تحویل پروژه250 واحدی هوجستان زنجان در ایستگاه اختلاف ها

به گزارش روزنامه همشهری استان زنجان هوجستان؛ پروژه ای250 واحدی در شهرک تازه تاسیس در پونک زنجان است. قرار بود طبق توافق‌نامه2 سال بعد از ثبت‌نام، متقاضیان واحدهای مسکونی خانه‌دار شوند؛ اما در بین راه افزایش قیمت مصالح ساختمانی، پایین بودن توان مالی برخی از متقاضیان در کنار اختلافات پیش آمده بین بانک مسکن استان و پیمانکار پروژه دست به دست هم دادند تا خانه‌دار شدن به رویایی دست نیافتنی تبدیل شود. با این حال آیا رویای خانه دار شدن متقاضیان این پروژه رنگ واقعیت می‌گیرد؟

مسکن مهر عنوانی طرحی از سوی دولت قبل برای خاتمه داستان خانه به دوشی مستاجرها بود؛ اما در طول روند اجرای عملیات پروژه ها، چالش‌هایی دست به دست هم دادند تا متقاضیان انتقادهایی از نحوه این طرح داشته باشند.
با گذشت سال ها هنوز این داستان خاتمه نیافته و طبق گفته‌های استاندار زنجان سیاست استان بر این است تا انتهای امسال پرونده این طرح به طور کامل بسته شود.
طبق آماری که مسئولان ارائه داده‌‌اند، پروژه‌های مسکن مهر در استان زنجان بالای80 درصد پیشرفت داشته؛ اما نبود توان پرداخت بقیه مبلغ تعهد از سوی متقاضیان و بی‌توجهی به تقریبی بودن برخی از هزینه‌ها در قرارداد پیش‌فروش، افزایش قیمت‌ها در واگذاری واحدها و اعتراض متقاضیان، تحویل ندادن برخی شهرک‌ها به شهرداری و نیز تامین خدمات زیربنایی برخی پروژه‌ها برای تحویل دادن موجب شده تا تکمیل آنها به‌ عنوان میراث دولت مهر به کندی پیش رود.
یکی از متقاضیان پروژه مسکن مهر با عنوان هوجستان که از بهمن ماه سال 1389 با هدف تحویل در2 سال آینده ثبت‌نام کرده است، می گوید: متاسفانه پیمانکار پروژه و دستگاه متولی در قبال متقاضیان که با هزاران مشکلات خانه به دوشی را بر دوش می¬کشند، چشم انتظار خانه‌دار شدن بودند که در عمل تعهدات مربوطه رنگ باخته است.
وی با اشاره به پرداخت مبالغ برای تکمیل پروژه در دوره های مختلف عنوان می‌کند: بنده به عنوان یکی از متقاضیان در دوره های مختلف مبالغ مختلفی یک تا 4 میلیون تومانی را واریز می‌کردم که در عمل متولیان به تعهدات خود در قبال واگذاری در مدت مقرر بی تفاوت بودند.
این متقاضی که هم اکنون 27 میلیون تومان را برای این منظور واریز کرده است، می‌افزاید: متقاضیان دریافت این پروژه برای این که از دام خانه به دوشی رهایی یابند، چندین نوبت مقابل اداره کل مسکن و شهرسازی استان تجمع کرده‌اند تا از این طریق خواسته و مطالبه به حق خود را به گوش مسئولان امر برسانند.
وی اختلافات پیش آمده بین بانک مسکن استان و پیمانکار مربوطه را یکی از دلایل تاخیر در روند تکمیل پروژه بیان می کند و ادامه می دهد: پروژه 70 درصد پیشرفت داشته و سفت کاری، نازک کاری آن خاتمه یافته؛ اما تا نصب آسانسور، پله و محوطه‌سازی راه درازی در پیش است.
وی می‌افزاید: این پروژه 250 واحدی در سال 89‌، 20 درصد پیشرفت داشته و در آن سال قیمت تقریبی هر مترمربع زیربنای ناخالص به غیر از انشعاب430 هزار تومان ارزش گذاری شد که در گذر زمان افزیش قیمت مصالح ساختمانی و پرداخت مابه التقاوت در افزایش دریافتی‌ها از متقاضیان تاثیر‌گذار بود و این عامل موجب شد تا برخی از پروژه‌ها به دلیل پاره ای از مشکلات حاد مالی مواجه شوند.
یکی دیگر از متقاضیان سهیم در این پروژه با ابراز تاسف از اینکه واحد دریافتی ما خودمالکی نیست، اظهار می کند: در این پروژه آورده متقاضی 70 میلیون تومان است که از این میزان 25 میلیون تومان تسهیلات دریافتی برای هر واحد از سوی بانک مسکن است.
به گفته وی بهای افزایش قیمت واحدها در این پروژه بلند مرتبه‌سازی اعلام شده که در مقایسه با برخی از پروژه ها افزایش چشمگیر داشته است. این متقاضی در این باره بیان می کند: برای نمونه پروژه آسمان آبی که همزمان با هوجستان شروع شده با بهترین مصالح ساختمانی و نمای درجه یک ساخته شده است.
اختلافات مالی
برای پیگیری بیشتر این موضوع به سراغ مدیر مسکن راه و شهرسازی استان رفت.
محسن محرمی یگانه، در گفتگو با  با اشاره به فعال بودن این پروژه برای تحویل به متقاضیان می گوید: هر چند یک سری اختلافات مالی بین پیمانکار و مدیریت بانک مسکن استان وجود داشت؛ اما با وساطت اداره کل راه و شهرسازی استان قرار شد، اختلافات مالی بعد از خاتمه پروژه فیصله پیدا کند.
وی کندی روند مراحل بروکراسی اداره پروژه را یکی از موانع سد راه برای تکمیل پروژه عنوان می‌کند و می افزاید: از سوی دیگر تنها 70 درصد متقاضیان هم اکنون در اجرای پروژه مشارکت می‌کنند که این امر پیمانکار را برای ادامه مسیر خاتمه پروژه با موانعی مواجه می کند.
مدیر مسکن، راه و شهرسازی استان در پاسخ به پرسش درباره زمان تحویل این واحدها عنوان می کند: در صورتی که مشارکت برخی از متقاضیان در پرداخت مراحل هزینه ها ضعیف باشد، پروژه به کندی پیش خواهد رفت؛ اما با این اوضاع تلاش مجموعه بر این است که تا اوایل سال آینده تحویل داده شود.
وی هماهنگی و همکاری نزدیک دستگاه های خدمات رسان در فراهم شدن زیرساخت ها را یادآور می شود و می گوید: اگر امروز نیز پروژه‌های مسکن مهر آماده تحویل شود؛ اما خدمات زیربنایی و تاسیسات همچون تامین آب ، برق، تلفن و حتی تکمیل نشدن شبکه فاضلاب خاتمه نیابد، نمی‌توانیم واحد را به متقاضی تحویل دهیم.با این وجود در این پروژه هماهنگی نزدیک دستگاه های خدمات‌رسان با پیمانکار می‌تواند، زمان تحویل پروژه را به کمترین زمان ممکن سوق دهد. البته در این راه نباید پرداخت مبالغ مالی به موقع از سوی تمامی متقاضیان فراموش شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =