وزیر بهداشت با اشاره به دیدارهای امروز با مراجع عظام تقلید گفت: در این دیدارها از راهنمایی مراجع و نگاه بلند آنها در خصوص مراسم حج و برگزاری بهتر این مراسم در سالهای آینده بهره بردیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ سید حسن هاشمی سرپرست هیات ایرانی اعزامی به عربستان که امروز یکشنبه برای دیدار با علما و مراجع تقلید به قم سفر کرد، پس از دیدار با تعدادی از مراجع در جمع خبرنگاران با اشاره به ارایه گزارش سفر خود به آیات عظام در مورد فاجعه منا گفت: فرمایشات و توصیه های این بزرگواران در خصوص مراسم حج و برگزاری بهتر آن برای مسئولان و حجاج راهگشا است.

وی افزود: در دیدار ما با مراجع، آنها ضمن ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان، مقام این افراد را با مقام شهدا برابر دانستند زیرا هجرت آنها از بیت الله الحرام به سوی خدا و رسول گرامی اسلام است.

هاشمی با بیان این که خداوند وعده داده است که اجر شهدا با خداست، عنوان کرد: قطعا شفاعت این شهیدان برای خانواده هایشان در سرای آخرت محفوظ و مورد قبول درگاه حق است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به تاکید آیت الله صافی گلپایگانی نسبت به احترام بیشتر به بانوان در مراکز درمانی و بیمارستانی گفت: در این دیدار بر برنامه های وزارت بهداشت در این زمینه تاکید کردم.

وی با بیان این که برخی از کشورهایی که اعتقادی به اسلام ندارند، بیمارستان های ویژه بانوان در آنها وجود دارد، افزود: ما نیز این آمادگی را داریم و اعلام کرده ایم که حمایت ها در این مورد به خصوص توسط بخش خصوصی ارایه شود تا به تدریج در مرکز هر استانی بیمارستان هایی داشته باشیم که تمام ارایه کنندگان خدمت، ویژه بانوان باشد.

هاشمی با اشاره به وجود پزشکان بانوان ماهر در میان پزشکان ایرانی، تاکید کرد: امید داریم بیمارستان های مختص بانوان به سرعت در همه استانها راه اندازی شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اخذ مشاوره هایی توسط بخش خصوصی برای احداث بیمارستان یک هزار و ۵۰۰ تخت خوابی قم اذعان کرد: زمین این بیمارستان مشخص شده است و در انتظار نهایی شدن نقشه های ساختمانی هستیم. دکترهاشمی در پایان بر سرعت گرفتن احداث این بیمارستان تاکید کرد.

حادثه منا حاصل بی کفایتی دولتمردان عربستان

سید حسن هاشمی و هئیت همراه در سفر قم و دیدار با علما، پیش از ظهر امروز در دفتر حضرت آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) حضور یافتند و با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

وزیر بهداشت در دیدار با آیت الله سعیدی با اشاره به حادثه منا و با بیان این که پس از سال 1366و کشتار حجاج چنین اتفاقی در حج سابقه نداشت ابعاد این فاجعه را عمیق تر خواند و گفت: بی توجهی و سهل انگاری عربستان منجر شد درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران برای اعزام نمایندگانی از دولت به این کشور با چهار روز تاخیر پذیرفته شود.

وی افزود:مقامات عرستانی برای دلجویی و شناسایی خاطیان قول مساعد داده اند. همچنین آنها در تلاشند تا چنین حوادثی تکرار نشود.

سرپرست هیات اعزامی ایران به عربستان تاکید کرد: مراجع عظام معتقدند که در مدیریت حج از نظر ساختاری باید تغییراتی ایجاد شود. این مدیریت مربوط به سال ها پیش است.

دکتر هاشمی حادثه منا را ناشی از بی دقتی و بی کفایتی عربستان دانست و گفت: فتاوای جدید علمای دینی می تواند شرایطی را برای تسهیل اعمال و مناسک حج برای مدیران کاروان ها و حجاج فراهم کند.

وی تاکید کرد: مراجع اکثرا نسبت به این موارد موافق و از اقدامات صورت گرفته خرسند بودند.

دولت عربستان باید در برابر زائران مفقود ایرانی پاسخگو باشد

هاشمی و هئیت همراه در سفر به قم و دیدار با علما ، پیش از ظهر امروز در دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی حضور یافتند و با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مخالفتهای دولت عربستان جهت صدور روادید برای مقامات ایرانی در سفر به این کشور گفت: مخالفت ها به حدی بود که حتی اینجانب در بدو ورود به عنوان یک زائر در عربستان حضور پیدا کردم نه به عنوان وزیر و نماینده دولت جمهوری اسلامی.

هاشمی با اشاره به تعطیلات دو هفته ای عربستان در زمان مراسم حج گفت:حادثه منا زمانی رخ داده که ایام مصادف بود با تعطیلات در عربستان که مقامات سعودی یا در خارج از کشور حضور داشتند یا مشغول انجام اعمال بودند.

سرپرست هیات ایرانی اعزامی به عربستان با بیان این که تا چند روز آینده تعدادی دیگر از جانباختگان ایرانی به کشور منتقل می شوند، تاکید کرد: دولت عربستان باید در برابر مفقودان ایرانی پاسخگو باشد.

وی با اشاره به بی تدبیری مقامات عربستان در مراسم حج امسال خاطرنشان کرد: بی کفایتی مقامات سعودی در اداره این مراسم مشهود بود و از این رو باید درس های بسیار از این حادثه برای سال های آینده گرفت.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با ابراز خرسندی نسبت به فتاوای آیت الله مکارم شیرازی در مورد رمی جمرات عنوان کرد: امکان طواف در طبقات دوم و سوم سازه جدید مسجد الحرام به ایجاد نظم در مراسم حج کمک کرده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =