نماینده مردم تهران در مراسم بازگشایی انجمن اسلامی پردیس فارای دانشگاه تهران در قم تحت عنوان «گفتمان حال انقلاب اسلامی در جنبش دانشجویی» سخنرانی کرد و به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری ابتدا این سؤال را مطرح کرد که جنبش دانشجویی در قبل از انقلاب به دنبال سرنگونی رژیم شاه بود، رسالت این جنبش بعد از انقلاب اسلامی چیست و آیا ضرورتی برای آن وجود دارد؟ وی در پاسخ به این سؤال گفت: امروز هم نیاز به جنبش دانشجویی داریم چون نقد قدرت و حکومت همیشه لازم است و اگر نباشد حکومتها فاسد می‌شوند. وی به سخن علی علیه‌السلام در زمان خلافت استناد کرد که فرمود: «از من در آشکار و خفا انتقاد کنید.» همچنین جمله‌ای از شهید مطهری نقل کرد که «هر مقام غیرمعصومی اگر در جایگاه غیرقابل انتقاد قرار گیرد هم خودش فاسد می‌شود و هم جامعه را فاسد می‌کند.» و به سخن مقام رهبری در جمع دانشجویان نیز استناد کرد که: «این که گفتند از رهبری انتقاد نمی‌کنند، شما بروید بگویید انتقاد کنند. ما که نگفتیم از ما کسی انتقاد نکند،‌ ما که حرفی نداریم، من از انتقاد استقبال می‌کنم.» مطهری سپس به آداب نقد از قبیل تسلط بر موضوع، انصاف و نصح و خیرخواهی پرداخت و گفت: نقد حد واسطی میان تملق و چاپلوسی از یک طرف و تخریب و لجنمال کردن از طرف دیگر است.
اهم سخنان مطهری در این نشست به شرح زیر است:
* آرمانهایی که قشر دانشجو همواره باید آنها را رصد کند، آزادی، عدالت، استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. آزادی موجود در جامعه را مطلوب و ایده‌آل نیست. این که خط قرمزهای مصنوعی برای رسانه‌ها ایجاد کرده‌ایم درست نیست. ما به غربیها انتقاد می‌کنیم که آنها بحث و تحقیق درباره هولوکاست را ممنوع کرده‌اند، خودمان شبیه همین رفتار را درباره فتنه ۸۸ اعمال می‌کنیم یا افرادی را بدون حکم قضایی حصر یا ممنوع‌التصویر می‌کنیم.
* ما باید به تناسب تغییر در حاکمان آمریکا رفتار کنیم، همان طور که امام خمینی روی مسئله آدم شدن آمریکا تأکید داشتند. شک نیست که با روی کار آمدن اوباما تغییراتی در رفتار آمریکا حاصل شد. کافی است رفتار او را با بوش مقایسه کنیم. به هرحال اوباما عاقلتر و عادلتر است و تعلق خاطری هم به مسلمانان دارد اگرچه همچنان از صهیونیزم حمایت می‌کند. اوباما آدم باهوشی است و فهمید که به جای همکاری با شیوخ خلیج فارس که در کشورشان دموکراسی وجود ندارد بهتر است با ایران که یک قدرت منطقه‌ای شده و از دموکراسی نسبی برخوردار و معتدل‌تر است همکاری کند.
* از ابتدای انقلاب قرار بر قطع رابطه با آمریکا نبود، بلکه حادثه‌ای رخ داد و خود آمریکا رابطه را قطع کرد. امروز ما با انگلیس و فرانسه و آلمان و مانند اینها رابطه داریم و آنها هم مثل آمریکا هستند. نفس رابطه با آمریکا به نظر من اشکالی ندارد و حتی می‌تواند کمک‌کننده باشد، بلکه باید مراقب نفوذ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آنها باشیم. البته فعلا زمان مناسبی برای این رابطه نیست.
17213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • m.m IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 1
    کاملا درست است