۰ نفر
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
مرگ برنده نوبل شیمی ۲۰۱۰ در فقر

این روزها خبرهای برندگان جایزه نوبل تیتر بسیاری از رسانه‌ها شده است اما ایسنا گزارش داده که ریچارد اف هک، شیمیدان آمریکایی و یکی از برندگان جایزه نوبل شیمی 2010 پس از سال‌ها بیماری که وی را به فقر کشانده بود، در مانیل فیلیپین درگذشته است.

هک 84 ساله در سال 2010 به همراه ای ایچی نگیشی و آکیرا سوزوکی ژاپنی مشترکا جایزه نوبل شیمی را برای ابداع راههای جدید به منظور پیوند اتمهای کربن دریافت کرد که در تحقیقات برای مبارزه با سرطان و تولید نمایشگرهای نازک رایانه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وی در زمان تحقیق بر روی پالادیوم به عنوان کاتالیزور در دهه‌های 1960 و 70 که آن را واکنش هک نامیده بود، در دانشگاه دلاور آمریکا به کار مشغول بود. دو دانشمند ژاپنی نیز با روشهای خاص خود همین فرآیند را در اواخر دهه 1970 انجام دادند.

نانسی تارگن، رئیس دانشگاه دلاور اظهار کرد: من از طرف کل جامعه دانشگاه دلاور، عمیقترین تسلیت‌ها را به خانواده، دوستان و همکاران و دانشجویان سابق دکتر هک ابراز می‌کنم. کار پیشگامانه وی که مورد تقدیر کمیته جایزه نوبل قرار گرفت، نشان داده که چگونه یک تحقیق علمی می‌تواند تاثیری عمیق بر روی زندگی روزمره همه ما داشته باشد. ما مفتخریم که دکتر هک 18 سال از زندگی حرفه‌ای خود را در دانشکده شیمی ما گذرانده بود.

دومنیکو گراسو، از مقامات دانشگاه دلاور گفت: دستاوردهای دکتر هک به ما یادآوری می‌کند که ایده‌ها و اعمال هر فرد می‌تواند تاثیر عمیقی بر جهان داشته باشد. من می‌دانم که خود وی به عنوان مثال اکنون الهام‌بخش بسیاری از محققان در دانشگاه ما شده و در سال‌های آینده نیز دانشجویان و اساتید ما از وی الهام خواهند گرفت.

هک در سال 2006 به همراه همسر فیلیپینی خود، سوکورو ناردو هک در فیلیپین بازنشسته شد. سوکورو دو سال پس از دریافت جایزه نوبل توسط هک از دنیا رفت. این زوج فرزندی نداشتند.

هک پس از مرگ همسرش به افسردگی دچار شده بود و از سال 2013 نیز پس از اینکه از یک ذات‌الریه شدید جان سالم به در برده بود، بطور مداوم به بیمارستان رفت و آمد داشت. در اثر این بیماری، وی نیمی از نیروی خود را از دست داد.

این دانشمند فقید همچنین بر سرطان پروستات پیروز شده بود و برای دیابت، بیماری مزمن انسدادی ریه و زوال عقل جزئی دارو مصرف می‌کرد.

در ماههای اخیر دو پرستار شخصی در خانه وی از او مراقبت می‌کردند. هک برای تامین مخارج خود به حقوق بازنشستگی ماهانه 2500 دلار تکیه داشت.

۵۴۵۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    14 2
    علم بهتر است یا ثروت؟
  • فرگشت A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    18 0
    متاسف شدم. یکی مثل این بنده خدا عمری رو صرف علم و دانش میکنه و دنیا رو یه قدم جلو میبره و به خاطر مرگ همسرش افسرده میشه و در سختی و بیماری از دنیا میره یکی هم مثل رانت خوار های حکومتی ما تا ده بلد نیستند بشمرند و نه عشق و عاطفه و انسانیت حالیشون میشه و ....... منطق دنیا چیه؟؟؟؟؟
  • احمد FR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    9 2
    ه قول خودتون 2 تا پرستار داشته و ماهی 2500 دلار مستمری میگرفته. ای کاش یه حساب و کتاب میکردید و مینوشتید که از این 2500 دلار چقدرش صرف مخارج روزانه اش میشده تا بفهمید که این استاد گرامی به هیچ عنوان فقیر نبوده... اگر اون فقر بوده، پس ما اصلا وجود خارجی نداریم دیگه....
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    5 0
    خدا رحمتش کنه
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    5 5
    اون تیتر فقر رو از کجا آوردین؟ ماهی 2500 دلار باضافه جایزه کلان نوبل در سال 2010 کمه؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    8 0
    دانشمند غیر وابسته به حکومت هم در ایران همین روزگار شاید بدتر را دارد بدون بیمه بدون پرستار در خانه می میرند معلمها هم که اصلا زندگی ندارند با حقوق بازنشستگی نزدیک صفر بدون بیمه و بدون .........
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    3 4
    کجاش تو فقر مرد. چرا الکی حرف می زنی. هرکی ندونه فکر می کنه از گشنگی مرد. حقوقی که می گرفت به پوا ما می شده 10 میلیون.
  • بی نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    3 0
    والتر وایت
  • ایمان حیدری RO ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    6 1
    استاد بزرگی بود خداوند همه انسان هایی را که در راه کسب علم و دانش برای راحتی بشریت هستند را قرین رحمت خودش کند
  • mgh A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    2 6
    فقر هم فقرهای قدیم ماهی 8.5 میلیون میگرفته شده فقیر احتمالا بیمش تموم شده بوده دیگه براش مهر نکردند .
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    این همه عاقبت دانشمندان بزرگی که به بشریت خدمت کردند.
  • شوش RO ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    2 2
    چه فقری تو فیلیپین 2500 دلار خیلی خوبه . میشه تو ایران ماهی هشت و نیم میلیون .
  • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    4 0
    آقا جرا بی خود می گین. امکان نداره استاد بازنشسته شیمی اونهم با همچین رتبه ای 2500 دلار در ماه دریافت کنه. شمنا بهتره مبلغ جایزه نوبل شیمی را هم بررسی کنید و ببینید چقدر میشه
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    3 1
    به پول ما میشه 8میلیون. از بازنشسته های ما خیلییی وضعش بهتره
  • بی نام IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    2 1
    برجي حدود ده ميليون حقوق ميگرفت فقير هم بود
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    4 1
    جایزه نوبل حدود یک میلیون دلار ارزش داره چطور این ادم به فقر افتاده؟؟؟؟ حالا فرضا نصفش به ایشون رسیده باشه
  • امیرحسین RO ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    3 2
    از متن هیچ فقری برداشت نمی کنم . دو پرستار تا آخرین لحظه بالاسرش بودند . 2500 دلار هم حقوق بازنشستگی میگرفته . تمام پول جایزشم احتمالا خرج بیماریهاش کرده . 18 سال هم که از دانشگاه حقوق میگرفته . فقر رو شما از کجا آوردید که در تیتر مطلب زدید . حتما در ایران بود فقیر نمیشد و در رفاه میمرد
  • بی نام US ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    3 4
    ازنظرشما دریافت 2500 ماهیانه و زندگی در کشور فیلیپین فقر محسوب میشه که زندگی یک دانشمند رو با این عنوان ذکرمیکنید؟