عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: عملکرد صدا و سیما بر دوقطبی شدن فضا در مورد برجام را تشدید کرده است. صدا و سیما قطب های مخالف را مقابل هم قرار می دهد به طوری که باعث می شود مباحث چندان کارشناسی نباشد.

مريم محمدپور: بررسی برجام در مجلس حاشیه های زیادی را با خود داشت، چه در کمیسیون ویژه ای که برای بررسی آن شکل گرفته بود و چه پس از پایان کار آن، یعنی حالا که طرحی در این راستا در دستورکار نمایندگان قرار دارد. عملکرد کمیسیون برجام و گزارش منتشر شده در انتهای کار کمیسیون به این حواشی دامن زده و اکنون دوقطبی شدن فضای پارلمان علنی شده است. دراین راستا با مسعود پزشکیان، یکی از اعضای کمیسیون بررسی برجام به گفت و گو نشستيم. پزشکیان درباره دوقطبی شدن فضای نمایندگان در بررسی برجام و همچنین روند بررسی توافق ایران با شش قدرت جهانی در کمیسیون ویژه برجام اظهار کرد: ما پنج نفر از اعضا با گزارش نهایی کمیسیون موافق نبودیم و آن را برآیند جلسات کمیسیون نمی دانستیم و بیانیه ای را منتشر کردیم اما فقط ما پنج نفر مخالف نبودیم، ،آقای ابوترابی فرد و احمدی نیز مخالف متن نهایی بودند.

بررسی برجام در کمیسیون بر مبنای روش علمی نبود

نماینده مردم تبریز در مجلس با تاکید بر اینکه فضا در مجلس به شدت دو قطبی شده است، اظهار کرد: موضوعی که بر اساس روش علمی بررسی نشود و با عینک خاص طرف مقابل را به چالش بکشیم، نتیجه ای جز این ندارد.

وی توضیح داد: در بررسی علمی، اطلاعاتی که به دست کارشناسان می رسد دسته بندی می شود و بر اساس روش علمی از پیش تعیین شده ای اطلاعات دسته بندی شده بررسی می شود اما وقتی خودمان اعمال سلیقه می کنیم نتیجه ای جز این حاصل نمی شود.

وی تصریح کرد: ما در مجلس فرم نداریم. فرم برگزاری جلسات کمیسیون ها بر اساس اینکه چه کسی رئیس باشد تغییر می کند و تغییر فرم برگزاری و اداره جلسات باعث می شود نتیجه جلسه عوض شود.

پرشکیان گفت: نه تنها در کمیسیون برجام فرم نداشتیم بلکه در هیچ کمیسیونی فرم مشخص نداریم و این یکی از دلایلی است که این همه مشکل در مملکت داریم. اینکه بررسی ها در کمیسیون ها برای قانون گذاری غیرعلمی است.

نحوه سوال پرسیدن عادی نبود، محاکمه بود

عضو کمیسیون ویژه برجام درباره چگونگی برگزاری جلسات این کمیسیون گفت: شما به گزارش هایی که از صداوسیما هم پخش می شد نگاه می کردید متوجه می شدید که وقتی آقایان عراقچی و تخت روانچی صحبت می کردند، مخالفان چگونه از این افراد سوال می پرسیدند. به نحوه سوال کردن دقت کنید، عادی نبود، جلسه محاکمه بود و شباهتی به سوال برای گرفتن اطلاعات نداشت. اما در برابر زمانی که تیم آقای جلیلی برای توضیح در کمیسیون حاضر می شد کدامیک از این نمایندگان حتی یک سوال چالشی پرسیدند.؟ این افراد بی طرف نبودند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی طرحی را جانبدارانه بررسی می کنیم، حقیقتی از درون آن بیرون نمی آید، گفت: در این شرایط طبیعی بود که در جمع بندی مذاکرات ذهنیت پیشین افراد در تدوین طرح نمایان شود.

پزشکیان ادامه داد: ما هم دیدیم که اگر بخواهیم بحث کنیم کمیسیون به چالش کشیده می شود و نمی ارزد که دعوا راه بیندازیم و جلسه را ترک کردیم.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه پایداری ها با دولت و آقای لاریجانی زاویه دارند، اظهار کرد: وقتی موضوع را بر اساس زاویه خاصی بررسی کنیم بالاخره حرفی از دل آن در می آید. حرف های درستی هم در می آید اما این روش تنها به تنش دامن می زند.

دو قطبی کردن مجلس به ضرر کشور است
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی معتقد است: کسی که می خواهد از عزت کشور دفاع کند، باید یاد بگیرد، احترام هموطن خود را داشته باشد.
پزشکیان در پاسخ به این سئوال که چرا مدتی است به کاربردن ادبیات توهین آمیز از سوی برخی نمایندگان باب شده است؟ گفت: این رفتارها منطقی نیست و باید به کسانی که می گویند ما می خواهیم از عزت کشور دفاع می کنیم، باید گفت کسی که می خواهد این کار را انجام دهد حداقل باید یاد بگیرد، احترام هموطن و هم کار خود را داشته باشد و به کسی که در مقابل اوست و او را نقد می کند بی احترامی نکند و مستقیم و غیر مستقیم الفاظی همچون خائن و وطن فروش به او نسبت ندهد.

وی افزود: اینگونه رفتارها نشان می دهد که ما اگر نظری که می شنویم مطابق با نظر خودمان نباشد از هر وسیله ای استفاده می کنیم تا فرد مقابل را تخریب کنیم در حالی که این خلاف اخلاق اسلامی است که دوستان دلواپس مدعی آن هستند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: منطق، منطق است، باید حرف بزنند و حرف بشنوند؛ بنابراین توهین کردن و تهمت زدن به دیگران و آن ها را بی غیرت خطاب کردن حرف بسیار زشت و نادرستی است.

وی همچنین با اشاره به جلسه مجلس برای بررسی طرح برجام تاکید کرد: بالاخره حداقل قضیه این بود که یک گروه مشخصی می خواستند جلسه به نتیجه نرسد، با سئوال، با اعتراض و با اخطار قانون اساسی می خواستند جلسه به درازا بکشد که نتیجه نگیرند. اما بیشتر بحث هایی که می کردند قابل قبول نبود در حالی که ما زمانی که می خواهیم مسئله را بررسی کنیم نباید به گونه ای بررسی کنیم که با تحریک احساسات و شعار دادن آن را به پیش ببریم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: این رفتارهای تند به نفع کشور نبود که ما مجلس و کشور را به دو گروه تقسیم کنیم.چون علی رغم شعارهایی که درباره تبعیت از رهبری سر می دهند ، متاسفانه نتیجه کار دقیقا برعکس فرموده رهبری شده است. در حالی که ایشان تاکید داشتند کاری نشود که تفرقه و انشقاق در جامعه رخ دهد.

کار را به جایی رسانده اند که مذاکره کنندگان را خائن می خوانند

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفت: وقتی گزارش کمیسیون بر اساس نظر افراد تنظیم می شود و نه بر اساس داده ها، نتیجه همین می شود. دولت دستاورد بزرگی به دست آورده است، دستاوردی که باعث شد آمریکایی های زیادی از اوباما انتقاد کنند یا اسرائیل این همه خودش را به آب و آتش بزند که چنین دستاوردی برای ایران به دست نیاید. اما اینها نه تنها دستاوردها را منکر می شوند که حتی کار را به جایی رسانده اند که به مذاکره کنندگان خائن هم می گویند.

وی ادامه داد: اگر مذاکره کنندگان ایرانی ترکمنچای امضا کرده اند، چرا تندروهای آمریکا این همه اوباما را تحت فشار قرار می دهند؟ حرف های تندروهای ایرانی بسیار شبیه به سخنان تندروهای آمریکایی است. البته هر کدام از زاویه خودشان این حرف ها را می زنند، تندروهای آمریکایی می گویند که در برجام منافع آمریکا پایمال شده و تندروهای ایرانی می گویند که منافع کشور ما در این توافق دیده نشده است.

مشکلات اقتصادی امروز زاییده سیاستگذاری 5 سال گذشته است

پزشکیان درباره تاثیر اقتصادی برجام و انتقادات دلواپسان به وضعیت اقتصاد نیز اظهار کرد: در مورد مشکلات اقتصادی جامعه می گویند دولت بی عرضه است، مثل اینکه این دولت باعث به وجود آمدن مشکلات اقتصادی شده است. در حالی که مشکلات اقتصادی امروز زاییده سیاستگذاری پنج سال گذشته است.

وی ادامه داد: مثل اینکه کشتی آرامی در اختیار دولت قرار گرفته و دولت یازدهم باعث طوفانی شدن فضا شده است. در حالی که دولت کشتی اقتصادی را در طوفان تحویل گرفت. اکنون دولت این طوفان را آرام کرده است اما هنوز تلاطم هایی باقی مانده است.

صدا وسیما به دوقطبی شدن فضا در مورد برجام دامن می زند

نماینده مردم تبریز در مورد عملکرد رسانه ملی در خبر رسانی درباره برجام نیز گفت: در جامعه ذهنیت مردم این است که جانبدارانه عمل می کند. احساس من هم شبیه به همین ذهنیت مردم است که رسانه تصویری ما به جای اینکه به خبررسانی صحیح بپردازد، گزینشی عمل می کند.

پزشکیان ادامه داد: عملکرد صدا و سیما بر دوقطبی شدن فضا در مورد برجام را تشدید کرده است. صدا و سیما قطب های مخالف را مقابل هم قرار می دهد به طوری که باعث می شود مباحث چندان کارشناسی نباشد.

وی با بیان اینکه صدا و سیما تریبون را در اختیار کسانی که مذاکره کرده اند قرار نمی دهد و تریبون را به کسانی می دهد که با مذاکرات مخالفند، تصریح کرد: کسانی که در صدا و سیما اظهار نظر می کنند، حرف هایی می زنند و می گویند در برجام چنین است و چنان است اما مذاکره کنندگان سخنان آنها را تایید نمی کنند.

اگر بنا به بدبینی بود، چرا اصلا پشت میز مذاکره نشستیم؟

عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس درباره انتقاداتی مبنی بر پایبند نبودن طرف غربی به تعهداتش در برجام تصریح کرد: اگر بنا بود با بدبینی وارد مذاکرات شویم چرا اصلا پشت میز مذاکره نشسته ایم؟ مگر شما از اول نمی دانستید که آنها به حرف هایشان پایبند نیستند و چه اهدافی را دنبال می کنند، پس چرا از روز اول مخالف مذاکرات نبودید؟ و حالا به فکر افتاده اید؟ چرا گذاشتید مذاکرات انجام شود از اول می گفتید ما مذاکره نمی کنیم اما نمی شود که نمایندگان کشورمان چندین سال مذاکره کنند و وقتی به سرانجام رسید بگویید آنها به مذاکره پایبند نیستند.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    5 57
    به امید روزی که سردمداران برجام را پای میز محاکمۀ ملت ببینیم و شما رسانه های دولتی را پشت سرشان منتظر محاکمه