معاون عمرانی استاندار مرکزی: خدمات دهی به روستاییان مانع از مهاجرت به شهرهاست

معاون عمرانی استانداری مرکزی، گفت: در تهیه طرح های هادی روستایی جز استان های برتر هستیم و 8 درصد اعتبارات دولتی به این امر اختصاص یافته است.

مهدی زندیه وکیلی، معاون عمرانی استانداری مرکزی در رابطه با عملکرد این معاونت در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار کرد: در بحث پروژه های روستایی هم بحث نیازمندی ها و هم ایجاد زیرساخت ها و پروژه های عمرانی مطرح است و اجرای فعالیت های زیرساختی نظیر آبرسانی، گازرسانی و برق رسانی از جمله برنامه های معاونت در حوزه برنامه های زیرساختی روستاهاست که این پروژه ها مستقیماً از اعتباراتی که خود دولت تأمین می کند، اجرا می شود.
وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز به سبب اجرای پروژه های مختلف در شهرستان ها و روستاهای استان تعدادی از شهرستان ها به شهرستان سبز تبدیل شده اند، افزود: تقریباً تمام روستاهای استان گازکشی شده اند و استان مرکزی از این نظر رتبه اول را درکشور دارد به طوری که در دهه فجر سال گذشته و هفته دولت بیشترین تعداد نقاط روستایی گاز رسانی شد به ویژه اینکه نقاط سردسیر در اولویت بود و تعداد زیادی از روستاهای مناطق سردسیر مثل شازند و تفرش از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.
زندیه وکیلی ابراز کرد: گازرسانی به روستاها علاوه بر اینکه بخش اعظمی از مشکلات روستاییان را در خصوص تأمین انرژی مرتفع می کند نقش زیادی در کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها دارد چراکه وقتی در روستا ها حداقل امکانات مانند آب و برق و گاز نباشد، عامل مهاجرت ساکنین به شهر ها می شود.
خدمات دهی به روستاییان مانع از مهاجرت آن ها به شهرهاست
وی عنوان کرد: به مراتب زندگی در روستا ارزانتر است و می توان مسکن را با قیمت پایین تهیه کرد و با توجه به تنوعی که در محصولات کشاورزی، باغی دارد؛ لذا روستاییان از نظر تهیه خوراک تا حدود زیادی خودکفا هستند؛ بنابراین خدمات دهی به روستا باید در اولویت دولت باشد تا از مهاجرت آن ها به شهر ها پیشگیری کند چراکه همین نکته در کاهش مشکلات شهری نظیر ترافیک، حاشیه نشینی، بیکاری و دیگر معضلات به ویژه در حوزه فرهنگی شهرها بسیار مؤثر است؛ بنابراین از همان آغاز فعالیت در معاون استانداری تهیه زیر ساخت های روستایی را در دستور کار خود قرار دادیم.
بیشتر روستاهای بالای 50 خانوار از زیرساخت های روستایی مناسب بهره مند شده اند
زندیه وکیلی با بیان اینکه خوشبختانه در بحث مخابرات، برق رسانی و راه روستایی نیز در وضعیت بسیار خوبی هستیم و امروز بیش از 90 درصد روستاهای بالای 50 خانوار از زیرساخت های مطلوب روستایی بهره مند شده اند، بیان کرد: بخش دیگر خدمات رسانی به روستاها در رابطه با بهسازی است که از دو کانال بنیاد مسکن و دهیاری ها در حال انجام است.
وی ادامه داد: بنیاد مسکن در دو قالب نوسازی و مقاوم سازی خانه های روستایی و بهسازی شبکه معابر در روستاها فعالیت می کند و برای بازسازی و مقاوم سازی خانه های روستایی از سوی بانک های عامل تسهیلات با سود پایین ارائه می دهد تا روستاییان هم از یک سطح زندگی مناسبتری برخوردار شوند و هم خانه هایشان در مقابل بلایای طبیعی مقاوم شوند.
در تهیه طرح های هادی روستایی جز استان های برتر هستیم
معاون عمرانی استانداری مرکزی اضافه کرد: از سوی دیگر در تهیه طرح های هادی روستایی جز استان های برتر هستیم و 8 درصد اعتبارات دولتی به این امر اختصاص یافته است که این طرح با کمک بنیاد مسکن انجام می شود و بنیاد مسکن این برنامه ها را با کمک دهیاری ها و همکاری دفتر روستایی استانداری انجام می دهد و به طور کلی این اقدامات فقط گوشه ای از برنامه هایی است که در روستاها انجام می شود.
وی با بیان اینکه در راستای عمران و آبادانی روستاها بخشی از اعتباراتی که به صورت متمرکز و اعتباراتی که از طریق ارزش افزوده و آلایندگی به استان تعلق می گیرد به روستاها اختصاص می دهیم، اظهار کرد: برخی شهرستان ها به خاطر فعالیت های صنعتی و درآمدهای خوبی که دارند، نقطه قوت برای استان محسوب می شوند چراکه همین فعالیت ها سبب شده که استان مرکزی نسبت به سرانه جمعیت، بیشترین ارزش افزوده و عوارض آلایندگی را نسبت به سراسر کشور داشته باشد که به همه افراد اعم از شهری و روستایی تعلق می گیرد.
زندیه وکیلی ادامه داد: به عنان مثال شهرهایی مثل ساوه، اراک، شازند و زرندیه به دلیل صنعتی بودن و تولید محصولات متنوع ارزش افزوده خوبی را نصیب استان می کنند؛ لذا از اعتباراتی که به سبب ارزش افزوده دریافت کردیم در روستاها اقدامات خوبی انجام شده که یکی بحث های عمرانی مثل آسفالت و جدول کشی معابر و بخش دیگر بحث بوستان های روستایی و پارک هاست.
وی احداث غسالخانه، ساماندهی گلزار شهدا، جمع آوری مکانیزه پسماند در روستا ها و راه اندازی آتش نشانی در روستا های نزدیک به هم و تخصیص ماشین های خدمات رسانی و آتش نشانی به تعدادی از روستا ها به صورت بلاعوض، تأسیس دهیاری ها و احداث ساختمان دهیاری ها و برگزاری دوره های آموزشی برای دهیاران را نیز از اقداماتی دانست که از اعتبارات ارزش افزوده و آلایندگی در روستاها صورت گرفته است.
زندیه وکیلی تصریح کرد: مدت زمان زیادی از عمر دهیاری ها نمی گذرد؛ ولی در همین مدت کوتاه در بحث آسفالت و جدول کشی معابر چندین برابر کاری که بنیاد مسکن در سنوات گذشته انجام داده، فعالیت کرده اند و این اقدامات ارزشمند سبب شده که شکل ظاهری روستاها و سبک زندگی در آن به نحو مطلوبی دگرگون شود.
20 درصد از اعتبارات ارزش افزوده و آلایندگی را به بحث خود اشتغالی در روستاها اختصاص دادیم
وی بیان کرد: دو سال پیش زمانی که مقیمی، استاندار مرکزی بود سرفصل دیگری به نام اشتغالزایی را در روستاها ایجاد کردیم و 20 درصد از اعتبارات ارزش افزوده و آلایندگی را به این بحث اختصاص دادیم چراکه اگر هر اقدام زیرساختی در روستا ایجاد شود؛ ولی شغل نباشد به طور قطع روستاییان به شهر مهاجرت خواهند کرد؛ لیکن در راستای ایجاد درآمد در روستاها در زمینه خوداشتغالی شامل صنایع دستی، کارگاه های تولیدی و کارهای مرتبط با بخش کشاورزی مثل پرورش ماهی به طور جدی ورود کردیم و خوشبختانه دیگر نهادها مثل معاونت توسعه روستایی وزارت کشور و بسیج سازندگی نیز که در بحث اقتصاد مقاومتی برنامه داشتند در این زمینه یاریگر ما بودند و امروز بنا به پتانسیل هر روستا طرح های مختلفی اجرا می شود که نتیجه آن ایجاد تعداد زیادی اشتغال روستایی ظرف مدت دو سال است چراکه ایجاد مشاغل خانگی در کنار سایر کارهای روستاییان مثل کشاورزی و دامداری جبران کننده بسیاری از هزینه های جاری زندگی آن هاست و همین نکته مانع از مهاجرت آن ها به شهر هاست و این برنامه الگو گرفته از از کشورهایی مثل چین و کره است که در این زمینه موفق عمل کردند.
وی با بیان اینکه از دیگر طرح های معاونت توسعه روستایی این است که اگر روستاییان با حداقل تعداد 5 نفر با یک میزان آورده مشخص یک شرکت سهامی ایجاد کنند دولت به همان میزان سرمایه مشارکتی آن ها تسهیلات کم سود با سه سال تنفس می دهند، عنوان کرد: با اقداماتی که در روستاها صورت گرفته زمینه اشتغال بسیاری از جوانان حتی جوانان تحصیل کرده روستا نیز فراهم شده که فعالیت های IT و انیمیشن سازی از جمله آن هاست.
افزایش اختیارات بخشداران و دهیاران و تقویت آن ها از ضروریات است
زندیه وکیلی در ارتباط با افزایش اختیارات بخشداران و دهیاران، گفت: در این خصوص بسیار موافقم به ویژه اینکه بخشداران هم اختیارات اندک و هم محدویت های امکاناتی دارند یعنی ساختمان یا پرسنل ندارند و با توجه یه اینکه بیشتر وظایف آن ها درحوزه روستا ها تعریف شده و طبیبتاً این امر نیازمند سرکشی است پس نیرو و امکانات نیاز دارند و بحث های حاکمیتی مثل انتخابات و نظارت بر بحث های مالی دهیاران نیز از دیگر وظایف آن هاست؛ بنابراین باید بخشداری ها را تقویت کنیم، همچنین به دهیاران نیز باید اختیارت بیبشتر شود و همان نقشی که شهرداری در شهر دارد به دهیاری ها بدهیم چراکه اعتقاد دارم دهیاری ها در این مدت اندک بسیار موفق تر از بنیاد مسکن عمل کرده اند؛ بنابراین باید دقیقاً نقش شهرداری را در روستا ها ایفا کند و بنیاد مسکن نقشی که مسکن و شهرسازی دارد را در روستا ها داشته باشد، بنیاد مسکن متولی زمین ها و تهیه طرح است؛ ولی لزومی ندارد متولی اجرای طرح باشد اگر ما 8 درصد اعتبارات را در اختیار دهیاری قرار دهیم با توجه به اینکه به مسایل بیشتر آشنا هستند؛ بنابراین روستاییان بیشتر در خصوص اجرای طرح ها مثل عقب نشینی وغیره با دهیار کنار می آیند و پروژه ها با موفقیت و سرعت بیشتری اجرا می شوند.
زندیه وکیلی در ادامه در خصوص عملکرد حوزه معاونت عمرانی استانداری در خصوص کاهش آلودگی هوای شهر اراک، گفت: اواخر سال 92 بود که در این حوزه مشغول به کار شدم و با توجه به اینکه بودجه های عمرانی تخصیصی در این سال فقط 20 درصد بود؛ بنابراین شرایط بسیار سختی را داشتیم و مبلغی در حدود 27 میلیارد تومان کل اعتباری بود که برای انجام تمام پروژه های عمرانی استان اختصاص داده شده بود و جالب این است که مبلغ بیست میلیارد تومان از این بودجه را تیم استاندار قبلی دریافت کرده بود یعنی تا آخر تیرماه سال 93 فقط 8 میلیارد باقی مانده بود که واقعاً کم بود چراکه علاوه بر پروژه های عمرانی که متولی اجرای آن ها هستیم بسیاری از امور نیز بر عهده ماست که ماهیت عمرانی ندارد مثل راهداری و پروژه واکسیناسیون دام ها؛ لذا همان میزان اندک بودجه تخصیصی صرف حقوق کارکنان شد.
کاهش آلودگی هوا مهم ترین خواسته مردم اراک است
وی با اشاره به اینکه در همان سال با حضور در بین مردم متوجه شدیم که مهم ترین خواسته های مردم کاهش آلودگی هوا، تکمیل جاده خمین- اراک و جاده فرمهین- اراک و بیمارستان ولی عصر(عج) بود، گفت: از این رو اولویت ها را شناختیم و پروژه بیمارستان ولی عصر(عج) پس از 8 سال تعطیلی با برگزاری جلسات متعدد در اراک و تهران آغاز شد.
زندیه وکیلی با بیان اینکه اکنون در شرایط خیلی بدی هستیم و هیچ وقت دولت چنین وضعیتی نداشته است، اظهار کرد: متأسفانه اعتبار عمرانی سال 94 فقط 8 درصد نسبت به سال 90 افزایش داشته است و این در حالی است که ارزش پول نیز کم شده است به عنوان مثال با این پول در سال 90 توانایی داشتیم که تعداد 100 واحد آپارتمان بخریم؛ ولی امروز توانایی خرید بیشتر از 8 آپارتمان را نداریم و اجرای برنامه ها نیز بستگی به این دارد که 100 درصد اعتبارات به استان وارد شود که در حال حاضر فقط 25 درصد از آن تخصیص یافته است، لذا شرایط مطلوب نیست؛ بنابراین اجرای پروژه های جدید و کوچک ممکن نیست از این رو تمام هم و غم خود را در تکمیل پروژه های نیمه تمام و پروژ های مهم مثل آبرسانی به روستاها و شهر های کم آب گذاشتیم و دو تا پروژه محدود که هیچ وقت اجرا نشده بود مثل کتابخانه مرکزی انجام شد؛ لیکن سمت و سوی حرکت استان را به سمت خواسته های مردم قرار دادیم و هنر مدیریت یعنی تعیین الویت ها چراکه در صورت کافی بودن بودجه ها که همه کارها به صورت خودکار انجام می شود و اینگونه کار کردن هنر نیست؛ بنابراین پروژه راه اراک- خمین نیز آغاز شد و این پروژه تا نیمه سال آینده تمام می شود و ردیف ملی برای اجرای پروژه ها در نظر گرفته شده است.
وی در خصوص آلودگی هوا که مهم ترین خواسته مردم بود، اضافه کرد: در سال 92 به پیشنهاد مقیمی، استاندار وقت و برای تسریع روند کار در خصوص کاهش آلودگی، طرح جامع کاهش آلودگی هوا که مصوبه هیأت وزیران در سال 86 بود را دنبال کردیم اگرچه امسال از محیط زیست خواسته شده که طرح قبلی را به روز رسانی کند و راهکار جدید ارائه دهد چراکه شرایط از سال 86 تا کنون بسیار تغییر کره است.
امسال در خصوص کاهش آلودگی هوا وضعیت خوبی داریم و روزهای آلوده اراک به یک سوم رسیده است
زندیه وکیلی گفت: متأسفانه با وجود طرح جامع در خصوص کاهش آلودگی تا پایان سال 92 بیش از 5 درصد در زمینه کاهش آلودگی هوا پیشرفت نداشتیم بنابراین کار را بر روی نیروگاه و شرکت آلومینیوم آغاز کردیم و در این خصوص هر دوهفته یک بار تشکیل جلسه دادیم و نتیجه اش این شد که امسال در خصوص کاهش آلودگی هوا وضعیت خوبی داریم و روزهای آلوده اراک به یک سوم رسیده و نوع آلودگی باقی مانده از نوع آلودگی های خطرناک و شیمیایی نیست و اکثراً از ذرات معلقی است که حاصل ریز گردهاست؛ اما این وضعیت وضعیت پایداری نیست و اگر پیگیری ها رها شود مطمئن باشید که دوباره به حالت قبل بر می گردد.
وی تصریح کرد: سوخت نیروگاه شازند مازوت بود که هم ذرات معلق و هم اکسید گوگرد ایجاد کرده و وقتی با باران ترکیب شود باران های اسیدی ایجاد می کند؛ بنابراین با پیگیری های فراوان و علی رغم برخی مقاومت های مخالفان مشکل برطرف شد و از زمانی که آخرین فاز فارس جنوبی افتتاح شد سوخت مازوت به سوخت گازی تبدیل شد و موضوع دیگر این بود که در پالایشگاه روزانه 700 تن گوگرد تولید می شد؛ ولی با پیگیری ها و استفاده از تکنولوژی جدید امروز پورد گوگرد تولیدی به به گلوله های گرانوله تبدیل و صادر می شود و دیگر الوکننده هوا نیست.
معاون عمرانی استانداری تهیه سوخت یورو 4 و استفاده از آن در اتومبیل های بنزینی و گازوییلی را از دیگر اقدامات در راستای کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: استان مرکزی اولین استانی بود که از این تکنولوژی بهرهمند شد؛ بنابراین آلودگی ناشی از ترافیک بسیار کاهش یافته است، همچنین تبدیل سوخت کوره های آجر پزی مرزیجران از مازوت به گازی نیز از فعالیت های صورت گرفته است چراکه این کوره ها به اندازه نیروگاه مازوت مصرف می کردند یعنی نیروگاهی در قلب شهر بود که باد آلودگی ناشی از آن را به شهر می آورد.
وی در ادامه در رابطه با کاهش آلودگی هوا به طرح انتقال صنوف آلاینده اشاره کرد و افزود: دو محل برای صنوف آلاینده که شهرک خودرو با 20 هکتار زمین یکی از آن هاست و طرح در حال اجراست که علاوه بر کاهش آلودگی هوا یک پروژه اقتصادی با گردش مالی بالاست و پروژه دیگر اختصاص 90 هکتار زمین برای سنگبری ها و آهن فروشی هاست که زمین مشخص شده و طراحی ها و کارهای قانونی انجام شده و به زودی اجرای پروژه آغاز می شود.
کاشت 300 هکتار درخت از اقدامات مهم در جهت کاهش آلودگی هوا بود
زندیه وکیلی با اشاره به اینکه بحث دیگر در خصوص کاهش آلودگی ایجاد هوا هزار هکتار فضای سبز در شهر اراک بود، ادامه داد: متأسفانه این کار انجام نشده بود ؛ بنابراین مسکن و شهرسازی را تحت فشار قرار دادیم که زمین مورد نیاز این کار را در اختیار شهرداری قرار دهد و امسال 238 هکتار در منطقه چقا و بقیه به صورت پراکنده در دانشگاه ها و پارک کلاله درخت کاری شده و به طور کلی در بازه زمانی اسفند 92 تا اسفند 93حدود 300 هکتار کاشته شده در صورتی که پیش از این و از زمکان طاغوت تا کنون کل فضای درخت کاری شده در اراک و باغ های سنجان و کرهرود حدود هزار هکتار بود و ما فقط امسال 300 هکتار کاشتیم در نتیجه به طور قطع این اقدام بر روی کاهش آلودگی و فضای سبز شهر اراک تاثیر گذار خواهد بود.
وی در ادامه به ساخت پارک ملت که در گذشته زمین آن وضعیت خوبی نداشت و در دوره های قبل با عدم موافقت هایی از سوی شرکت نفت مواجه بود اشاره کرد و گفت: با پیگیری های متعدد این مشکل چند ساله حل شد و زمینی که قبلا بلا استفاده و به زباله دانی تبیدل شده بود به پارک تبدیل شد که تاثیر بسزایی در زیبایی ورود شهر اراک دارد و با استقبال مردم مواجه شد.
زندیه وکیلی عنوان کرد: یکی دیگر از مباحث در راستای کاهش آلودگی ساماندهی حمل و نقل عمومی بود و طبق آیین نامه حمایت از سامانه های حمل و نقل عمومی تسهیلاتی مانند منوریل و مترو فقط به شهرهایی داده می شود که جمعیت بالای یک میلیون نفر داشته باشند که در راستای حمایت از کلانشهرهاست؛ ولی مشکل اینجا بود که ویژگی کلان شهری بودن اراک از سوی هیأت وزیران مورد قبول واقع نشد چراکه در دوره احمدی نژاد تعداد زیادی از شهرهای بالای بیشتر از 500 هزار نفر به عنوان کلان شهر معرفی شده بودند که مخالف با مصوبه هیأت وزیران بود بر این اساس ارائه تسهیلات لازم برای ایجاد سامانه ریلی فقط به شهرهایی ارائه می شد که بیش از یک میلیون نفر جمعیت داشته باشند.
با پیگیری های زیاد اراک در زمره 6 کلان شهر اراک برای استفاده از سامانه ریلی قرار گرفت
زندیه وکیلی افزود: از این رو طی نامه های فراوان و پیگیری های بسیار زیاد هیأت دولت را راضی کردیم که بخش عمده آلودگی هوای اراک ناشی از حمل و نقل عمومی است و از آنجایی که امکان راه اندازی اتوبوس برقی وجود نداشت از آن ها درخواست کردیم که شهر اراک را استثناء کنند؛ لذا اراک نیز در زمره 6 کلان شهر اراک که امکان استفاده از سامانه ریلی را دارا هستند، قرار گرفت.
وی ادامه داد: براساس مطالعات به این نتیجه رسیدیم که تراموا بهترین راه حل برای رفع مشکل ترافیک و کاهش آلودگی و این مطالعات را شورای ترافیک استان تصویب کرد و اکنون حدود سه ماه است که در انتظار تصویب شورای عالی ترافیک کشور هستیم تا نوع خط تصویب شود و اعتباراتی که برای 6 کلان شهر در خصوص راه اندازی شبکه ریلی تعلق گرفته به ما نیز اختصاص یابد که ادامه روند این کار نیز مستلزم پیگیری است در غیر این صورت مطمئناً به نتیجه نمی رسد.
وی تصریح کرد: نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با این موضوع در ابتدا مخالف بود و تأکید داشت که نامه را باطل کنند و آن را مخالف مصوبات دولت می دانست چراکه جمعیت شهر اراک کمتر از یک میلیون نفر است و از سوی دیگر می گفت که دولت بودجه آن را ندارد و خط متروی مشهد و شیراز باید تمام شود تا در شهر دیگر کار را شروع کنیم؛ اما بالاخره با تلاش های فراوان قضیه را به نفع شهر اراک تمام کردیم؛ البته ناگفته نماند که رسانه ها نیز در این خصوص بسیار مؤثر بودند و در جلسات از مطالب آن ها مبنی بر اینکه اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور چنین قولی را به شهروندان اراکی داده است، بهرهمند می شدم.
زندیه وکیلی عنوان کرد: به دنبال این هستیم که پیش از اینکه طرح از سوی شورای عالی ترافیک کشور تصویب شود مقداری از بودجه طرح را بگیریم تا در سال 95 امکان سازی و مطالعات فاز 3 طرح آغاز شود و به یاری خدا از سال 96 اجرای طرح آغاز می شود.
وی بیان کرد: تراموا قطار شهری است که زیر نظر شهرداری اداره می شود و برای اجرای این طرح 100 شهر بالای 500 هزار نفر تا یک میلیون و پانصد هزار نفر را مطالعه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که سیستم ریلی مترو پاسخگوی اراک نیست در ضمن راه اندازی آن بسیار هزینه بر و سرعت اجرا پایین است به عنوان مثال شیراز و مشهد چندین سال است که طرح مترو را آغاز کرده اند؛ ولی هنوز به بهره برداری نرسیده استغ ولی تراموا به احتمال زیاد خیلی زود به بهره برداری برسد و این امر مستلزم تلاش و همت مسؤولان است و باید بپذیریم که می توانیم چراکه برخی از مردم، نمایندگان و مسؤولان به موفقیت طرح اعتقاد ندارند و اجرای آن را غیر ممکن می دانند؛ لذا خیلی کمک نمی کنند.
وی اجرای پروژه های تقاطع ای غیر همسطح را نیز از اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش آلودگی هوا برشمرد و اضافه کرد: در این راستا اجرای 5 تقاطع آغاز شد که سه تا پروژه تمام شد و دو تا باقی مانده و تقاطع میرزای شیرازی تا یک ماه آینده و پروژه امام حسن(ع) تا پایان سال انجام شود و در راستای حمایت از صنایع استان سازه فلزی یکی از پروژه ها را به ماشین سازی و دیگری را به شرکت آلومینیوم واگذار کردیم.
شرکت آلومینیوم سازی خیانت بزرگی در حق شهروندان اراکی کرد
زندیه وکیلی با بیان اینکه شرکت آلومینیوم سازی خیانت بزرگی در حق شهروندان اراکی کرد، ابراز کرد: این کارخانه سالیانه 60 هزار تن تولید دارد و مقرر شده بود که برای پیشگیری از آلودگی هوا این کارخانه را به خارج از شهر انتقال دهند تا کارگران بیکار نشوند؛ ولی در دوره احمدی نژاد نه تنها کارخانه انتقال نیافت؛ بلکه با ساخت کارخانه جدید در محوطه کارخانه قدیمی میزان تولید را تا 160 هزار تن افزایش دادند؛ البته کارخانه جدید با تکنولوژی نوین ساخته شد که آلودگی هوای کمتری دارد؛ ولی از آنجایی که در دولت گذشته مسؤولان بومی استان نبودند بنابراین نگران آلودگی هوا و بیماری مردم نبودند؛ ولی برای مقابله با این قدام غیر انسان دوستانه آن ها مسؤولان کارخانه آلومینیوم را مجبور کردیم که دیگ های جدید را جایگزین دیگ های قدیمی کند، این کارخانه 4 سالن دارد که در هر سالن140 عدد دیگ قدیمی وجود دارد؛ بنابراین از آن ها خواسته شد تا دیگ ها را جدید و نوسازی کنند و در حال حاضر از 4 سالن یک سالن به طور کامل نوسازی شده و مقرر شده تا پایان همین دولت تمام دیگ ها نوسازی شوند چراکه این سیستم جدید آلودگی کمتری دارد.
وی با بیان اینکه آند سازی با قیر و کربن از دیگر فعالیت های آلومینیوم سازی بود که تأثیر زیادی در آلودگی هوا دارد، ادامه داد: هرچند مسؤولان کارخانه چنین موضوعی را قبوال ندارند؛ ولی به هرحال هیأت دولت تصویب کرده که باید این فرایند در خارج شهر انجام شود و متأسفانه در دولت قبل هیچ گامی در این خصوص برداشته نشده بود؛ ولی در دولت جدید با فشار های فراوان مسؤولان کارخانه زمینی را در خیرآباد خریداری کردند و کارهای زیرساختی و زیربنایی انجام شده و ساختمان کارخانه در حال آماده شدن است تا کارخانه آندسازی به آنجا منتقل شود.
زندیه وکیلی با تأکید بر اینکه باید به طور مرتب و با جدیت فرایند تکمیل کارخانه آند سازی و جایگزینی دیگ ها دنبال شود، اظهار کرد: به دلیل هزینه بر بودن پروژه احتمال دارد که درصورت عدم پیگیری، مسؤولان کارخانه در ادامه روند کار سستی کنند و کار نا تمام بماند و همچنان آلومینیوم سازی آلوده کننده هوای شهر اراک باشد.
در حوزه کاهش آلودگی هوا به جایی رسیده که می توانیم ادعا کنیم هوای اراک از نظر سلامت در حد نرمالی است
وی تأکید کرد: کار در حوزه کاهش آلودگی هوا به جایی رسیده که می توانیم ادعا کنیم هوا از نظر سلامت و عدم آلودگی در حد نرمالی است و در این موفقیت نمایندگان مجلس، رسانه ها، ngo ها، استانداری نقش مهمی داشتند؛ البته این موضوع پایدار نیست چراکه اگر مازوت نیروگاه بازو آلومینیوم نسبت به تعهدات بی تفاوت شود و ناوگان حمل و نقل شهری اصلاح نشود و سیصد هکتار فضای سبز به هزار هکتار نرسد و شهرک خودرو نیمه کاره بماند اعلام خطر می کنیم که دوباره آلودگی هوا به حال قبل برگردد و باید آگاه باشیم که هیچکدام از این امور در یک شرایط خیلی مناسب انجام نشده بلکه ساعت ها زمان برده تا به نتیجه رسیده است؛ لذا باید تمام امور با جدیت دنبال شود تا پروژه ها به اتمام برسد.
زندیه وکیلی در ادامه به اجرای پروژه هایی در خصوص کاهش ترافیک اشاره کرد و افزود: برای اجرای چندین طرح ترافیکی با قرارگاه خاتم الانبیاء قرارداد بسته ایم که 20 درصد از هزینه های اجرا تقبل شده و مابقی به تدریج از سوی اداره املاک پرداخت می شود و علت بستن قرار داد با این قرارگاه این است که علاوه بر توان مالی از دستگاه، تجهیزات و نیروهای متخصص برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه اجرای برخی طرح ها مثل دوطبقه کردن خیابان امام خمینی(ره) در حال امکان سنجی است که آیا اجرای این طرح دارای منفعت است یا نه؛ ولی طرح های میدان شریعتی و میدان امام حسین(ع) امکان سنجی شده و با توجه به اینکه طرحی سودمند است اجرای طرح میدان امام حسین(ع) آغاز شده و میدان شریعتی نیز به زودی آغاز خواهد شد و غیر هم سطح سازی میدان جهاد، فراهان و محیط زیست انجام شده میدان ورزش نیزدر حال طراحی برای اجرای طرح غیر همسطح است.
برای افزایش دسترسی محلی و کاهش ترافیک اجرای پروژه 55 متری حتمی است
زندیه وکیلی در خصوص پروژه 55 متری، گفت: این طرح بحث های تملکی گسترده ای دارد و از آنجایی که طرح های جامع و تفصیلی توسط شورای عالی شهرسازی کشور انجام می شود و قابل تغییر نیست؛ لذا در دوره ای که طرح جامع اراک تصویب شده آن را به عنوان اساس طرح جامع شهعر اراک تصویب کرده اند؛ بنابراین اجرای آن حتمی است و دلیل اجرای این پروژه نبود دسترسی به بخشی از شهر است و ربطی به ترافیک ندارد چراکه بخشی از شهر ما اصلا خیابان ندارد مثل خیابان ملک و کوچه شکرایی که در این نقاط همه کوچه ها به عنوان خیابان استفاده می شوند؛ بنابراین ترافیک بالایی دارد و خیابان های شرقی _ غربی اراک جوابگوی این معضل نیستند و ظرفیت کافی ندارند یعنی چاره ای به جز اجرای این طرح نیست علی رغم اینکه برخی معتقدند نیازی به اجرای این پروژه نیست در حالی که هر انسان عاقلی نیاز به آن را متوجه می شود چراکه بافت اراک شطرنجی است و با یک طرفه کردن خیابان ها کار درست نمی شود؛ لذا برای افزایش دسترسی محلی و کاهش ترافیک به اجرای طرح نیازمندیم.
تا پایان سال اجرای بخشی از طرح پروژه 55 متری آغاز می شود
وی افزود: بنا به گفته مقیمی، استاندار سابق اگر این طرح اجرا نشود دیگر هیچ فردی توانایی مسؤولان شهری اعتماد نخواهد کرد و از سوی دیگر اجرای این طرح شهر را از نظر بصری و زیبایی متحول خواهد کرد یعنی موتور محرکی برای زیبایی شهر خواهد بود و لوکس ترین ساختمان ها را درکنارش خواهیم داشت، متاسفانه شهرداری در این خصوص برنامه و طرح مشخصی نداشت؛ لیکن با کمک مشاوران و طی ده ها جلسه نقشه طرح تهیه شد و درصد سطح اشتغال و طبقات برای ساخت برج ها مشخص است و از آنجایی که حجم طرح بزرگ است و برای اینکه بتوانیم سرمایه گذاران را جذب کنیم طرح را به 58 بلوک تقسیم بندی کردیم و مقرر شده که عوارض نگیریم؛ بنابراین با این فرمول خیلی از انبوه سازان و سرمایه گذاران وارد شدند و به طور قطع با این فرمول تا پایان سال بخشی از کار آغاز می شود.
زندیه وکیلی با اشاره به اینکه راه اندازی فرودگاه از دیگر برنامه های معاونت عمرانی استانداری در سال های اخیر بود چراکه شهری که فرودگاه ندارد از نظر بین المللی و جهانی وجهه ندارد، ابراز کرد: واگذاری ده برابری زمین در شهر ها به منظور ساخت و ساز، انتقال آب به روستاها و شهر های کم آب نیز در الویت های این معاونت بود به طوری که اجازه ندادیم هیچ شهری با مشکل کم آبی مواجه شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =