هفته نیروی انتظامی و رسانه ملی؛ ترویج خشونت یا تبلیغ اقتدار؟

با گرامیداشت هفته نیروی انتظامی و سپاس از خدمات و زحمات نیروهای پر تلاش و خدوم پلیس در ایجاد آرامش و امنیت در جامعه، اگر مرور و تأملی بر فیلم‌های تهیه شده، بودجه و اعتبار نیروی انتظامی که غالباً برای صدا و سیما و با هنر پیشه‌های مرتبط با سریالهای تلویزیونی ساخته می‌شود بیاندازیم، نکات قابل توجهی را در می‌یابیم که شایسته تأمل، توجه و احتمالاً تجدید نظر است به ویژه وقتی در هزینه‌ها و امکاناتی که صرف تهیه و تولید این فیلم‌های پرخرج می‌شود و آن هم به تعداد زیاد که معمولاً هر هفته یا هر دو هفته یک بار از شبکه‌‌های سراسری پخش می‌شود دقت نماییم.

سیدحمید کلانتری*: پنجشنبه شب و جمعه عصر هفته گذشته به طور کاملاً اتفاقی دو فیلم سنگین از این نوع را در شبکه یک دیدم. که اگر سریال های ۲۰ تا ۳۰ قسمتی و طولانی را هم به آن اضافه کنیم. شاید به طور میانگین هر دو سه روز شاهد فیلم یا سریالی از این نوع هستیم، در بررسی این موضوع نکات ذیل قابل تأمل است:


اصولاً هدف تهیه و تولید اینگونه فیلم‌‌ها چیست؟ فیلم‌هایی که غالباً نشانگر کشف و برخورد نیروی انتظامی و پلیس با یک گروه یا شبکه و باند قوی، مجهز و بسیار پیچیده با امکانات مدرن الکترونیک، بمب، اسلحه‌های متعدد، متنوع، نیروهای متبحر، سازمان یافته و در مقابل پلیس نیز مجهز به انواع و اقسام تجهیزات و نیروهای آموزش دیده برای حضور در سخت‌ترین و خطر ناک‌ترین صحنه‌ها، موقعیت‌ها و مسلط بر همه امکانات اطلاعاتی، ارتباطی و ماهواره‌ای، GPS و دور بین‌های مدار بسته عجیب و غریب، استفاده از پرواز هلی کوپ‌تر و بستن راه‌ها برای گرفتن یک یا چند نفر از باندهای قاچاق مواد مخدر تا ارز و سرقت‌های سنگین و... می‌باشد. در همه جای دنیا برداشت اینست که تولیدات سینمایی و تلویزیونی بیانگر بخشی از واقعیات و ناهنجاری‌ها و مسائل جامعه است؟

آیا واقعاً در جامعه ما نیروی انتظامی هر هفته حداقل با یکی از این مسائل روبرو هست و هر هفته چند ده نفر از نیروهای پلیس، جنایتکاران و سارقین در درگیریهای مسلحانه آنهم از شدید‌ترین نوعش درگیر و کشته می‌شوند؟ و حالا با ساختن فیلم‌های این چنینی قصد بر این است که باندهای فساد و قاچاق حواس خود را جمع کنندو دست از پا خطا نکنند؟ اگر واقعاً اینطور است چرا نمود بیرونی آن در اخبار و رسانه‌های خبری و مطبوعات مشاهده نمی‌شود؟ واقعاً چرا باید چهره جامعه را تا این حد پر‌مخاطره و سرشار از درگیریهای سنگین مسلحانه و ناامنی‌های بزرگ جلوه دهیم؟


شاید و قطعاً یکی از اهداف نهاد نیروی انتظامی از چنین تولیداتی تبلیغ عملکرد سازمان خود، تقدیر از تلاش و از خودگذشتگی نیروهای امنیتی و انتظامی در برخورد با عناصر قتل، جنایت و سرقت است، البته باید گفت تبلیغ و معرفی‌ خدمات برای آشنایی هرچه بیشتر جامعه با آن سازمان امری مفید و ضروری است، ولیکن از یک نهاد وابسته به نظام جمهوری اسلامی ایران انتظار می‌رود که این تبلیغ باید صادقانه، بدون غلو، اغراق و بزرگنمایی-های بسیار غیر طبیعی باشد، نه اینکه همه صحنه‌ها و لحظه‌های فیلم شامل یک جریان بهم پیوسته آرتیست بازیهای مکرر و غیر‌واقعی باشد که هر بیننده‌ای بگوید فیلم است.


البته بدیهی است که طرح این انتقاد به مفهوم بی‌توجهی و قضاوت غیر‌منصفانه نسبت به عملکرد نیروی فداکار انتظامی در برقراری نظم و امنیت به ویژه در حوزه راهنمایی و رانندگی، امنیت راه‌ها و امنیت عمومی کشور نیست که در این حوزه‌ها در دو دهه اخیر عملکردی ارزنده و درخور تقدیر داشته است. بلکه در این یادداشت یک رویکرد مورد نقد است آنهم اینکه عملکرد نیروی انتظامی را صرفاً به حوزه درگیریهای ویژه با بسیج همه نیرو‌ها و امکانات معرفی کنند می‌باشد.

این معرفی غلط و نادرست از فضای جامعه و تخلفات است که چهره قدرت جنایتکاران را این قدر قوی و گسترده معرفی کنیم تا نشان دهیم که پلیس ما با اقتدار با هر نوع جرم و جنایتی برخورد توام با پیروزی دارد. قوی نشان دادن پلیس نباید به قیمت معظم ساختن باند‌ها و عوامل جنایتکار در جامعه تمام شود.


نقدی هم بر رسانه ملی وارد است به نظر می‌رسد این رسانه که مهم‌ترین مسئولیت و رسالتش ارتقاء فرهنگ و ارزشهای اخلاقی در جامعه است گاهی آن چنان کمیت زده می‌شود که برای تأمین اعتبار و بودجه به محتوا و آثار تولیداتی که به صورت مشارکتی ساخته می‌شود کاری ندارد یا راه کارهای بهتری برای رفع مشکلات مالی به ویژه از طریق کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری یا حذف برنامه‌های غیر ضرور و بدون اثر بخش را اتخاذ نمی‌نماید.


اما به نظر حقیر موضوعی که بیش از هر چیز نیروی انتظامی ما باید مورد توجه و دقت نظر قرار دهد که جنس جرائم در جامعه از نوع کوچک و با امکانات محدود ولیکن متأسفانه با تعداد و فراوانی بالاست که مکرراً در صفحه حوادث روزنامه ذکر می‌شود از جمله سرقت‌های مختلف، جرم‌ها و جنایتهای ناشی از مواد مخدر، قتل‌های ناشی از عصبیت و هیجانی شدن، دعوا‌ها و درگیریهایی که از مسائل کوچک شروع و به درگیریهای خشن، جرح و قتل نوعاً ناخواسته منجر می‌شود. که قطعاً راه مقابله با این گونه ناهنجاریهای اجتماعی و خشونتهای حادثه آفرین روشهای نرم افزاری مبتنی بر پژوهش برای شناخت ابعاد، عوامل پیدایش، رشد آن‌ها و اقدامات پیشگیرانه از طریق آموزشهای اجتماعی و آموزش به خانواده‌ها و جوانان با استفاده از ابزارهای موثر تبلیغی و هنری می‌باشد کاری که به خوبی حوزه راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در آموزش جامعه، ملاحظات و نکاتی که برای کاهش تصادفات باید رعایت شوند و... انجام می‌دهد.


در پایان ذکر این نکته برای مسئولین و فرماندهان محترم نیروی انتظامی به ویژه قائم مقام نیروی انتظامی که سال‌ها رویکرد ارتباط، گفتگوی صادقانه و صمیمانه با مردم را در مسئولیت فرماندهی راهنمایی و رانندگی کشور به زیبایی ادا نمودند. لازم است که توجه نمایند که ساخت و تولید افراطی این گونه سریال‌ها علاوه بر آثار سویی که قبلاً ذکر شد به همراه دارد برای هر فیلمی یا سریالی میلیارد‌ها و گاهی ده‌ها میلیارد هزینه به همراه دارد و قطعاً صرف نادرست چنین بودجه‌ای در شرایط سخت امروز بودجه دولت و کشور بسیار باید با حساسیت، تعهد و دل مشغولی نسبت به بیت المال همراه باشد.


* استاندار اسبق یزد و معاون امور تعاون وزیر تعاون

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =