داد، یا اگر اجازه نداد به هیچ کس اجازه ندهد. موارد اصلاحی هم که بحث شد، قبل از جلسه علنی درباره آن تفاهم صورت گرفته بود و مجلس اعتماد کرد و به طرح رای داد.

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت تصریح کرد: زمانی که مجلس به طرح یا لایحه ای رای می دهد حتی با یک نفر بیشتر یعنی 51 درصدآراء، آن را تائید می کند. 49 درصدی که آن را رد کرده اند، بعد ازتصویب، باید از رای اکثریت تبعیت کنند و اینکه فردا یک نفر پیدا شود و بگوید که من مخالف بودم درست نیست. چراکه اگر کسی مخالف بود می توانست تعداد زیادی از نمایندگان را قانع کند که با طرح مخالفت کنند و اگر موافق بود می توانست تعداد زیادی را همراه کند. اما اگر تنها خودش مخالف یا موافق بود، نباید آنقدر خودخواه باشد که رای دیگران را در نظر نگیرد.

مصری افزود: روز یکشنبه با اینکه همه موافقان و مخالفان صحبت کردند، یک نوع برداشت شد و روز سه شنبه شاهد بودیم که تعداد زیادی از مخالفان نیز به جمع موافقان پیوستند. بنابراین این مسئله نشان می دهد که استنباط رئیس مجلس از خواست نمایندگان، استنباط درستی بوده و مدیریت وی توانست قضیه را حل کند.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =