دویچه وله گزارش داده سازمان ملل در اولین روز جهانی "مبارزه با چاقی مفرط" هشدار داده که چاقی مفرط در همه جهان به سرعت روبه‌رشد است. این نهاد "تغذیه غربی" مرتبط با "فست‌فود" و غذاهای پر شکر را عامل ‌اصلی می‌داند.

یک‌شنبه (۱۱ اکتبر/ ۱۹ مهر) امسال در تقویم جهان اولین روزی خواهد بود که "روز جهانی مبارزه با چاقی مفرط" نام‌گذاری شده است.
سازمان ملل متحد و سازمان جهانی غذا به مناسبت این روز گزارش مفصلی منتشر کردند که آمار تکان‌‌دهنده‌ای را ارائه می‌کند.
این دو نهاد بین‌المللی می‌گویند نه تنها در تحقق اهداف جهانی برای مبارزه با چاقی مفرط موفق نبودند، بلکه پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۵ بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت جهان با چاقی مفرط و عوارض ناشی از آن دست‌وپنجه نرم کنند.
گزارش تاکید می‌کند که با ادامه‌ی روند فعلی ۱۷درصد از بزرگسالان جهان در سال ۲۰۲۵ بسیار چاق خواهند بود و شاخص توده بدنی (بی‌ام‌آی) آن‌ها بالای ۳۵ خواهد بود.
سازمان جهانی غذا در این گزارش تاکید می‌کند که با این وضع روند ابتلا به بیماری‌های ناشی از چاقی از جمله دیابت، برخی انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی نیز گسترش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

بنا به این گزارش مهم‌ترین دلیل این چاقی روبه‌رشد در جهان، فراگیر شدن نوع تغذیه‌ای است که از آن به عنوان "تغذیه غربی" نام برده شده است.
سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر این‌که این روش ناسالم تغذیه از آمریکا شروع و در جهان فراگیر شده است، از کمپانی‌های بزرگ تولید مواد غذایی، رستوران‌های زنجیره‌ای غذای فوری، غذاهای کنسروی و یخ‌زده و مصرف بی‌رویه شکر به عنوان عاملان اصلی چاقی فراگیر جهانی نام برده است.
گزارش می‌گوید نکته‌ نگران‌کننده این است که چاقی مفرط دیگر معضل کشورهای توسعه‌یافته‌ای مثل آمریکا یا بریتانیا نیست. هرجا که پای رستوران‌های فست‌فود زنجیره‌ای و شرکت‌های تولید غذای آماده، کنسروی و یخ‌زده باز می‌شود، جمعیت آن منطقه و به‌ویژه کودکان به سرعت چاق می‌شوند.
بنا به بررسی آن‌ها چاقی مفرط و عوارض آن در کشورهای منطقه خاورمیانه، حوزه دریای کارائیب، شرق آسیا، آسیای جنوب شرقی، آمریکای جنوبی و برخی کشورهای آفریقا تا سال ۲۰۲۵ به معضلی جدی تبدیل خواهد شد.
سازمان جهانی غذا تاکید کرد که وجه بسیار نگران‌کننده این است که بررسی داده‌ها و آمارها نشان می‌دهد وضعیت از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۴ در همین فاصله زمانی کوتاه ۴ ساله بسیار بدتر و نگران‌کننده‌تر شده است.
وقتی شکر، قوت غالب می‌شود
گزارش مفصل سازمان ملل بار دیگر تاکید می‌کند که روند استفاده‌ی مردم جهان از شکر بدون آن‌که گاه خود متوجه باشند، به سرعت افزایش یافته است.کمپانی‌های بزرگ تولید محصولات غذایی به بسیاری از محصولات غذایی شکر اضافه می‌کنند.

در کشورهایی مثل آمریکا وضعیت به‌مراتب بدتر است و بسیاری از شهروندان بدون آن‌که متوجه باشند، به شکر اعتیاد پیدا کرده‌اند. نیمی از جمعیت بزرگسال آمریکا در حال‌ حاضر یا به دیابت مبتلا است یا در مرحله‌ی پیش‌دیابت به‌سر می‌برد.
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در خاورمیانه بسیاری از کودکان درعمل صبحانه‌ای نمی‌خورند. این امر به دلیل ناتوانی مالی و نبود موادغذایی نیست. کیک، شیرینی، بیسکوئیت و انواع شکلات‌ها جای صبحانه مقوی و مفید را گرفته است.
بررسی آن‌ها در میان مدارس کشور اردن نشان داد که ۵۰ درصد دانش‌آموزان هر روز نوشابه‌های پر از شکر می‌نوشند، ۷۶ درصد هر روز شیرینی و کیک و شکلات می‌خورند و بیسکوئیت در سبد تغذیه‌ی روزانه‌ی ۵۰ درصد دانش‌آموزان جای دارد.
سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که اوضاع برای کشورهایی مثل برمه، کامبوج، اوگاندا و مکزیک بحرانی است و جمعیت از پیر و جوان تا کودک در این کشورها به سرعت چاق می‌شوند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =