۰ نفر
۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
اقتصاد فضای مجازی

بازار فضای مجازی کشور بسیار بزرگ، جوان، روبه‌جلو و جویای نام است.

بخش خدمات رفته رفته به نسبت کشاورزی و صنعت در کشور بزرگ می‌شود و کار به جایی می‌رسد که رشد صنعتی بدون ایجاد اشتغالی صورت خواهد گرفت و براین اساس به نوعی شاهد تغییر مدل‌های کسب و کار هستیم.

بعد از پدیده اینترنت اشیا قطعا شاهد بازارهای بزرگی خواهیم بود که برآوردهای مالی آن هنوز به صورت دقیق مشخص نیست و این‌طور باید گفت که کسانی در این بازار موفق هستند که به درست بالایی از سهم اقتصاد آن می‌رسند که تغییر مدل کسب و کار مبتنی بر نوآوری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

انتظار داریم ایران در برابر کشورهای بزرگ جهان در صنعت و حوزه ICT قرار گیرد. این رویه در صورتی اتفاق می‌افتد که خود را محدود به مرزهای جغرافیایی ندیده و در سطح رقابت با شرکت‌ها و کشورهای پیشرفته در این زمینه برآییم.
در این شرایط هم نیازمند شرکت‌های کوچک و هم بزرگ هستیم که البته هیچ تبادلی بین تعداد آنها وجود ندارد.

در حوزه صنعت چند شرکت بزرگ را در کشور داشتیم که طی این سال‌ها از بین رفتند اما الان باید بدانیم خطری که در فضای مجازی ما را تهدید می‌کند این است که کل اقتصاد این فضا که مستقیما با سرنوشت شهروندان ارتباط دارد به دست فعالان خارج از مرزها بیفتد.

وضعیت خدمات تلفن همراه به سمت مطلوب‌شدن می‌رود، اما در حوزه فضای مجازی با تعبیری به عنوان لوله (Pipe) در ارتباط با خدمات اپراتورها مواجه هستیم به گونه‌ای که اطلاعات، سرویس‌ها و خدمات حوزه تلفن همراه از طریق این بستر صورت می‌گیرد تا در اختیار کاربران نهایی و مشترکان تلفن همراه قرار گیرد.

همچنان در حوزه سرویس و خدمات دچار مشکل هستیم، این در حالی است که شرکت‌های بزرگ جهانی دنبال ارائه خدمات در دنیا هستند که یک نمونه از آنها شرکت گوگل با رویکرد اطلاع‌رسانی و تبلیغات است. اینگونه شرکت‌ها تلاش زیادی دارند تا Pipe را از شرکت‌های داخلی ما بگیرند.
درخواست ما این است که این فعالان با تعامل دولت به سمت مقابله با این تهاجماتی بروند که از طریق شرکت‌های بین‌المللی علیه ما صورت می‌گیرد و دنبال به دست آوردن بخشی از خدمات داخل کشور ما هستند.  بخش عمده کار در این حوزه برعهده بخش خصوصی است. در فضای مجازی بازار بزرگی برای همه دنیا به وجود آمده که هیچ نوع بی‌عدالتی در آن وجود ندارد و همه می‌توانند به شکل باز در آن ارائه خدمات داشته باشند.

بازار کشور ما به شدت بکر است و در موضوعاتی همچون تجارت و فروش الکترونیکی دارای فضای خالی هستیم. در بخش صنعت نسبت به صادرات به واردات در حد Error قرار دارد. شورای عالی فضای مجازی آمادگی دارد با همکاری فعالان این حوزه بتواند سیاست‌های کلان را در جهت تسهیل مدل‌های جدید کسب و کار فراهم کند.

* متن بالا خلاصه سخنرانی در افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران - تلکام است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =