۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷

مراسم حراج ملی آثار هنری و صنایع دستی ایرانی جمعه 17 مهر برگزار و طی آن 76 اثر بیش از شش میلیارد تومان فروخته شد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم حراج ملی آثار هنری و صنایع دستی ایران در مرکز همایش‌های رایزن برگزار شد. حراجی که حاصل آن فروش ۶ میلیاردی آثار ارائه شده بود. 

در آغاز این مراسم که با اجرای آتیلا پسیانی همراه بود، آثار با قیمت پایه یا کمی بالاتر فروخته شدند اما نخستین اثری که به قیمت خوبی فروش رفت  یک نقاشی نوگرا متعلق به آرش لاهیجی بود. قیمت پایه این اثر 14 میلیون تومان بود؛ پسیانی روی رقم 16 میلیون تومان چکش خود را دو بار بر میز کوبید اما پیشنهادات دوباره شروع به بالاتر رفتن کرد و در نهایت این اثر به قیمت 20 میلیون تومان به فروش رسید.

 با این حال عرضه اثر خوشنویسی احمد فلسفی فضای حراج را گرم کرد.  پسیانی فروش این اثر را که قیمت پایه آن 30 میلیون تومان تعیین شده بود، با قیمت 28 میلیون تومان آغاز کرد. پیشنهاد حاضران با فاصله دو میلیون تومان از یکدیگر بالاتر رفت و با تشویق مجری مراسم رقابت جدی‌تری میان آنها شکل گرفت. در حالی که پسیانی روی رقم 50 میلیون تومان چکش را یک بار بر میز کوبید، قیمت‌ها بالاتر رفت و اثر به ارزش 55 میلیون تومان فروخته شد.

اثر دیگری که با رقم خوبی به فروش رفت نقاشیخط محمود زنده‌رودی است. این اثر 25 میلیون تومان قیمت پایه داشت و عرضه آن با قیمت 24 میلیون تومان آغاز شد. حاضران در رقابتی تنگاتنگ ارزش اثر را به 38 میلیون تومان رساندند ولی تعداد ضربه‌ها هنوز به سه نرسیده بود که شرکت‌کنندگان باز هم قیمت‌های بیشتری پیشنهاد دادند. این حالت چند با دیگر نیز تکرار شد تا در نهایت اثر به قیمت 65 میلیون تومان به فروش رسید.

شبیه همین داستان در بخش دیگری از مراسم برای اثر دومی نیز که از زنده‌رودی در حراج ارائه شد تکرار گشت. این اثر که 20 میلیون تومان قیمت پایه داشت بعد از مدتی به ارزش 50 میلیون تومان به فروش رسید.

آیدین آغداشلو نیز با یکی از آثار خود مراسم حراج ملی را گرم کرد. قیمت پایه این اثر 150 میلیون تومان اعلام شد. پسیانی فروش را با قیمت 140 میلیون تومان آغاز کرد، پیشنهادات با فاصله 10 میلیون تومانی بالا رفتند تا در نهایت به 200 میلیون تومان رسید که چکش مجری مراسم سه بار بر میز کوبیده شد.

اما  مینیاتوری از محمود فرشچیان بیشترین رقم فروش را در حراج ملی به خود اختصاص داد. قیمت پایه این اثر 350 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. پسیانی عرضه اثر را با قیمت 340 میلیون تومان آغاز کرد و پیشنهادها با فاصله 20 میلیون تومانی بالا رفت. مجری مراسم یکبار بر قیمت 400 میلیون و بار دیگر بر قیمت 500 میلیون تومانی دست به چکش مشد اما پیشنهاد که به رقم 550 رسید دیگر کسی توان ادامه دادن رقابت را نداشت و به این صورت بالاترین فروش شب شکل گرفت.

صادق تبریزی نیز از جمله هنرمندانی بود که دو اثر از او در مراسم حراج ملی ارائه شد و یکی از آنها فروش داغ‌تری را تجربه کرد. برای این اثر 80 میلیون قیمت پایه تعیین شده بود. پسیانی که قبل از آغاز عرضه این نقاشی سقاخانه‌ای افسوس خود را از اینکه نمی‌تواند به عنوان مجری مراسم در خرید آن شرکت داشته باشد اعلام کرده بود، فروش را با قیمت 75 میلیون تومان آغاز کرد. در مراسم حراج ملی افرادی نیز به صورت آن‌کال قیمت‌های مورد نظر خود را پیشنهاد می‌دادند. نقاشی سقاخانه‌ای تبریزی از جمله آثاری است که آن‌کال‌ها نسبت به حاضران در سالن رقابتی بیشتری برای خرید با یکدیگر داشتند. این اثر در نهایت به قیمت 130 میلیون تومان به فروش رسید.

مینیاتور حسین بهزاد نیز از جمله آثاری است که با قیمت بالایی به فروش رسید. فروش این اثر که 80  میلیون  تومان  قیمت  پایه  داشت به ارزش 75 میلیون آغاز شد و در نهایت اثر به قیمت 130 میلیون تومان فروخته شد.

  آخرین اثری  که در حراج ملی عرضه شد؛ مینیاتوری از حسین خطائی بود. این اثر 60 میلیون تومان قیمت پایه داشت و  سرعت بالا رفتن رقم‌های پیشنهادی برای مینیاتور خطائی از تمامی آثار ارائه شده در مراسم بیشتر بود. در مدت زمان بسیار کوتاهی ارقام پیشنهادی از 55 به 150 میلیون تومان رسید و بعد از کمی مکث باز هم پیشنهادات با فاصله 10 میلیون تومانی بالا رفتند و در نهایت اثر به قیمت 180 میلیون تومان به فروش رسید.

 علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد، آثار دیگری نیز بودند که در مراسم شب گذشته حراج ملی با قیمت‌های خوبی فروخته شدند و حاضران برای خرید آنها به رقابت پرداختند؛ برای مثال نقاشیخط عین‌ا... صادق‌زاده با قیمت پایه 30 میلیون، به ارزش 36 میلیون تومان فروخته شد.

آثار خوشنویسی‌ای از وصال شیرازی نیز با قیمت‌های پایه 18 و 80 میلیون به ترتیب به مبالغ 34 و 90 میلیون تومان به فروش رسیدند.

همچنین سه ضربه چکش مجری مراسم برای فروش نقاشی پشت شیشه اثر عبدا...؛ هنرمند دوره قاجاریه بر مبلغ 40 میلیون تومان بر میز کوبیده شد. قیمت پایه این اثر 15 میلیون تومان بود.

اثر قلم‌زنی بر نقره متعلق به محمد حیدری نیز با قیمت پایه 50 میلیون، به ارزش 85 میلیون تومان به فروش رسید.

همچنین جام مینای نقره اثر شکرا... صنیع‌زاده، با قیمت پایه 50 میلیون، 25 میلیون تومان بیشتر فروخته شد.

یکی از گران‌ترین محصولات فروخته شده در حراج ملی نیز یک کشتی در ابعاد 60*140*160  اثر بهروز حیدریان بود که 350 میلیون تومان قیمت پایه داشت و به ارزش 360 میلیون به فروش رسید.

همچنین تابلو نقاشی جعفرخان نیز با فروش ۳۵۰ میلیونی خود از جمله دیگر آثار پرفروش شب گذشته بود که البته به قیمت پایه خود فروخته شد.

آثاری که فروخته نشدند

از میان 76 اثر ارائه شده در حراج ملی، شش اثر به این دلیل که پیشنهادات ارائه شده کمتر از قیمت پایه بودند در طول مراسم فروخته نشدند؛ اما پس از اتمام حراج ملی فردی این آثار را به قیمت‌های پایه یا کمی بالاتر خریداری کرد.

 در این میان پنج اثر عبارت بودند از نسخه خطی صحیفه سجادیه اثر محمد ابراهیم قمی، تذهیت فرید هنرور، نسخه خطی قرآن کریم به خط محمد رحیم نیشابوری، نسخه خطی کتاب دعا اثر وقار شیرازی و یک تابلو مینیاتور متعلق به محمد خزایی.

اما گل سر سبد آثار خریداری نشده را می‌توان اثر مینیاتور سوخت چرمی دانست که خالق آن میرزا آقا امامی هنرمند دوره قاجاریه و استاد برخی از هنرمندان بنام این عرصه چون محمود فرشچیان بود. این اثر که قیمت پایه آن 750 میلیون تومان تعیین شده بود؛ نتوانست پیشنهادی به اندازه این قیمت دریافت کند. شخصی که پس از مراسم این اثر را خریداری کرد، همین مبلغ پایه را برای آن پرداخت.   

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کرمان رامین IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    1 2
    کاشکی این حراج ها بصورت زنده و یا ویدیو پخش میشد اونوقت قیمت ها بیشتر از این هم میشد