تسنیم نوشت: یک روزنامه آمریکایی نوشت که آمریکا پیشتر از عراق خواسته بود تا فضای این کشور را به سوی روس‌ها باز نکند. اما عراق به این تقاضا توجهی نکرد و حتی یک قرارداد همکاری امنیتی را با سوریه، ایران و روسیه امضا کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسینم، نشریه نیویورک‌تایمز در مطلبی نوشت: موضوع مطرح در شرایط کنونی چگونگی واکنش به مداخله روسیه در سوریه است، آن هم در شرایطی که روسیه قصد دارد نفوذ و تأثیرگذاری خود را به عراق نیز گسترش دهد. در این وضعیت آمریکا از طریق مداخله سیاسی و نظامی می‌تواند برای ممانعت از این کار تلاش کند، اما فرصت برای این کار کوتاه است.

آمریکا پیشتر از عراق خواسته بود تا فضای این کشور را به سوی روس‌ها باز نکند. اما عراق به این تقاضا توجهی نکرد و حتی یک قرارداد همکاری امنیتی را با سوریه، ایران و روسیه امضا کرد.

در این شرایط آمریکا باید در ابتدای کار، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق را قانع کند که هرگونه اجازه دادن به روسیه برای نقش‌آفرینی در و بر فراز عراق یک اشتباه مهلک خواهد بود. العبادی وعده داده است تا منافع اقلیت اهل سنت عراق را همراه با منافع اکثریت شیعیان در نظر بگیرد و همسان کند، تا بتواند عراق را در مسیر مبارزه با داعش متحد کند. ورود روسیه به عراق تنها می‌تواند به تشدید سیاستمداران فرقه‌گرا در عراق بیانجامد، کسانی که اهل سنت عراق از آن‌ها به خاطر همراهی با ایران و سابقه عملکردشان واهمه دارند.

در حالی که بسیاری از عراقی‌ها همانند العبادی از پیشرفت کند تلاش‌های نظامی آمریکایی‌ها ناامید شده است، اما دلایلی برای احتیاط دارند. ایالات متحده به این تشخیص رسیده است که پیروزی در این جنگ به چیزی بیش از کشتن تروریست‌ها نیاز دارد؛ نیازمند ترغیب جوامع اهل سنت تحت سلطه داعش به ضرورت اتحاد با دولت است. بنابراین نیروهای آمریکایی باید به سراغ رهبران عشایر اهل سنت رفته و بر هدف‌گیری دقیق در حملات هوایی و منزوی کردن شبه‌نظامیان شیعه در مناطق اهل سنت تمرکز کنند.

اما انتظار می‌رود که روسیه در راهبرد خود برای دفع داعش این دقت نظر و حساسیت را نداشته باشد. روسیه احتمالا مایل به استفاده از نیروی هوایی خود، بدون تمایز قایل شدن بین تروریست‌ها و غیرنظامیان است، همانگونه که در سوریه رخ می‌دهد، و به سوءاستفاده‌های رخ داده توجهی نکند. در نتیجه، مداخله بی‌خردانه روسیه می‌تواند از طریق تضعیف فرآیندهای سیاسی که بایستی جنگ را با یک صلح باثبات جایگزین کند، یک فاجعه را برای عراق به بار آورد.

در نتیجه تمایل دولت العبادی برای یافتن راه‌های همکاری با اهل سنت معتدل عراق تنها امید باقی مانده برای حفظ و ثبات یک عراق متحد است، و اولویت اصلی ایالات متحده باید اطمینان دادن به این دولت برای بقا باشد. برای انجام این کار، واشنگتن نه تنها باید یک راهبرد نظامی مؤثر در عراق را ارائه کند، بلکه باید یک کمک سیاسی و مالی قابل توجهی را به دولت العبادی ارائه کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    20 0
    مرگ بر آمریکا