واحدمرکزی خبر نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرد حملات روسیه به تروریستها در سوریه، بر خلاف حملات ائتلاف به رهبری آمریکا، طبق قوانین بین المللی است.

به گزارش شبکه تلویزیونی ای پی تی ان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرد این کشور نقش رهبری را در سوریه بازی نمی کند بلکه خواستار سهیم بودن در مبارزه با تروریسم است. پوتین در سخنانی در اجلاس اقتصادی شرق روسیه درباره فرصت های متنوع اقتصادی در روسیه و خاور دور در شهر «ولادی وستک» روسیه با عنوان «روسیه پیام می دهد» با اشاره به مشارکت روسیه در جنگ با تروریسم در سوریه تاکید کرد در سوریه فقط یک رهبری امکان پذیر است و آن مردم سوریه اند و ما تلاش می کنیم به سهم خودمان با تروریسم مبارزه کنیم، تروریسمی که آمریکا، روسیه، کشورهای اروپایی و کل جهان را تهدید می کند. همه عملیاتهای روسیه در سوریه با نظارت کامل سازمان ملل و طبق قوانین بین المللی است و این ویژگی، حملات هوایی روسیه را از حملات ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا متمایز می کند، حملاتی که بدون موافقت شورای امنیت و بدون مواقت مقامات سوری در خاک این کشور صورت می گیرد. ما در پی این هستیم تا تلاشهای بین المللی در مقابله با تروریسم یکی شود تا نتایج این تلاشها آشکار شود و روسیه به همین منظور برای سهیم بودن در مقابله با تروریسم بین المللی، اقدام می کند. 

پوتین با تاکید بر تمرکز بر عملیات سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه گفت آمریکا تا کنون به پیشنهاد روسیه در این باره پاسخی نداده است. پوتین فاش ساخت که پیشتر هیئتی بلند پایه به ریاست دیمتری مدودف نخست وزیر روسیه برای بررسی چالشهای بحران سوریه، به آمریکا اعزام شده است. رئیس جمهور روسیه در عین حال بر اهمیت همکاری با کشورهای منطقه از جمله ترکیه، اردن، امارات و عراق برای پایان دادن به بحران سوریه تاکید کرد. وی افزود تماس بین مسکو و واشنگتن درباره مقابله با تروریسم هم اکنون در سطح نظامی در جریان است و با این حال تاکید کرد تماسها در این سطح کافی نیست. رئیس جمهور روسیه با ابراز نگرانی از رسیدن سلاحی که آمریکا به ارتش آزاد می دهد به دست تروریستها گفت عملیات ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا و حملات هوایی به خاک سوریه در بیش از یک سال گذشته، نتایج قابل توجهی نداشته است. وی افزود آنان طبق بیانیه های رسمی، بیش از پانصد حمله در سوریه انجام دادند و نیم میلیارد دلار برای آموزش ارتش آزاد هزینه کردند و اخیرا اعلام کردند حجم زیادی مهمات و تسلیحات برای حمایت از ارتش آزاد از آسمان فرو ریخته اند اما این ارتش آزاد کجاست؟ پوتین گفت چه ضمانتی وجود دارد که این مهمات و تسلیحات، آن گونه که اخیرا در آموزش مخالفان معتدل سوری اتفاق افتاد، دوباره به دست تروریستهای داعش نیفتد. وی در همین حال اتهامات غرب را مبنی بر اینکه عملیات روسیه برضد مخالفان معتدل است رد کرد و گفت ما از شرکای خود خواسته ایم تحولات و تغییراتی را که در مواضع و اهداف تروریستها در سوریه افتاده است به اطلاع ما برسانند اما کشورهای غربی به بهانه اینکه آماده این کار نیستند، این درخواست ما را رد کرده اند و به همین علت مسکو اخیرا از واشنگتن خواسته است اطلاعاتی درباره اهدافی را که جنگنده های روسی نباید بمبماران کنند به ما بدهد اما آمریکاییها بار دیگر این درخواست را رد کرده اند. رئیس جمهور روسیه همچنین در جمع اعضای دولت روسیه گفت کشورهای غربی تلاش می کنند مسئولیت بسیاری از مسائل بین المللی از جمله بحران سوریه را بر دوش روسیه بیاندازند. وی افزود آنان می گویند که جنگنده های روسیه به اهدافی حمله می کنند که خطا و اشتباه است در حالی که نیروی هوایی آمریکا روز یکشنبه به یک نیروگاه و یک ایستگاه تولید برق در حومه حلب حمله کرد پس هدف این حمله های هوایی چیست؟

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =