ایسنا نوشت: سفیر سابق آمریکا در سوریه گفت که دلیل استعفای وی از این مقام شکست سیاست سوریه دولت باراک اوباما بوده و وی پیش‌بینی می کند که اگر کاری برای توقف این خونریزی انجام نشود، 300 تا 400 هزار سوری دیگر کشته شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "رابرت فورد"، سفیر سابق آمریکا در سوریه در مصاحبه با برنامه خبری- تحقیقی «فول مژر» درباره دلایل استعفای خود گفت: دلیلش این بود که دیگر نمی توانستم از سیاست دولت آمریکا در سوریه دفاع کنم.

وی سپس سه بار تکرار کرد که می‌داند که سیاست آمریکا "کارآمد" نیست.

رابرت فورد پس از آن استعفا کرد که مقام های دولت آمریکا گفتند اوباما طرح آموزش و تجهیز مخالفان "میانه‌رو" وری را تایید کرده است. این برنامه 500 میلیون دلاری در روزهای گذشته به پایان رسید چرا که با گذشت مدت زمان زیادی تنها تعداد اندکی برای مبارزه با تروریست‌های داعش آماده شدند. بسیاری از تسلیحاتی که آمریکا برای شورشیان میانه رو ارسال کرده بود، به دست القاعده و سایر گروه های تروریست افتاده است.

رابرت فورد در شرایطی که بسیاری از سیاست های آمریکا شکست خورده است، تاکید کرد، فجیع‌ترین بحران پناهندگان از جنگ جهانی دوم وخیم تر خواهد شد و اگر اجازه دهیم بحران سوریه بدتر شود، حدود 400 هزار تن دیگر می‌میرند.

وی در ادامه به این سوال پاسخ داد که آیا آمریکا بحران پناهجویان را به درستی مدیریت می‌کند، چه چیزی عامل آن است و آیا آمریکا نباید اصلا وارد آن شود.

سفیر سابق آمریکا گفت: این تراژدی انسانی وحشتناک است و تلاش برای مدیریت مشکل پناهجویان در اروپا اصلا مساله پناهجویان را حل نمی کند چرا که علت آن جنگ مصیبت‌بار و ویرانی شهرهای سوریه است که اکنون تعداد کشته‌های آن به بیش از 200 هزار تن رسیده است. علاوه بر این، این آمار به سرعت افزایش می‌یابد. دوست ندارم این را بگویم اما 300 هزار و اگر این روند ادامه یابد، 400 هزار تن دیگر می‌میرند.

به گفته سفیر سابق آمریکا، سوریه به دولت وحدت ملی جدیدی نیازمند است که بتواند به افراطگرایی خاتمه داده و با حمایت بین‌المللی این کشور را دوباره بسازد. وی افزود: شما با این کار نه تنها مانع خروج بیشتر آوارگان می شوید، بلکه ساکنان خارج شده سوریه را به بازگشت ترغیب می کنید. ساخت سوریه دهه‌ها زمان می‌برد.

رابرت فورد که بین سال‌های 2010 تا 2014 سفیر آمریکا در دمشق بود، اندکی پس از استعفا به سی‌.ان‌.ان گفته بود که نمی تواند از سیاست آمریکا دفاع کند چرا که این روش قادر به رسیدگی به ریشه‌های درگیری و یا تهدید افراطگرایی از سوی داعش نیست.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =