نوبخت: تیم اقتصادی دولت تغییر نمی کند/ تشکر از رای مجلس به طرح برجام

سخنگوی دولت برخی گمانه ها در خصوص احتمال تغییر در تیم اقتصادی دولت را رد کرد و گفت: فکر نمی کنم رئیس جمهور چنین نظری داشته باشند.

به گزارش خبرآنلاین٬ محمدباقر نوبخت گفت: در جلسه هیئت وزیران رسیدگی به احکام دائمی برنامه ششم به پایان رسید و الان آماده‌ایم که آن را با قید یک فوریت تقدیم مجلس کنیم و مجلس تا نیمه مهر فرصت دارد آن را بررسی کند و بعد از آن بودجه ۱۳۹۵ را نیمه مهر به مجلس تقدیم خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رییس جمهور امشب جزئیات این برنامه را در صدا و سیما بیان می‌کند٬ گفت: اقتصاد بیماری که در سال ۹۲ بهبود و مراقبت از آن به دولت تدبیر و امید سپرده شد٬ به‌صورت مرتب رصد شده و شاخص‌های اقتصادی هفته‌ای دو بار با دقت و پیگیری ویژه رئیس‌جمهور بررسی می‌شود.

اهم اظهارات نوبخت را در ادامه می خوانید:

 ما نمی‌توانیم همه برنامه‌های خود را به برنامه پنج ساله که پنج سال قبل تصویب شده یا حتی بودجه ۹۴ متکی کنیم٬ما باید لحظه به لحظه برنامه داشته باشیم و تدبیر و امیدی که مردم به این تدبیر بستند این است که دولت متناسبت با واقعیت‌ها برای بهبود وضعیت اقصادی تلاش کند.

در جلسه هیئت وزیران رسیدگی به احکام دائمی برنامه ششم به پایان رسید و الان آماده‌ایم که آن را با قید یک فوریت تقدیم مجلس کنیم و مجلس تا نیمه مهر فرصت دارد آن را بررسی کند و بعد از آن بودجه ۱۳۹۵ را نیمه مهر به مجلس تقدیم خواهیم کرد.

 بودجه سال ۹۵ بودجه اول برنامه ششم خواهد بود و بر اساس فرامین رهبر انقلاب تصویب شده است. لایحه این بودجه زمانی تحویل مجلس می‌شود که برای تصویب آن و انتخابات آتی فرصتی در اختیار مجلس باشد تا مجلس نهم به نحو شایسته آثار ماندنی برای مجلس دهم به یادگار بگذارد.

ماه مهر هنوز به پایان نرسیده است بدون شک پیش از پایان ماه این یارانه به حساب خانوارها واریز می‌شود.

(در مورد پیگیری حادثه منا ) خانم امین‌زاده در دولت مسئول پیگیری این مسئله شدند البته وزارت امور خارجه و سازمان حج نیز وظایف خود را انجام می‌دهد. ما تا تعیین تکلیف وضعیت ۶۵ مفقود خود پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا الان دولت جمهوری اسلامی نشان داده که در پی این است که از حقوق تضییع شده حجاج به نحو شایسته دفاع کند.

(در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات رئیس جمهور در روز گذشته ارتباطی به نامه چهار وزیر داشت) رئیس جمهور در تیرماه طی مطلبی از آقای جهانگیری خواست که برنامه اصلاح نظام بانکی و پولی و بازار سرمایه را ارائه دهد در خصوص انضباط بودجه‌ای نیز سازمان مدیریت موظف شد پیش‌نویس برنامه کوتاه مدت را تا پایان سال فراهم کند. با جمع‌بندی این برنامه هفته آینده جزئیات آن را بیان می‌کنیم که در حوزه‌های پولی و مالی چه کارهایی انجام خواهد شد. رئیس جمهور گفت ما همواره برای اینکه شایسته عمل کنیم نیازمند مجموعه شرایط برای سرعت بخشی به خروج از رکود هستیم. متناسب با این صحبت‌ها این تعبیر شد قرار است در تیم اقتصادی دولت تغییراتی صورت گیرد. من فکر نمی‌کنم نظر رئیس جمهور چنین چیزی باشد یا حداقل در مورد تغییر اعضای ستاد اقتصادی تاکنون صحبتی نشده است.

متاسفانه وقتی نرخ تورم ۴۰ درصد بود هم نرخ سود بانکی همین قدر بود. دولت معتقد به تقلیل نرخ سود بانکی است در ارتباط با اینکه رقم سود بانکی باید کاهش پیدا کند. هر سه دستگاه ستاد اقتصادی دولت هم نظر هستند اما اختلاف نظر در میزان کاهش سود است البته نباید فراموش کرد که در شورای پول و اعتبار غیر دولتی‌ها هم عضو هستند.

از اقدام نمایندگان مجلس در رأی قاطع به وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته، تشکر می کنم. امروز هم نمایندگان با تصمیم تاریخی‌شان به برجام نشان دادند که آنها با درک درست واقعیات کشور تصمیمات سنجیده اتخاذ می‌کنند.
باید از مدیریت شایسته هیأت رئیسه مجلس به ویژه علی لاریجانی تقدیر کنم. امیدواریم تصمیم مناسب با اقتضائات کشور در مورد برجام شرایطی را فراهم کند تا همه مسئولان کشور بتوانند حقوق به تعویق افتاده ملت ایران را استیفا کنند و در شرایط بعد از تحریم شاهد شتاب هرچه بیشتر رشد و توسعه کشورمان باشیم.


اجرای برجام از اواخر امسال و اوایل سال آینده شرایط متفاوتی را پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد داد. برنامه کوتاه مدتی برای پنج ماه باقیمانده سال طراحی شده است که امشب رئیس جمهور کلیات آن را در برنامه زنده رسانه‌ای به اطلاع ملت ایران می‌رساند و ستاد اقتصادی دولت در آغاز هفته آینده جزئیات این برنامه را بیان خواهد کرد.


(در پاسخ به سوالی درباره واکنش‌های تند برخی از نمایندگان در جلسه بررسی کلیات برجام): وجدان عمومی به درستی در این رابطه قضاوت خواهد کرد و مجلس با توجه به مشخصه‌های مجلس اسلامی باید عصاره‌ای از فضایل ملت باشد و نمایندگان مجلس باید در شرایط احساسی و عصبی خویشتنداری کنند و در رابطه با واکنش دولت نسبت به این رفتارها می‌توانم به رفتار آقای صالحی با نگاه اخلاق‌مدارانه اشاره کنم.


 پیش‌بینی ما این است که با تصویب امروز مجلس و تأیید شورای نگهبان در روزهای آینده شرایط برای اجرای برجام فراهم شود و طرف‌های خارجی اقدامات لازم را انجام دهند و ما هم کارهایی را در رابطه با نطنز، فردو و اراک به انجام رسانیم که این اقدامات از سوی دستگاه‌های ذیربط انجام می‌شود. اولین اقدام طرف مقابل این بود که قطعنامه جدیدی از شورای امنیت داشته باشد که همه قطعنامه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، دولت آمریکا نیز تعهداتی داشت که تا به حال به آنها عمل کرده و ما نیز بر اساس جدول زمان‌بندی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.


از ماه‌های آینده با عملیاتی شدن برجام فرصت پساتحریم ایجاد می‌شود. برای شرایط بدون تحریم برنامه‌های خود را آماده‌ کرده‌ایم در حال حاضر نیز هیأت‌های خارجی از جمله مقامات بلندپایه اقتصادی ژاپن برای تهیه مقدمات کارهای سرمایه‌گذاری به ایران سفر می‌کنند و ما نیز بر اساس نیازهایمان با توجه به شرایط هر کشور تصمیم‌گیری‌های لازم را خواهیم داشت.
27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =