اوحدی: امشب معلوم می‌شود چند ایرانی در عربستان دفن شده‌اند/ از چهره، هیچ جنازه‌ای قابل شناسایی نیست

رییس سازمان حج و زیارت گفت: هم اکنون هیچ زائر ایرانی در مکه مکرمه نداریم و فعالیت ستاد مکه به پایان رسیده و همه نیروهای ستادی مکه به ایران برگشته اند و تنها بنده و معاونان سازمان و گروه‌های شناسایی و تفحص اجساد در اینجا حضور داریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آخرین گروه از جانباختگان ایرانی فاجعه منا، بامداد امروز به تهران رسید. اما هنوز تکلیف ۶۵ زائر مفقود دیگر مشخص نشده است. 

رییس سازمان حج و زیارت شب گذشته خبر داد که قرار است یک تیم پزشکی از وزارت بهداشت ایران به عربستان اعزام شود تا با آزمایش دی ان ای، مفقودان را شناسایی کنند.

سعید اوحدی همچنین گفت که با بررسی آمار دفن شده های فاجعه منا، تکلیف مفقودان ایرانی مشخص می شود.

او امروز در بخش خبری ساعت ۱۳ شبکه خبر گفت: کار شناسایی و تفحص چهره به چهره ما با مراجعه حضوری به سردخانه‌ها تقریباً پایان یافته و با توجه به وضعیت اجساد در سردخانه‌ها که شرایط فیزیکی آنها کاملا تغییر کرده، کار با مشکل جدی مواجه شده است که پیشنهاد اولیه پزشکی قانونی عربستان این است که از طریق آزمایش‌های تخصصی‌تر پزشکی باید این کار پیگیری شود.

رئیس سازمان حج گفت: ساعت 7 و نیم امشب جلسه‌ای با مجموعه مسئولین پزشکی قانونی عربستان و پلیس آن کشور خواهیم داشت که دو موضوع دستور این جلسه خواهد بود. موضوع اول پیگیری پیکرهای عزیزانی است که احتمالا در بین 450 نفری که با حکم حکومتی و به دلیل شرایط بهداشتی دفن شده‌اند که به نظر می‌آید تعدادی از عزیزان جان‌باخته ما نیز در میان آنها باشند که این موضوع امشب مشخص خواهد شد و خواسته دقیق ما این است که امیدواریم به نتیجه برسیم.

او گفت: موضوع دوم ما در این جلسه این است که با تعیین وضعیت شدن مطلب اول، بحث پیگیری باقیمانده عزیزان است که اگر عدد دفن‌شدگان ما در میان 450 نفر مشخص شود، می‌توانیم ادعا و خواسته شفاف و روشن خودمان را اعلام کنیم که باید وضعیت باقیمانده این عزیزان هم روشن شود.

اوحدی گفت: قطعاً برای پیگیری موضوع دوم نیازمند حضور جدی دستگاه دیپلماسی کشور و همچنین حضور جدی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده هستیم که ان‌شاءالله بتوانیم در رابطه با تعیین وضعیت مفقودان به نتیجه مشخص برسیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در جلسه‌ای که امشب با سعودی‌ها خواهیم داشت تعداد جان‌باختگانی که توسط (دولت عربستان) این‌ها دفن شده مشخص خواهد شد. البته پیگیری موضوع دوم نیازمند مساعدت جدی دستگاه دیپلماسی کشور است، به دلیل اینکه وظیفه روشن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و دستگاه دیپلماسی کشور پیگیری امور حقوقی اتباع ایرانی در دیگر کشورها است که امیدواریم با همکاری این عزیزان حتما موضوع دوم هم بصورت جدی یک روال و راهکار تخصصی را در دستگاه دیپلماسی طی کند تا ان‌شاءالله به نتیجه برسیم.

او در پاسخ به این سوال که اگر 65 زائر مفقودی ما در میان 450 زائر دفن شده در عربستان باشند، چه اقدامی صورت خواهد گرفت، اعلام کرد: در توافقی که با حضور دکتر هاشمی، وزیر محترم بهداشت کشورمان با سعودی ها داشتیم سعودی ها اعلام کردند که از این 450 نفر اثر انگشت گرفته شده، همچنین ناخن آنها برای آزمایش DNA برداشته شده و تأکید کردند که محل دفن اینها با مشخصات‌شان معلوم است که حتما در جلسه امشب هم ما این موضوع را مطرح می‌کنیم.

اوحدی گفت: اگر مشخص شود که چه تعدادی از عزیزان ایرانی در میان دفن‌شدگان هستند، مطمئناً قدم بعدی ما دریافت DNA از کشور هست که نیازمند یاری متخصصین وزارت بهداشت و از آن مهم‌تر پشتیبانی دستگاه دیپلماسی کشور است که همه ظرفیت و امکانات خود را برای تسریع در این امر بکار گیرد. سعودی‌ها هم قول دادند اگر نتیجه امروز مشخص شود، آمادگی دارند در خصوص هرگونه کمک و تقاضایی حتی در خصوص انتقال پیکرهای دفن شده به ایران همکاری داشته باشند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    1 0
    هنوزم واکنش تدبیر رو نشنیدیم
  • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    4 2
    واقعا براي مردم عربستان متاسفم.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    5 0
    واقعاً دردناک هست
  • حسين A1 ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    4 3
    واقعا براي مردم عربستان متاسفم.
  • بی نام RO ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    4 0
    خدایا هموطنانم مظلومانه در غربت به شهادت رسیدند، و در آنجا غریبانه و بی نشان دفن شدند. داغ بسیار سنگینی ست. خانوادگان چشم انتظار. خدایا به دادمان برس. لعنت بر آل ملعون سعود.