نظر رییس اتاق ایران درباره کمپین نخریدن خودرو صفر/ کاهش نرخ بهره در جلسه آتی شورای پول و اعتبار

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: «هیات‌های تجاری که به ایران می‌آیند، سه خواسته از ما دارند؛ شفافیت در فضای اقتصادی، امنیت در سرمایه‌گذاری و ثبات در قوانین. ما نیز خواستار تاسیس شرکت‌های مشرک هستیم.

محسن جلال‌پور در برنامه پایش اظهار داشت: «تورم طی دو سال گذشته به خوبی کنترل شده و امروز تورم ما تورمی نیست که در سال‌های گذشته وجود داشته است. تقریبا از دهه 50 به بعد ما همواره تورم 14، 15 درصدی داشتیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلال‌پور متذکر شد: «فکر می‌کنم در این مقطع دیگر اولویت باید خروج از رکود باشد؛ چراکه هم‌اکنون تورمی که 40 درصد بود، به 15 درصد رسیده است. در واقع کاهش تورم از 15 درصد به 14 درصد به میزان کاستن تورم از 40 به 15 سخت است. سیاست‌های انقباضی فعلی به رکود دامن می‌زند و رکود بیشتر موجب کمبود اشتغال و ضربه به اقتصاد می‌شود.»

وی در مورد وعده حذف دریافت 3 در هزار مالیات و یک در هزار فروش، گفت: این‌طور نبوده که نامزده‌ها گفته باشند 3 در هزار را حذف می‌کنیم، 3 در هزار یکی از پایه‌های قانون اتاق است و از قدیم بوده، اخیرا طی برنامه پنجم یک در هزار فروش را برای اعضای اتاق تصویب کرده بودند که به دلایل متعددی منطقی نبود. اولین کاری که هیات رییسه دوره جدید کرد، این بود که یک در هزار فروش را تبدیل به 4 در هزار سود کرد که رضایتمندی مردم را جلب کردیم.»

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «اتاق در نظر دارد مانند بسیاری از کشورهای دیگر عضویت فراگیر در کشور را دنبال کند و در واقع درآمد و پولی که باید هزینه‌های اتاق را تامین کند، از محل عضویت فراگیر تامین شود. امروز که عضویت فراگیر وجود ندارد، حتما اتاق باید برای تامین بودجه و هزینه خود که رقم زیادی نیست، یک مبالغی را پوشش بدهند و این هزینه از محل درآمدی 3 در هزار مالیات و الان 4 در هزار سود تامین می‌شود.»

دو نظریه در مورد کارت بازرگانی

جلال‌پور در مورد کارت بازرگانی نیز گفت: «در کشور دو نظریه در مورد کارت بازرگانی وجود دارد، شرایطی که امروز در قانون تجارت و در قانون کسب و کار ایران داریم، شرایط متفاوتی با دیگر کشورهاست، ما اگر بخواهیم کارت بازرگانی را برداریم که اتاق نیز از حذف کارت بازرگانی حمایت می‌کند، به شرطی است که آنچه که جایگزین می‌شود، کارت عضویت که امروز کارت اصلی اتاق هست باشد.»

وی تصریح کرد: «در حال حاضر کسانی که کارت بازرگانی دارند، بدهی معوق خود را به دولت نمی‌دهند. کشورهای دیگر که کارت بازرگانی را حذف کردند، در قوانین‌شان شرایطی که اخذ مالیات هست را دارند. امروزه بیش از 6 میلیون شرکت در کشور وجود دارد که عضو اتاق نیستند، اما شما در ترکیه ببینید که هر شرکتی که ثبت می‌شود، از همان ابتدا عضو اتاق است. اگر بخواهیم کارت بازرگانی را حذف کنیم، باید همه قوانینی که در دیگر کشورها وجود دارد را با هم همراه کنیم. نمی‌شود قوانین را ناقص اجرا کرد.»

توضیح درباره نامزد شدن آقازاده‌ها در انتخابات اتاق

رییس اتاق بازرگانی ایران در مورد نامزد شدن آقازاده‌ها و نزدیکان دولتمردان در انتخابات اتاق ایران و شایعه دخالت دولتمردان در تصمیمات اتاق گفت: «انتخابات اتاق مانند تمامی انتخابات کشور آزاد است و همه کسانی که کارت بازرگانی و شرایط حضور دارند، می‌توانند کاندید بشوند، همه کسانی که کارت دارند نیز می‌توانند رای دهند. اینکه در انتخابات کسانی کاندید شدند که به بعضی از دولتمردان و نمایندگان مجلس یا مسوولان کشور ارتباط داشته باشند، اجتناب‌ناپذیر است؛ کمااینکه در دوره‌های قبلی نیز بوده است. ما در دوره‌های قبل که چند نفر از اعضای دولت در هیات رییسه اتاق حضور داشتند، این دور نیز اولین دور است که از طرف دولت کسی در هیات رییسه نیست.»

جلال‌پور درباره نامه‌نگاری شخصی برخی اعضای اتاق با مسوولان برای دریافت امتیازات ویژه در جلسات اتاق‌ها افزود: «الحمدلله دسترسی به مسوولان زیاد سخت نیست که فقط در اتاق و محل جلسات از مسوولان درخواستی بشود. هنگامی که با مسوولان جلساتی داریم، ورود برای عموم آزاد است و همه حضور دارند، من از این امضاها اطلاعی ندارم. اما بدانید جلسات صبحانه‌ای اتاق بازرگانی چون چالشی است، بعضی از وزرا به این دلیل دوست ندارند به اتاق بیایند و از حضور امتناع می‌ورزند.»

دلیل شرایط بد بورس

جلالپور با اشاره به شرایط بد بورس تصریح کرد: «مساله بورس مساله عمیقی است. ما اعتقاد داریم آنچه در سال‌های گذشته در بورس اتفاق افتاد، خصوصا این اواخر که با بستن برخی نمادها در بورس همزمان شد عواقب زیادی دارد. اقتصاد کشور باید اقتصادی در فضای باز باشد، اقتصاد دستور این عواقب را نیز دارد، ما نسبت به فضای بسته در اقتصاد کشور نگران هستیم.»

وی افزود: «من بعد از نامه وزرا عنوان کردم که بحث رکود از ابتدا باید این مساله دیده می‌شد؛ نه در پایان کار و اینجایی که الان در آن قرار داریم به فکر بورس باشند. اقتصاد مثل بادکنک است. وقتی از یک طرف به آن فشار می‌آوریم، حتما از طرف دیگر بیرون می‌زند. از اول آنچه در بورس بوده، باید روال طبیعی خود را طی می‌کرد. نباید شاخص بورس حبابی بالا می‌رفت.»

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: «وضعیت کنونی بورس نشان‌دهنده رکود خیلی جدی در کشور است. این‌ها سهام شرکت‌هایی هستند که دچار رکود عمیق هستند. من با این موضوع که کشور باید از رکو خارج شود، کاملا موافقم. ما باید به سامان تجارت جهانی بپیوندیم. کشور ما جزو محدود کشورهایی هست که عضو سازمان تجارت جهانی نیستیم. رایزنی‌های سیاسی ما باید به رایزنی‌ها اقتصادی نیز ختم شود. ما باید ضعف خود بخش خصوصی را نیز قبول کنیم. در سال‌های گذشته به دلیل قرار گرفتن در یک فضای گلخانه‌ای نتوانستیم در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم.»

تحلیلی از بسته خروج از رکود

جلال‌پور در مورد بسته خروج از رکود گفت: «بیش از 60 درصد از مطالب این بسته مواردی بوده که پیشنهاد اتاق ایران بوده است. بحث‌های متعددی در بسته جدید خروج از رکود وجود دارد که می‌توان به بحث تامین نقدینگی توسط بانک مرکزی و آزادسازی سپرده‌های خارج کشور تامین می‌شود. برخی پروژه‌های نیمه‌تمام و پرداختن به آنها و بحث رفع موانع کسب و کار از دیگر جزییات این بسته است.»

وی در مورد نرخ بهره نیز گفت: «چیزی که در شورای پول و اعتبار مطرح است هم نرخ بهره است و هم تسهیلات برای واحدهای کوچک و متوسط است. نرخ بهره در جلسه آینده شورای پول و اعتبار بین یک تا دو درصد کاهش پیدا می‌کند.»

جلالپور در پاسخ به سوالات زیر نیز گفت:

- پرکار ترین وزیر آقای روحانی و احمدی نژاد چه کسانی‌اند؟ من فکر می‌کنم آقای ظریف پرکارترین وزیر دولت آقای روحانی است، وزرای اقتصادی هم پرکار هستند. در مورد دولت آقای احمدی نژاد هم وزرا پر کار بودند، اما به اتاق و کار کارشناسی اهمیت نمی‌دادند.

- با کمپین نخریدن خودروی صفر ایرانی موافقید؟ من با کمپین افزایش کیفیت موافق هستم، اما با کمپین نخریدن کالای ایرانی در هیچ شرایطی موافق نیستم. اما این کمپین پالسی را به خودروسازها داد که به فکر ارتقای کیفیت خود باشند.

- با کمک سنگین مالی به خودروسازان موافقید؟ خیر، من اعتقاد دارم که این پول اگر در بنگاه‌های کوچک و متوسط هزینه می‌شد بهتر بود، امروزه بنگاه‌های کوچک ما نیاز به تقویت دارند.

رییس اتاق بازرگانی همچنین در مورد این کلمات گفت:

قانون کار: بیشتر مانع کار.

مناطق آزاد: بیش از حد فراوان شده است.

علی نقی خاموشی: اتاق دین زیادی به ایشان دارد.

دامغان: خواستگار پسته در ایران و جهان.

شورای رقابت: بنا به شرایط فعلی نیاز است، ولی اگر روزی واقعا اقتصاد ما رقابتی شود نیاز به شورای رقابت نداریم.

مهرعلیزاده: دلسوز کشور بود و هست.

شستا: روزی خوبه که همه واحدهایش به بخش خصوصی منتقل شود.

محمد احمدی‌نژاد: واقعا نسبت به اقتصاد ایران جفا کرد.

تعزیرات حکومتی: اصلا موافق نیستم.

عسگراولادی: تاجر قدیمی که می‌تواند الگو باشد.

ممیز مالیاتی: وجودش لازم است البته باید بی‌طرف باشد.

خانه کارگر: وجودش لازم است.

بابک زنجانی: اعجوبه‌ای در مسائل فساد.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 36
    کو کمپییییییییییییییییییییییییین؟
  • متین IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    53 0
    کیفیت مناسب ، قیمت مناسب ، خدمات مناسب ، ماشین روز ، خواسته مردم نه چراغ خودرو عوض کنند
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    19 1
    همش دست دولته. بزودی تعرفه واردات خودرو میبره بالا
  • علی A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    42 1
    کمپین یک کمپین هیجانی نیست که مدتی بعد فروکش کند.ما مردم ایران مصمم هستیم که از گران فروشان و کم فروشان هرگز چیزی نخریم
    • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
      12 0
      حتی اگر با افزایش تعرفه واردات و بالا بردن قیمت دلار، خودرو بی کیفیت را به ما تحمیل کنند باز هم نمیخریم
  • یک کمپینی A1 ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    9 0
    همین امروز در خیابان شیرار یه ماشین پژوه ناگهان کاپونش اتش گرفت بر اثر نقض فنی به نظرتون این عادلانه است؟
  • سعید A1 ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    5 1
    دستشون درد نکنه تازه میخوان سود بانکی رو یکی دو درصد کم کنند این کار هیچ دردی رو دوا نمی کنه چون هم تغییر محسوسی نمی کنه حداقل باید ۸ درصد کم بشه. از طرفی این کار هم بی فایده هست چون اولا موسسات سود بانکی بالای ۲۴ درصد میدن و از طرفی خود بانک ها با طرح هایی مثل گنجینه ملی و صندوق .... دارن روز شمار سودهای ۲۲ درصدی میدن. تازه خود دولت داره برگه های خزانه ملی رو با سود قطعی ۲۶ درصد بصورت تضمین شده در بورس می فروشه... دیگه حالا خودتون بگید چه کاهش سودی؟ متاسفانه دولت خودش شدیدا بانک محوره. هیچ توجه ای به بورس نداره.فقط حرف و حرف......