ایسنا نوشت: شرکت هواپیمایی بوئینگ اخیرا ویدیویی را از سبکترین فلز جهان منتشر کرده که 99.99 درصد هواست.

«ریزتورینه» (Microlattice) یک ساختار پلیمری سلول باز سه‌بعدی است که از لوله‌های فلزی کوچک توخالی ساخته شده و نشانگر یک الگوی مورب ضربدری با فضاهای باز بسیار کوچک است.

فیلم جدید بوئینگ، نمونه جالبی از عملکرد احتمالی این ماده را به نمایش می‌گذارد که برای مثال می‌توان از آن به عنوان اجزای ساختاری جدید در صنعت هوافضا استفاده کرد. ریزتورینه می‌تواند تا میزان زیادی در وزن صرفه‌جویی کرده و هواپیماهای با بهره‌وری سوخت بالا را ارائه کند.

نمونه دیگری از عملکرد بالقوه این ماده که توسط سوفیا یانگ از آزمایشگاههای HRL ارائه شده، شامل چالش افتادن تخم‌مرغ بود: اگر تخم‌مرغ را در ریزتورینه بپیچید و آن را از طبقه بیست و پنجم به پائین پرتاب کنید، می‌توانید مطمئن باشد که سالم به زمین می‌رسد زیرا این ماده، نیرویی را که تخم‌مرغ احساس می‌کند، جذب کرده و آن را دست‌نخورده باقی می‌گذارد.

ریزتورینه ابتدا در سال 2011 توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین، آزمایشگاههای HRL و موسسه فناوری کالیفرنیا ابداع شد و دانشمندان آن را 100 برابر سبکتر از یونولیت اعلام کرده‌اند.

دکتر توبیاس شادلر، مولف ارشد این تحقیق اظهار کرد: حقه ساخت این ماده، ایجاد شبکه‌ای توری از لوله‌های توخالی بهم متصل با دیواره‌ای با نازکی 1000 برابر نازکتر از موی انسان است.

سایر مواد فوق سبکی که ممکن است به ذهن بیایند، آئروژل‌ها و فوم‌های فلزی هستند که دارای ساختار سلولی تصادفی بوده، از این رو از نیرو و جذب انرژی کمتری برخوردارند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رزپاتوق A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    عالیه
  • بی نام EU ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    3 0
    جناب حاج اقا دكتر حداد عادل لطفا يك دست مريزاد به سردبيران خبر انلاين هديه بفرماييد كه في البداهه معادلي به اين زيبايي براي اين اختراع جديد ساختند. .. "ريز تورينه" ..... البته اميدواريم دست مريزاد شما براي اين معادل جديد..به سان دست مريزاد شما براي "كش لقمه" كه در برنامه خندوانه مرحمت فرموديد نباشد
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 5
    اينها شعار تبليغاتي دانشمندان غربي بلكه موسسه هاي غربي براي جذب دانشجو است والا اگر سالهاست كه بلديد چرا درست نميكنيد وجان هزاران نفر را هر سال با سقوط هواپيماها ميگيريد
  • رضا IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    2 0
    کلمه سبک ترین اشتباهه.باید گفت کم چگالی ترین.زیرا سبک ترین فلز لیتیم هستش
  • محسن A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    عجب چیزییییییییییییی