ایسنا نوشت: مداخله اخیر روسیه در سوریه به نوعی شبیه مداخله این کشور در شرق اوکراین است که در این مسیر از تاکتیک‌های مشابهی استفاده می‌کند."

مداخله اخیر روسیه در سوریه به نوعی شبیه مداخله این کشور در شرق اوکراین است که در این مسیر از تاکتیک‌های مشابهی استفاده می‌کند."

 

 روزنامه آمریکایی یواس‌ای تودی، در تحلیلی درباره حملات اخیر روسیه در سوریه، سعی کرده تا آن را تفسیر کند و نوشته است: اگر روسیه نقش خود را در دامن زدن به جنگ در شرق اوکراین به عنوان یک راهنما تلقی کند، این کشور برخی از فریب‌ها و تاکتیک‌های جدید خود را برای شورشیان سوری و متحدان آنها نگه داشته است.

مداخله اخیر روسیه در جنگ داخلی سوریه به نوعی شبیه مداخله این کشور در شرق اوکراین است، جایی که مسکو از درگیری‌های قومیتی در آن بهره گرفت و با تامین تسلیحات، استقرار نیروهای داوطلبی و غیرقانونی تلاش کرد که غرب را فریب دهد. 

این همان رویکردی است که ژنرال والری گراسیموف، فرمانده ستاد کل نیروهای روسیه از آن به عنوان "جنگ نسل جدید" نام می‌برد.

با وجود شواهدی مبنی بر مشارکت روسیه در درگیریهای برپا شده توسط جدایی طلبان در شرق اوکراین و تایید ناتو، ارتش آمریکا و ناظران بین‌المللی و برخی از رسانه‌های خبری، هنوز روسیه به انکار این مساله ادامه می‌دهد. ایلیا تیموخوف، تحلیلگر مسائل اوکراین در سفارت روسیه در واشنگتن در این باره می‌گوید: تعداد دفعاتی که این سئوال پرسیده می‌شود باعث نمی‌شود تا در پاسخ کرملین تغییری ایجاد گردد!

 

اما فیلیپ کاربر، رییس بنیاد مشاوره نظامی پوتوماک در این باره می‌گوید: حیله‌ها و نیرنگهای روسیه در شیوه جدید جنگی‌اش بدین شکل است که مخالفان متوجه نمی‌شوند که روسیه چه زمانی وارد جنگ می‌شود، از چه منابعی در جنگ استفاده می‌شود و اهداف اصلی چیست. 

برهمین اساس افزایش حضور نظامی و حملات اولیه هوایی روسیه در سوریه باعث سردرگمی شد و در همین راستا جان کری، وزیر خارجه آمریکا چندین بار با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش درباه اهداف و برنامه روسیه در سوریه گفت‌وگوی تلفنی کرده است و این اهداف زمانی آشکار شد که جنگنده‌های روسی مواضع گروه‌های شورشی مورد حمایت آمریکا و درحال جنگ با بشار اسد، رییس جمهور سوریه و متحد نزدیک مسکو را مورد هدف قرار دادند.

هم چنین در ماه فوریه 2014 سربازان روسی بدون هیچ گونه پوشش و نشان نظامی در خیابان‌های شبه جزیره کریمه اوکراین دیده شدند، در حالیکه مبارزان داوطلبی که ادعا می‌کردند به دنبال استقلال از دولت اوکراین هستند، در همین راستا انتخاباتی برگزار کردند که غرب آن را غیر مشروع اعلام کرد.

در ابتدا روسیه انکار کرد که نیروهایش شبه جزیره کریمه را محاصره کرده است اما ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور کسی که الحاق کریمه را سرپرستی و رهبری کرد، بعدها اعلام کرد که سربازان روسی دخالت داشته‌اند. وی حتی تهدید هسته‌ای مطرح کرد. در همین راستا وی در ماه اوت 2014 در جمع دانشجویان دانشکده افسری گفت: "بهتر است ما را اذیت نکنید. من می‌خواهم یادآوری کنم که روسیه یکی از قدرت‌های برجسته هسته‌ای است. "

در حال حاضر نیروی هوایی روسیه این بار نمایش‌های تهاجمی در حاشیه حریم هوایی کشورهای عضو ناتو نشان می‌دهد. این اقدامات را با گشتهای هوایی دوربرد به همراه بمب افکن‌های راهبردی خود انجام می‌دهد؛ برای ناوهای جنگی آمریکا مزاحمت ایجاد می‌کند و جنگنده‌های خود را برای مقابله با ناتو در منطقه بالتیک، نزدیک انگلیس، کانادا و ژاپن به پرواز در می‌آورد.

به اعتقاد گراسیموف تبلیغات و فریب دو عامل مهم در میدان جنگ است. وی می‌نویسد: اطلاعات جنگی اکنون یکی از عوامل مهم در جنگ و تدارک اقدامات نظامی است. هدف اصلی کاهش پتانسیل جنگی دشمن و اغفال رهبران نظامی و سیاسی طرف مخالف است. 

به هنگام آغاز درگیری‌ها در اوکراین، روسیه تلاش سازماندهی شده‌ای را آغاز کرد تا مطالب نادرستی را از طریق کانالهای دیپلماتیک و رسانه‌های سنتی و شبکه‌های اجتماعی منتشر کند. اکنون روسیه رویکرد مشابهی را در قبال سوریه اعمال می‌کند و مقامات این کشور اعلام می کنند که نود درصد نیروهای مخالف و ضد بشار اسد تروریست هستند. در همین راستا آیدار آگانین، یک دیپلمات روسی اعلام کرد که همه هدف‌های جنگنده‌های روسی تروریستها هستند. 

در این میان برخی روشهای تاکتیکی مورد استفاده توسط روسیه در شرق اوکراین، ممکن است دوباره از سوی روسیه در سوریه به نمایش گذاشته شود: 

- استفاده گسترده از هواپیماهای بدون سرنشین: در شرق اوکراین نیروهای روسی و حامی مسکو از مدلهای مختلف هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام تحقیقات از وضعیت سربازان دولت اوکراین استفاده می‌کنند و سپس آنها را توسط خمپاره‌ها و راکتها مورد هدف قرار می‌دهند. کاربر در این باره می‌گوید: این رویکرد درگیری‌های گسترده و سریع را به همراه دارد که اینگونه مکان یابی سریع اهداف مورد نظر در هیچ میدان جنگ دیگری مشاهده نشده است. فیلیپ کاربر خود نیز یکی از این افرادی است که از این طریق در منطقه ماریوپل در شرق اوکراین زخمی شده است. اکنون هواپیماهای بدون سرنشین روسیه در سوریه مشاهده می‌شوند.

- خمپاره اندازها و راکت اندازها و دیگر مهمات زیر مجموعه: توسط راکت‌ها و خمپاره‌های تامین شده از سوی روسیه واحدها نظامی و نیروی پرسنلی دولت اوکراین مورد هدف قرار می‌گرفتند. هم چنین از این مهمات به صورت زمینی برای ضربه زدن به تانکها در موقعیت بسیار آسیب پذیرشان استفاده می‌شود و کلاهکهای ترموباریک نیز به کار گرفته می‌شوند که انفجار آنها می‌تواند انسان و هر چیز دیگری را تا چندین مترمربع اطراف خود از بین ببرد. 

- تانکهای جدید با سیستم‌های جدید تدافعی: تانک تی-90، که روسیه به سوریه فرستاده است، در برابر موشکهای ضد تانک نیز مقاوم و غیر قابل نفوذ است. این تانک می‌تواند سیستم‌های هدایت کننده موشک پرتاب شده را غیر فعال کند و باعث انحراف آن از مسیر اصلی به سمت آسمان و یا زمین شود.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    26 0
    ننگ بر حکومت تروریستی امریکا و نوکراش