۰ نفر
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در صحبت هایی با اشاره به نقش ویژه ایران در حل بحران سوریه تاکید کرد، راه حل سیاسی بحران سوریه بدون حضور ایران قابل دستیابی نیست.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر سیاسی بودن راه حل بحران سوریه گفت:‌ این راه بدون حضور ایران ممکن نخواهد بود. 

به گزارش ایسنا علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از عملکرد روسیه در سوریه چیست؟ خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد کاری که روسیه انجام داده کار مهم و راهبردی است. دولت قانونی سوریه برای مقابله با تروریست‌ها فاقد پوشش هوایی بود و دولت روسیه این پوشش هوایی را بنا به درخواست دولت مشروع سوریه انجام داد.

او ادامه داد: این اقدام در کنار همکاری سوریه، ایران و حزب الله لبنان و گاهی هم عراق که توانسته‌اند ائتلافی را معروف به ائتلاف 1+4 تشکیل دهند، باعث ایجاد جامعیتی در دفاع از سوریه شود و به همین دلیل هم خیلی سریع پیش رفته‌اند و ارزیابی ما نیز در این زمینه مثبت است.

ایران در حفظ قوام و جلوگیری از فروپاشی سوریه نقش اساسی داشته است

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سخنان اخیر نخست‌وزیر فرانسه و تاکید وی بر گفت‌وگوی ایران ترکیه و سوریه جهت حل بحران سوریه نیز توضیح داد: در یکی دو هفته اخیر نماینده ویژه رییس‌جمهور فرانسه به ایران آمد و با برخی از افراد از جمله من در مرکز تحقیقات استراتژیک دیدار کرد. وی دیدگاه‌های فرانسه را راجع به آن که می‌خواهند مسأله سوریه حل شود و این که اعتقاد به راه‌حل سیاسی برای سوریه دارند نه نظامی با من در میان گذاشت. هم‌چنین گفت که ایران باید در این مسیر مشارکت داشته باشد. 

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که غربی‌ها از مدتی پیش متوجه شدند که مسأله سوریه راه‌حل نظامی ندارد گفت: این چیزی است که ایران بیش از 4 سال پیش بر آن تاکید داشت و امروز صحت گفته‌های ایران به اثبات رسیده است و آن‌ها می‌دانند که ایران در حفظ قوام دولت سوریه و جلوگیری از فروپاشی این کشور نقش اساسی داشته است. 

او خاطرنشان کرد: با وجود سخنان گفته شده تاکید می‌کنیم بدون مشارکت ایران امکان رسیدن به یک راه‌حل سیاسی وجود ندارد و همین راه‌حل سیاسی هم باید از طریق ایران صورت گیرد.

بشار اسد خط قرمز ایران است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: بشار اسد خط قرمز ایران است. مردم سوریه با محوریت ایشان توانسته‌اند در جنگ بین‌المللی کوچکی که غربی‌ها و مرتجعان منطقه علیه سوریه به راه انداختند دوام بیاورند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که غربی‌ها با ایران بر سر این که راه‌حل بحران سوریه سیاسی است تفاهم دارند ولی در رابطه با بقای اسد بر حکومت سوریه این اتفاق نظر وجود ندارد. تحلیل شما در این زمینه چیست؟ تصریح کرد: خب، اختلاف داشته باشند این‌ها از اول مشکل داشتند ولی ما باور خود را داریم و مردم سوریه نیز منتظر نمی‌شوند تا ببینند فلان کشور غربی چه نظری در مورد بشار اسد دارد.

ولایتی با بیان این که اسد در آخرین انتخابات ریاست جمهوری سوریه بیش‌ترین آرا را کسب کرده است افزود: همین حالا هم اگر انتخابات برگزار شود و شرایط عادی باشد باز هم بشار اسد بیشتر از گذشته رای خواهد داشت. ما هم می‌دانیم که آقای اسد با تمام وجود از تمامیت ارضی سوریه و ملت سوریه حمایت می‌کند.

غرب جایگزین مناسبی برای اسد ندارد

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سوال در رابطه با این که به هر حال کشورهای غربی اسد را قبول ندارند و قرار است در نهایت برای بحران سوریه راه‌حل مناسبی اتخاذ شود توضیح داد: آن‌ها برای چه با اسد مخالف هستند؟ مگر آلترناتیوی دارند؟ مگر کسی را دارند که مورد قبول مردم سوریه باشد و برای مردم این کشور کاری کرده باشد؟ این‌هایی که در راس تروریست‌هایی هستند که مردم سوریه را کشته‌اند و اقدام به انفجار و تیراندازی علیه نظامیان غیرنظامی می‌کنند؟ این‌ها لیاقت این را ندارند که روی کار بیایند بلکه باید محاکمه هم بشوند. 

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه با طرح این سوال که مگر فرد دیگری هم است که بدیل بشار اسد باشد؟ گفت: همان‌طور که از بیش از 4 سال قبل جمهوری اسلامی ایران از آقای بشار اسد حمایت کرده است حالا هم با همان قدرت حمایت می‌کند و به این حرف‌ها هم گوش نخواهد داد.

ولایتی در رابطه با سفر الیاسون، قائم مقام بان کی مون به ایران و این که در رابطه با سوریه چه مسائلی را مورد بررسی قرار خواهند داد؟ نیز گفت:‌ قرار است ما آقای الیاسون را ببینیم. نمی‌دانم در چه مسائلی قرار است صحبت شود چرا که در حال حاضر تنها درخواست ملاقات داشتند و من در این هفته با او ملاقات می‌کنم تا ببینم در چه مواردی می‌خواهند صحبت داشته باشند و بعد از آن مطالب مطرح شده را با رسانه‌ها در میان می‌گذارند.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    تنها راه نابود شدن داعش موندن بشار اسد در راس قدرته ... اگه بشار اسد کنار بره داعش مثل آب خوردن سوریه رو می گیره و دیگه قابل کنترل نیست