مهر نوشت ،وجود کوه نمک و سرازیر شدن چشمه‌های آب‌شور از محل این کوه، جاذبه خارق‌العاده گردشگری در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری پدید آورده است.

 استان چهارمحال و بختیاری استانی کوهستانی بر روی رشته کوه زاگرس است که هر شهرستان آن جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی را در دل خود جای داده است.

استان چهارمحال و بختیاری با اقلیم متنوع دارای جاذبه های گردشگری است و شهرستان کوهرنگ یکی از زیباترین شهرستانهای این استان و کشور محسوب می شود.

این شهرستان دارای رودخانه، جنگل، چشمه و آبشارهای فراوان، بناهای تاریخی، قبرستانهای تاریخی، سیاه چادر های عشایر و... و. است.

جنگلهای بلوط در منطقه بازفت این شهرستان و وجود غارهای یخی از دیگر ویژگی‌های این شهرستان است.

این شهرستان را می‌توان منطقه کامل از تمام پتانسیل‌های گردشگری و توریستی دانست که در ارتفاعات زاگرس قرار دارد وهر زیبایی طبیعی را می‌توان در این شهرستان پیدا کرد.

مهم‌ترین مناطق گردشگری این شهرستان شامل آبشار کوهرنگ، آبشار شیخ علیخان، جنگل‌های بلوط منطقه بازفت، چشمه دیمه، روستاهای تاریخی و بکر منطقه، روستای پلکه کانی سر آقا سید و... است.

این منطقه سرچشمه سه رودخانه بزرگ کشور(زاینده‌رود، دز، کارون) است.

در کنار این زیبایی‌ها کشف یک کوه نمک در منطقه و سرازیر شدن چشمه‌های آب‌شور از این کوه نمک به جاذبه‌های گردشگری منطقه افزوده است.

این کوه نمک در فاصله ۱۰ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در دره‌ای قرار دارد که گذر آب چشمه‌ها از این کوه نمکی موجب سفید شدن منطقه شده است.

بسیاری از اهالی کوهرنگ به محل این کوه نمکی رفته‌اند و با ایجاد حوضچه‌های نمک به شغل استحصال نمک پرداخته و نمک تولید می‌کنند.

یکی از اهالی منطقه که به شغل تولید نمک در منطقه پرداخته است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وجود این چشمه‌های نمکی موجب اشتغال بسیاری از مردم منطقه شده است.

امیری بیان کرد: یک کوه نمک در بالای دره وجود دارد که آب شیرین چشمه‌ها پس از گذر از این کوه نمکی شور می‌شوند و ما در این منطقه با ایجاد حوضچه و عمل تبخیر آب‌، نمک تولید می‌کنیم.

وی افزود: این نمک بیشتر برای دام و صنعتی مصرف می‌شود و فروش خوبی نیز دارد.

شناسایی کوه نمک در منطقه زمینه اشتغال بسیاری از مردم را فراهم کرده است

بخشدار مرکزی کوهرنگ نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان کوهرنگ یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری کشور و استان است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری متنوع و زیبایی را در دل خود جای‌داده است.

فرزاد حسینی افزود: این شهرستان سرچشمه سه رودخانه بزرگ کشور است و ۱۰ درصد از آب شیرین کشور را تولید می‌کند و آب شرب بسیاری از شهرهای کشور ازجمله شهرهای اصفهان، خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری توسط این شهرستان تأمین می‌شود.

وی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری متنوع این شهرستان، ادامه داد: وجود جاذبه‌های گردشگری متنوع مانند آبشار و چشمه، جنگل و... مسافران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند.

بخشدار مرکزی کوهرنگ در ادامه تأکید کرد: این شهرستان جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد که هنوز ناشناخته مانده‌اند و کسی اطلاعی از آن‌ها ندارد.

حسینی با اشاره به وجود یک کوه نمک در منطقه بخش مرکزی کوهرنگ، ادامه داد: وجود این کوه نمک زمینه اشتغال بسیاری از مردم منطقه را فراهم کرده است.

وی افزود: وجود این کوه نمک و گذر چشمه‌های آب شیرین از دل این کوه و جاری شدن در دشت کنار کوه موجب سفید شدن منطقه شده است که این رنگ سفید در کنار رنگ سبز گیاهان منطقه، منظره‌ای بدیع ایجاد کرده است که می‌تواند به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه معرفی شود.

بخشدار مرکزی کوهرنگ تأکید کرد: ایجاد حوضچه تبخیر آب و تولید نمک توسط اهالی و روند تولید سنتی نمک می‌تواند یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری منطقه مطرح شود که می‌تواند ورود مسافر و گردشگر را به منطقه افزایش دهد.

حسینی اذعان داشت: وجود چشمه آب‌شور در قطب آب‌های شیرین کشور و تولید نمک می‌تواند به‌ عنوان یکی از شگفتی‌ها این استان مطرح شود و این اتفاق را در کمتر نقطه‌ای از کشور می‌توان مشاهده کرد.

بخشدار مرکزی کوهرنگ یادآور شد: باید از ظرفیت‌های جذاب گردشگری در مناطق بهره گرفت و با توسعه زیرساخت‌ها در این مناطق ورود مسافر و گردشگر را افزایش داد و ورود مسافر و گردشگر می‌تواند درآمد مردم منطقه افزایش دهد.

وجود کوه نمک در منطقه کوهرنگ و روند تولید سنتی نمک در این منطقه باید مورد توجه مسئولان گردشگری استان به عنوان یک فرصت و جادبه دیگر گردشگری در منطقه قرار گیرد و با معرفی این ظرفیت در منطقه ای که نمک خیز نیست، زمینه جذب مسافر و گردشگر را در منطقه فراهم کنند و موجب توسعه منطقه شوند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467726

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =