رئیس کمیسیون ویژه برجام و رئیس مجلس در جلسه امروز دچار اختلافاتی شدند. زاکانی مدعی بود که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مخالف طرح مجلس است اما لاریجانی از دیدارش با شمخانی و موافقت وی با این طرح، خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، علیرضا زاکانی در تذکری، عدم رعایت آیین نامه در سیر رسیدگی به موضوع طرح برجام و عدم انعکاس آن به کمیسیون مربوطه را مورد انتقاد قرار داد.
رئیس کمسیون ویژه برجام خطاب به لاريجاني اظهار کرد: در کمیسیون برجام 40 روز ابعاد مختلف را بررسی کردند، درنهایت ما به گزارشی رسیدیم که در صحن علنی مجلس قرائت شد. اما جنابعالی طرحی که از دو ماه قبل آماده کرده بودید را به دو فراکسیون ارجاع دادید اما نکات مهم فراکسیون اصولگرایان در تدوین طرح حذف شد. طرح شما بیشتر به یک بیانیه سیاسی شبیه است. طرحی که «وندی شرمن» دیروز گفته است تمام خواسته های آمریکا را تامین می کند! مجلس ایران زیر بار این ننگ نمی رود.

زاکانی همچنان خطاب به رئيس مجلس گفت: جنابعالی در صحن از دو فراکسیون و از دفتر آقا و دبیرخانه شورای امنیت ملی هزینه کردید. در حالی که دبیرخانه اشکالات جدی به طرح جنابعالی گرفتند. ما سکوت کردیم و بررسي طرح به کمیسیون امنیت موکول شد. کمیسیون امنیت بر خلاف آیین نامه داخلي مجلس، قبل از اعلام نظر کمیسیون های فرعی، اين طرح را بررسی و نتیجه رسیدگی خودش را با حداقل تغییراتی به صحن ارائه کرد.
وی تصریح کرد: از دیروز به ما گفتند دبیرخانه {شوراي امنيت} در حال تفاهم با مجلس است. امروز صبح بنده رفتم به دبیرخانه و دبیر شورای امنیت ملی جلوی خود بنده زنگ زدند به مسئول دفتر شما و خواهش کردند این طرح را از دستور کار خارج کنید! مملکت نیاز به تفاهم دارد!

لاریجانی به این سخنان پاسخ گفت و اظهار داشت: دو موضوع در سخنان آقای زاکانی بود که خلاف است یکی اینکه این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و اینکه دو بار طرح به مقام رهبری دادم و ایشان نظری ندادند. مقام رهبری به صراحت گفتند که تصمیم گیری با مجلس است.
رئیس مجلس اظهار کرد: ما رهبری را مطلع کردیم و نباید نظر رهبری را می گرفتیم. اگر ایشان نظر می دادند که ما نمی توانستیم خلاف نظر ایشان طرحي را مصوب کنیم.
وی گفت: آیا مجلس فقط باید همان مطلبی که برجام ارائه داده است را تصویب کند؟ نه اینطور نیست. مجلس باید تصمیم بگیرد. اگر من از قبل این پیش بینی ها را نمی کردم امروز می گفتید چرا مدیریت نشد! من اقایان جلالی و زاکانی را به دبیرخانه شوراي امنيت معرفی کردم تا با همراهي مجلس و اين شورا، طرح را منقح کنند.

لاریجانی ادامه داد: من دیشب ساعت هفت شب با آقای شمخانی کل طرح را بررسی کردم و ایشان آن را قبول داشتند. این مطالب که شما گفتيد، حرف آقای شمخانی نیست. من از ايشان پرسیدم که این بیانیه است، گفتند خیر، مطالب مهمی در آن هست.
وی اظهار کرد: یکی دو ماه پیش، در جلسه ای آقای حداد را دیدیم و گفتیم چه کنیم؟ گفتم چنین چیزهایی در ذهن من است، گفتند در ذهن من هم همین هاست. گفتم چه خوب. پس این روند را پیش ببریم.

رئيس قوه مقننه به روند تهیه طرح برجام در مجلس اشاره کرد و گفت: قرار شد سه نفر از این فراکسیون و چهار نفر از آن فراکسیون روی طرح مقدماتی کار کنند. سه جلسه کار کردند. چهار نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از فاکسیون رهروان بودند. برخلاف نکته ای که آقای زاکانی می فرمایند جلسه آخر پیش خود من بود. متن ماده واحده را عوض کردیم. متن نهایی پیشنهاد اعضاي فراکسيون اصولگرایان بود. تنها یک مورد بود که آقایان می خواستند یک بند را اضافه کنند اما ما به مصلحت ندانستیم. بعد هم من چک کردم، دبیرخانه شوراي امنيت هم آن موضوع را به مصلحت نمی دانست.

وی ادامه داد: در آن جلسه همه گفتند که اين طرح را امضا کنیم، اما همین آقای زارعی گفت من به شرطی طرح را امضا می کنم که گزارش کمیسیون برجام زودتر خوانده شود. ما گفتیم نمی توانیم تعهد بدهیم، چراکه کمیسیون مدام موضوع را تمدید کرده است. حالا اگر نظر ایشان عوض شد، موضوع دیگری است. اما واقعا مسیر همگرایی پیش رفت.
لاریجانی تاکید کرد که حرف های زاکانی خلاف واقع است و گفت: دفتر {آقا} با ما رابط دارد که آقای حجازی است و اگر بخواهند مطلبي را به من باید بگوید و من عین امانت حرف های دفتر را منتقل می کنم. اگر هم موضوع دبیرخانه شوراي امنيت است که خود من با آقای شمخانی نشستیم و از اول تا آخر طرح را بررسی کردیم و ایشان قبول کرد که نظرات آنها اعمال شده و طرح خوبی است.

لاریجانی توضیح داد: چند نظر در مجلس است. يکي اينکه کلا برجام را رد کنیم. مثل نظر آقای نبویان. نظر ایشان محترم است. اما من قبولش ندارم. نظر دیگر که نظر آقای رسایی است این است که طرح را اصلاح کنیم و بدهیم دولت لایحه بیاورد. به نظر من این کار تیر در تاریکی است. یک نظر دیگر این است که ما به دولت اجازه بدهیم که در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی که باید به تایید رهبری برسد و ملاحظاتی که ما می آوریم، بتواند برود و برجام را اجرا کنند.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: ملاحظات ما هم از چند جنبه است. مثلا برخی لغزش ها درباره نیروهای مسلح بود و خطری وجود داشت که موشکی ما را تحت تاثیر قرار دهد که ما بندی آوردیم. همینطور درباره نفوذ فرهنگی. پشت صحنه ای ندارد. همین است.

وی درباره بررسی طرح برجام در کمیسیون امنیت ملی و اعتراض کميسيون ويژه به اين تصميم نيز گفت: هیات رئیسه می تواند طرح را به هر کميسيوني ارجاع دهد. از روز اول کمیسیون امنیت ملی مخالف بررسي برجام در کميسيون ويژه بود و می گفت شما مسئولیت اصلی من را گرفته اید. گفتیم چون موضوع حساس است کمیسیون برجام می خواهد گزارشی را تهیه کند. حال آنکه کمیسیون امنیت ملی تا کنون چهار طرح هسته ای دیگر از هم بررسي و مصوب کرده است. به دلیل اختلافاتی که در کمیسیون برجام وجود داشت، هیات رئیسه مصلحت ندید طرح برجام در آنجا بررسی شود.

اگرچه به نظر مي رسيد که سخنان لاريجاني ختم اختلافات مطرح شده در صحن علني باشد، اما مذاکرات لاریجانی و زاکانی دقایقی بعد دوباره از سر گرفته شد. چراکه زاکانی معتقد بود لاریجانی به او توهین کرده است. زاکاني خطاب به لاريجاني گفت: شما اتهام دروغ به من زديد! من صبح در مقر شوراي عالي امنيت ملي بودم و دوستي که آنجا بودند به من گفتند که شما {لاريجاني} سخنان را درست منتقل نمي کنيد و اين طرح مورد تاييد شوراي عالي امنيت ملي نيست!

لاريجاني به او گفت من با شخص آقاي شمخاني صحبت کردم و شما با کس ديگري صحبت کرده ايد! ولي زاکاني گفت که او هم با شمخاني صحبت کرده است و لاريجاني نبايد به او اتهام دروغ گويي بزند!
لاريجاني هم گفت من اتهامي به شما نزده ام و نسبت سوئي به شما نداده ام. حرفتان را بزنيد و مخالفتتان را بيان کنيد. 

زاکانی که همچنان بر مواضع خود اصرار داشت و مدعي بود که رئيس مجلس نظرات شوراي امنيت را به درستي منتقل نکرده است، گفت: من نمي خواهم بگويم شما دروغ مي گوييد اما شما هم نبايد بگوييد من دروغ مي گويم!
زاکاني درباره استناد لاريجاني به سخنان رهبري هم گفت: شما خودتان در جمع شش نفره ما در کميسيون امنيت گفتيد که شما طرح را به رهبري داده ايد!
لاريجاني هم که از تاويل سخنانش از سوي زاکاني متعجب شده بود، گفت: بگذاريد خودم بگويم که چه گفتم! من گفتم به رهبري گفتم که ما چه بکنيم؟ و ايشان نظري ندادند. من گفتم ما چنين طرحي مي توانيم بدهيم و ايشان گفتند که بگذاريد باشد که من بخوانم. ما هم گذاشتيم ولي از ايشان نظري درباره طرح نخواستيم.

رئيس مجلس که مي گفت طرح «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، طرح شخص وي نيست و بحث هسته اي يک بحث ملي نظام است، ادامه داد: ما مي خواهيم کمک کنيم. اينگونه نيست که ما نفعي از اين ماجرا ببريم.
27213

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    راسته اقای زاکانی طرف داره رحیم مشایی بوده ؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      88 4
      حتما راسته
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      37 5
      ابو بریزین همونجاااااااااااااااااا.....خخخخخخخخ
  • محمد حسن IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    آفرین بر دکتر لاریجانی ایشان واقعاً پخته و عقلایی صحبت می کنند ، زودتر طرح را تصویب کنید تا ملت آرامش داشته باشند
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    انشااله زمستان 94 دیگر اثری از دلواپسان و جبهه پایداری در مجلس وجود نداشته باشد
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      بله ما دلواپس نظام و حیله ی شیطان بزرگ آمریکا هستیم و باید دلواپس باشیم و افتخار میکنیم که دلواپس کشورمان هستیم
    • ناصر A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      87 7
      انشاالله انشاالله انشاالله
    • بينام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      62 6
      انشاء الله
    • majid GB ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      51 6
      ان شاء الله
    • مهدي A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      باشه عزيز جانم . اگر تو مجلس بعدي غير از دلواپس كس ديگري راه يافت سلام ما را هم به ايشان برسانيد.
    • بی نام RO ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      48 4
      جبهه خرابکاری درست تره
  • جواد IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    126 7
    این اقایان زاکانی و رسایی و...ازجان ملت چه می خواهند
  • بهنام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    67 3
    اینا از چه کسی پیروی میکنن اینا حرف مقام معظم رهبری رو هم رد میکنن اصلا منظورشون چیه سرافرازی ایران یا نابودی و پر کردن جیب خودشان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟تا کی این ملت میتون جنگ و کشتار رو تحمل کنه؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    67 4
    زاكاني و دوستان دلواپس باي باي
  • سجاد EU ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    44 3
    لاریجانی خدا صبرت بده....
  • الیاس A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    32 4
    نمیدونم چرا نمیخوان بفهمند رهبر در همه موضوعات نظر نمیده و فقط خطوط قرمز رو مشخص می کند
    • سمیرا IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      18 3
      اگه رهبر میخاستن تو همه موضاعات خودشون تنهایی نظر بدن دیگه چه احتیاجی به مجلس و دولت بود اقای لاریجانی حرف خوبی زدن گفتن اگه ما از رهبر میخاستیم که حتما روی طرحشون نظر مثبت یا منفی بدن که دیگه اونا نمیتونستن این طرحو به رای نمایندگان بزارن مگه نماینده ها میتونن خلاف امر رهبری چیزی رو رد یا تایید کنن ولی اقای زاکانی باز میگفتن طرحشون دوبار با سکوت روبرو شده
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    22 5
    درود بر شما آقای لاریجانی
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    31 3
    بابا اینا شورشو در اوردند با هم مشکل دارند می خواهند سر برجام خالی کنند اگه نمیتونین از مردم نظر سنجی علمی کنید تا نتیجه مشخص شه
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    36 2
    دشمنان اصلی در لشگر خودی اند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    11 2
    خوب بحث در ارتباط با افرادی است که زنده هستند و خود تیریبون جهت اظهار نظر دارند و نیازی به بحثی اینچنینی نیست
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    14 2
    خواهش می کنم از آقایان با این همه جلسات دو طرفه و چند طرفه چرا این مسائل را به این شکل در جامعه مطرح می کنید . از توضیحات آقای لاریجانی تشکر می کنم .
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    39 3
    کاسبان تحریم
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    30 3
    دلواپسان و جبهه ي پايداري نتيجه واپس زدگي خودمونه
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    31 4
    نسبت کامنتها با درصدی کم بالا و پایین وزن اجتماعی آقایان دلواپسان است که با حمایت از دولت نهم ودهم کشور را به این روز انداختند بهتر است بروند اگر به خدا ایمان دارند استغفار کنند
  • ایرانی IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    20 2
    واقعا صحبت های دکتر لاریجانی باعثه دل گرمی می شود، اختلاف بر سره بندهای موجود در برجام نیست برخی نمایندگان با کله برجام مشکل دارند، خدا قوت دکتر صبره ایوب می خواهد رئیس این مجلس بودن
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    23 4
    اقای لاریجانی پاسخ شما را به مطالب مطروحه زاکانی شنیدم شما در کمال ادب و ارامش پاسخشان را دادید همان چیزی که این جماعت دوست ندارند و عاشق هیاهو و جنجالند خصوصا که بتوانند طرفهای مقابلشان را عصبانی کنند تا طرف مقابل در عصبانیت قادر به پاسخگویی منطقی نباشد درود بر شما
  • حسین A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    21 6
    نگران نباشید تصویب میشود اینها بازی است
  • یوسف A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    5 37
    توی سایت لاریجانی خبرها از زاویه دید این ایشان منعکس می شود، سایت خبری باید بی طرف باشد نه اینکه وابسته به یک شخصیت سیاسی باشد حتی خبری از نظرات مخالف هم نیست
  • سهام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    9 75
    تعجب میکنم که چرا بعضی ها اینقدر خوشحالند ؟ ......هنوز نفهمیدید زیر بار چه تعهداتی رفتید؟....تعقل هم خوب چیزیه
    • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      17 2
      شما یک راه بهتر پیشنهاد بده هشت سال کشور دست شما بود نتیجشو دیدیم که فقط خدا به دل این ملت نگاه کرد وگرنه الان درگیر یه جنگ دیگه بودیم.تا کی میخواین طلبکارانه و با نگاه عاقل اندر سفیه نصیحتمون کنین؟نتیجه نظرات شما رو دیدیم اقایون، خواهشا دیگه ساکت
    • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      14 2
      همين كه تو فهميدي كافيه
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    71 7
    آقاي زاكاني شما برو پيراهنت رو دربيار.
    • مهرداد A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      1 12
      واسه چی پیراهن؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    8 1
    فکر میکنید دراینده دور ونزدیک دانشجویان علوم سیاسی از رفتار اقای لاریجانی چگونه یاد میکنند
  • حاجی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    3 19
    آخه نمیدونم این کارها دیگه چیه؟ طرح رو دادن به کمیسیون ویژه برجام بعد از اینکه به نتایج متقن و مستدل رسید ازش گرفتن بعد آقای لاریجانی میگه هیأت رئیسه مختاره میتونه طرح رو به هر کمیسیونی که بخواد ارجاع بده چرا نتیجه تحقیقات همین کمیسیون به صحن علنی نمیاد؟ برم یه قرص ضد سرگیجه بخورم بیام...
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    39 1
    دولت باید رفراندوم برگزار کنه اینجوری هم تو دهنی به دلواپسا زده هم اینکه از صحنه سیاسی کشور حذف میشن