ایسنا نوشت:دبیر تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه، بیستم مهرماه، دیدار‌های جداگانه‌ای با جمعی از فعالان سیاسی و دبیران احزاب اصلاح طلب رفسنجان، هم ولایتی‌های بهرمانی و رفسنجانی، هم سلولی‌های دوران مبارزه و همچنین قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد داشت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از فعالان سیاسی و دبیران احزاب اصلاح طلب رفسنجان، با تحلیل زوایایی از تاریخ معاصر، مخصوصاً از اواخر قاجار تا پهلوی اول و دوم، به چگونگی ورود به مبارزات پرداخت و گفت: تلاش برای نهادینه کردن مردم سالاری دینی و خروج کشور از دست استکبار و حکومت دیکتاتوری و موروثی، آزادی مردم در اظهار نظرها و انجام مناسک عبادی و مصادیق آن مانند مساجد، تکایا و عزاداری ها و زمینه‌سازی برای رفع تبعیض در جهت عمران و آبادی کشور، سه هدف برای ورود به مبارزه بود و هنوز که 50 سال از آن سال‌ها گذشته، بر همان عقاید هستم.

وی با یادآوری اینکه «مبارز، دار اعدامش را به دوش می‌کشد»، گفت: از همان سال‌ها که هیچ امیدی به پیروزی انقلاب نبود، خود را برای هرگونه برخوردی آماده کرده بودم و الان هم برای مکتب اهل بیت(ع) ایران، انقلاب اسلامی و مردم با وفایش، هر کاری از دستم برآید، کوتاهی نمی‌کنم.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این جمله که «بی اخلاقی سیاسی جایی در دیانت ندارد»، گفت: اما عده‌ای با ادعای دین‌مداری و دفاع از شریعت، دروغ، توهین و تهمت را وظیفه خویش می‌دانند، آن‌گونه که پس از رحلت پیامبر(ص)، خوارج تندرو، اول علی(ع) را 25 سال خانه‌نشین کردند و وقتی دیدند در مقابل اراده مردم، شکست خوردند، به توهین، تهمت و حتی جنگ با آن حضرت روی آوردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تعابیر حضرت علی(ع) در طول سال‌های مبارزه با مشرکین و بعدها جنگ با مدعیان اسلام، در خصوص شیرینی صبر در برخورد با تلخی‌ها اشاره کرد و گفت: واقعاً اگر هدف انسان کسب رضایت خداوند باشد، صبر در تلخی‌ها، شیرین است، مخصوصاً وقتی که جامعه، یعنی مردم با همان مقدار اطلاعی که از اتفاقات دارند، با افکار و اندیشه‌های جهادگران در راه خدا، همراهی می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به فراز و فرودهای اتفاقات سیاسی در مقاطع مختلف و بیان اینکه اگر مردم همراه و همدل انقلاب نبودند، کاری پیش نمی‌رفت، به 8 سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: وقتی مادران، جگر گوشه‌های خود را با بدرقه به جبهه ‌فرستادند و با روحیه زینب‌گونه از پیکر خونین آنها استقبال ‌کردند، وقتی نوجوانان بسیجی همراه جوانان سرباز و پاسدار برای دفاع از انقلاب و کشور در سنگرها حاضر ‌شدند و همه مردم در رکاب انقلاب آمدند، پیروزی سیاسی مکمل همه فتوحات نظامی شد و سند حقانیت ایران در سازمان ملل به ثبت رسید.

وی با ارائه تحلیلی از مقاطع پس از جنگ که مردم و مسؤولان با استناد به آیات و روایات، به سازندگی روی آوردند و علاوه بر جبران ویرانی‌های 5 استان جنگ‌زده، سراسر کشور را کارگاهی برای رونق سازندگی کرده‌ بودند، به عقب‌ ماندگی‌ها و حتی پس رفت‌های 8 سال از 84 تا 92 اشاره کرد و گفت: هنوز هم تأکید می‌کنم که باید به عمران و آبادانی کشور بپردازیم، چون حق مردم ایران زندگی با شرافت و استقلال اقتصادی در کنار استقلال سیاسی است و جوانان ایران، مخصوصاً تحصیل کرده‌ها باید شغلی مناسب برای زندگی فردی و اجتماعی خود داشته باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر ظرفیت‌های ایران به دیدار اخیر خویش با رئیس مجلس سنای لهستان و تعبیر وی از کشور اشاره کرد و گفت: یک شخصیت اروپایی می‌گوید تمام موادی که در جدول مندلیف نامی از آنان آمده، در ایران منابع و معادن دارند و این کشور کلکسیونی از مواهب الهی است.

وی با ارائه تحلیلی از عدم موفقیت کامل ایران برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه کشور، به برنامه‌های دولت آقای روحانی اشاره و تصریح کرد: دولتی که با تدبیر، امید را به جامعه برگرداند، تلاش می‌کند که برای رونق مجدد سازندگی، مانند سال‌های پس از جنگ به تکمیل سیاست تنش‌زدایی در جهان و منطقه بپردازد، اما با منتقدان و مخالفان سرسختی در داخل و خارج مواجه شده‌ که البته همراهی مردم با سیاست‌های دولت، بهترین سرمایه نظام در همه مقاطع و به خصوص در مقطع فعلی است.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری فضایی که قبل از انتخابات سال 92 در کشورها حاکم بود و جریانی با موج آفرینی‌های شعاری سعی در فریب افکار عمومی داشت، گفت: افکار واقعی مردم در آن مقطع برای جهانیان ثابت شد که چگونه از انقلاب خویش در مقابل هر انحرافی محافظت می‌کنند.

دیدار دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اعضای شورای مرکزی کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب بود که در آن صحبت از همراهی عاقلانه با مقام ولایت و پرهیز از خودسانسوری در بیان مسایل اختلافی شد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر ضرورت آزاداندیشی در دین مبین اسلام و آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی تأکید کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به نگرانی یکی از حاضران مبنی بر اینکه گاهی موضع مسؤولان نظام درباره موضوعی واحد، متفاوت است، گفت: اگر دلها همراه باشد، اختلاف‌نظرها نه تنها موجب نگرانی نیست، بلکه به قول پیامبر(ص) رحمت است که «اختلاف امتی رحمه».

وی با تأکید بر اهمیت انتخابات اسفندماه به تعبیر رهبری در حق الناس بودن آرای مردم اشاره کرد و گفت: مردم که علت اصلی پیروزی انقلاب بودند، هنوز پایه اساسی دوام آن هستند و بعضی‌ها که نقش جمهوریت را در مشروعیت نظام کم جلوه می‌دهند، دانسته یا ندانسته در مسیر تضعیف جایگاه نظام در نگاه مردم و حتی در مجامع بین‌المللی حرکت می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر در بعضی از کشورهای منطقه برای سقوط حکومت‌های استبدادی افتاده، گفت: مردم سالاری دینی چنان فراگیر شده که حتی بعضی از نظام‌های دیکتاتوری منطقه نیز برای بقای خویش به انتخابات ولو صوری روی آورده‌اند و این نشان می‌دهد که رأی مردم به تدریج مورد توجه حکومت‌ها قرار گرفته و می‌گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به گله‌ یکی از حاضران مبنی بر اینکه از ظرفیت‌های زندانیان سیاسی قبل از انقلاب در جهت تقویت نظام استفاده‌های بهینه‌ای نشده است، گفت: این گروه سرمایه‌های ارزشمندی برای انقلاب هستند که باید از آنان برای آشنایی جوانان از فضای آن سالها و کاری که امام و مردم با پیشتازی روحانیت کرده‌اند، استفاده کنیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =