روزنامه ایندیپندنت نوشت سوریه شاید به یک میدان جنگ نیابتی بین واشنگتن و مسکو تبدیل شده باشد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما ،‌این روزنامه افزود: موشک های ضد تانک آمریکایی که در اختیار شورشیان سوری قرار گرفته است ، نقش برجسته و غیرمنتظره ای در شکل گیری میدان نبرد در سوریه داشته و این جنگ را به رغم بی میلی اوباما به یک جنگ نیابتی بین آمریکا و روسیه تبدیل کرده است.
موشک های تاو بی جی ام ساخت آمریکا در قالب یک برنامه دو ساله محرمانه تحویل ارتش آزاد سوریه شد تا علیه بشار اسد به کار گرفته شود. حالا که روسیه در حمایت از اسد وارد جنگ شده است ، این موشک ها نقش بزرگتری یافته اند. در روزهای اخیر این موشک ها با موفقیت برای کند کردن تهاجم روسیه علیه شورشیان مورد استفاده قرار گرفته است .
از روز چهارشنبه تاکنون وقتی سربازان سوری اولین حمله خود را با حمایت روسیه شروع کردند ،‌ده ها ویدئو در یوتیوب پخش شده است که شلیک این موشک های ساخت آمریکا را به سمت تانک های ساخت روسیه و نفربرهای نظامی ارتش سوریه نشان می دهد.شورشان ادعا می کنند که بیست و چهار فروند تانک و نفربر نظامی را در روز اول منهدم کرده اند.
یک فرمانده شورشی می گوید که موشک های بیشتری در راه است. و از وقتی روسیه وارد شده است ، محموله های جدید رسیده است.این موشک ها منعکس کننده نقشی است که زمانی موشک استینگر ساخت آمریکا در بیرون رانده شدن شوروی از افغانستان بازی کردند.
این حملات همچنین موجب شده است واشنگتن وارد یک جنگ نیابتی با مسکو شود برغم این که اوباما ماه جاری تاکید کرد که تمایلی به تبدیل شدن سوریه به میدان جنگ نیابتی آمریکا و روسیه ندارد.
این که جنگ سوریه به یک نیابتی بین آمریکا و روسیه تبدیل شود ، یک سوال کلیدی پیش روی دولت اوباما خواهد بود.برنامه موشک های تاو که سازمان سیا ناظر آن بوده است ، از برنامه ناموفق پنتاگون برای آموزش و تجهیز شورشیان میانه روی سوری کاملاً جداست.
البته هنوز معلوم نیست که موشک های تاو قادر خواهند بود مثل موشک های استینگر در افغانستان مسیر جنگ را تغییر دهند یا خیر. مجاهدین افغان با شلیک موشک های استینگر و سرنگون کردن بالگردهای روسی و فلج کردن ارتش شوروی زمینه خروج را فراهم کردند.اما روس ها الان حملات بسیار سنگین تر و وسیع تر ترتیب داده اند و موشک های تاو شاید فقط بتوانند این روند را کند سازند.
49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =