ایرنا نوشت: پایگاه خبری صعده پرس یمن روز شنبه در مقاله ای به نقل از مجله امنیتی استراتژیکی آمریکایی فارین پالسی نوشت: رژیم آل سعود وارد حلقه ای از مشکلات درونی و منطقه ای شده که نگرانی دولت آمریکا را از فروپاشی این رژیم به بالاترین سطح و نزدیک ترین زمان خود رسانده است.

این مقاله در تشریح دلایلی که زمینه فروپاشی رژیم آل سعود را نزدیک کرده نوشت: ورود عربستان به حلقه مشکلات داخلی، کاهش قیمت نفت در اثر سیاست های اشتباه وزارت خارجه این کشور و افزایش بحران با کشور همسایه اش ایران و بر افروختن آتش جنگ منطقه ای در یمن از جمله این دلایل است.
مجله آمریکایی فارین پالسی با ذکر شش دلیل درگیری بر سر قدرت در خانواده سلطنتی، مشکلات اقتصادی و کسری بودجه، جنگ خانمان سوز این کشور در یمن، فاجعه مرگ هزاران حاجی در منا، افزایش تنش با جمهوری ایران و کمرنگ تر شدن حمایت آمریکا از آل سعود به تشریح این دلایل به شرح ذیل پرداخت.

- افزایش اختلافات خانوادگی آل سعود: انتشار دو نامه از سوی افراد ناشناس نزدیک به خانواده سلطنتی سعودی و خبر دادن از اقدام به کودتا در قصر ملک سلمان حکایت از افرایش بحران و اختلاف در این خانواده دارد، درخواست برای تغییر حکومت و رها کردن آن از دست شاهزاده جوان 30 ساله (محمد بن سلمان) نه تنها در سطح شاهزادگان بلکه در بین مردم عربستان نیز حامیان زیادی پیدا کرده است.

- جنگ در یمن: هرچه که جنگ سعودی ها در یمن طولانی تر می شود، اختلاف های درون خانواده سلطنتی نیز افزایش می یابد، بطوری که بیشتر مردم و کارشناسان سیاسی از حمله ظالمانه یک کشور غنی و ثروتمند عربی به فقیرترین کشور جهان عرب یعنی یمن بشدت انتقاد کرده اند. محمد بن سلمان جانشین ولیعهد این کشور که سمت وزارت دفاع سعودی را برعهده دارد و مسوول مستقیم جنگ علیه یمن بشمار می آید بارها مورد سرزنش و انتقاد شاهزاده ها و محافل مردمی قرار گرفته است.
محمد بن سلمان به فردی بی باک و کله شق و جوانی خام که باعث افزایش خون ریزی و بحران انسانی در یمن شده، توصیف، و انتقادات بین المللی علیه عربستان را در پی داشته است.

- مشکلات اقتصادی: سیاست های اشتباه عربستان که منجر به کاهش 50 درصدی قیمت نفت از سال گذشته تاکنون شده و بازار نفت را با بحران مواجه کرده، در نتیجه فروش نفت به ارزان ترین قیمت، موجب از دست رفتن بسیاری از فرصت های اقتصادی حقیقی در این کشور شده است.
بودجه عربستان در سال 2015 بر اساس فروش نفت هر بشکه 90 دلار تنظیم شده بود اما نفت این کشور امروز با قیمتی نزدیک به نصف این مبلغ به فروش می رسد و به تبع آن عربستانی ها فرصت های سرمایه گذاری زیادی را از زمان روی کار آمدن شاه سلمان از دست داده اند.
افروختن آتش جنگ توسط عربستان در یمن به روند کسری بودجه این کشور شتاب بیشتری داد و آن را با 20 درصد کاهش به بیش از یکصد میلیارد دلار رساند تا جایی که آل سعود مجبور شده تاکنون بیش از 70 میلیارد دلار از اصل سرمایه های خارجی خود در خارج را در مدت شش ماه گذشته برداشت و برای جنگ یمن هزینه نمایند.
همچنین جنگ آل سعود علیه یمن موجب فرار سرمایه از عربستان نیز شده است.
این مجله نوشت: در کنار این همه مشکلات، مشکل بیماری هایی همچون کرونا و بیکاری جوانان نیز بر مشکلات عربستانی ها افزوده است. تعداد زیادی از جوانان زیر 30 سال عربستانی که دو سوم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند از بیکاری رنج می برند و آمارهای دقیق از افزایش میانگین فقر به شکلی فاحش بین عربستانی ها حکایت دارد و براساس این آمار، میزان آن به حدود 25 درصد رسیده است.

- بحران حج: فاجعه منا در فریضه حج امسال و سقوط بالابر که به گفته سعودی ها به کشته شدن صدها نفر انجامید در حالی که آمارهای متعددی از کشته شدن هزاران نفر حکایت دارد، عربستانی ها را با موج بی سابقه انتقادها در زمینه مدیریت حج روبه رو کرد که توان و اهلیت سیاسی و دینی رژیم آل سعود برای مدیریت و عهده داری امور اماکن مقدسه مدینه منوره و مکه مکرمه را به چالش کشانده است.

- درگیری با ایران: انتقادات شدید ایران از برگزاری مراسم حج امسال که آتش اختلاف بین دو کشور را برافروخته است در کنار مسایل دیگر مثل مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 1+5 و افزایش تعداد کشته شدگان ایرانی و دیگر کشورها در حج امسال که تهدید آیت الله خامنه ای رهبر ایران (رهبر معظم انقلاب) و انتقاد دیگر کشورهای اسلامی جهان علیه عربستان را در پی داشت، از دیگر زمینه های ناسازگاری پدیده آمده علیه سعودی ها است.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در این راستا خواستار کنار گذاشتن عربستان از مدیریت حج و سپردن آن به کمیته ای از مسلمانان جهان شده است و همین طور تعداد زیادی از مسوولان نظامی و دولتی ایران، عربستان را مسوول فاجعه منا دانسته و نسبت به نابودی آل سعود ابراز امیدواری کرده اند.
حضور جنگنده های روسیه در کنار ایران در مبارزه با گروه های تروریستی مخالف بشار اسد رییس جمهور کنونی سوریه که عربستان خواهان برکناری وی بوده و اعزام صدها نیروی نظامی از سوی ایران برای کمک به سوریه از جمله عواملی است که بر ضعف سیاست سعودی ها صحه می گذارد.

- عقب نشینی آمریکا: عقب کشیدن آمریکا از ورود به برخی بحران ها در منطقه مثل بحران تروریست ها در سوریه و ورود آشکار روسیه در این موضوع به مثابه زلزله ای عربستان را تکان داد، چون که این کشور به دولت آمریکا به عنوان ستونی برای تضمین امنیت و آرامش در منطقه تکیه زده بود؛ ارتباط سعودی ها با آمریکایی ها یک سابقه 70 ساله دارد اما شرایط جدید در سیاست واشنگتن و دیپلماسی جدیدش در قبال دولت ایران که عربستان آن را دشمن شماره یک خود می داند، روز روشن را برای سعودی ها به شب تیره تبدیل کرده است.
این مجله آمریکایی نوشت: کسی نمی تواند برای زوال زودرس رژیم آل سعود شرط بندی کند اما در شرایط کنونی، قدرت حاکم در عربستان با صدمه ها و بحران های حقیقی و تکفیری بی سابقه ای رو به رو شده است.
فارین پالسی افزود: افزایش بحران های منطقه ای در خاورمیانه، اوج گیری قدرت گروه های تکفیری مثل داعش و القاعده و سلسله انقلاب های موسوم به بهار عربی، تشکیل محور نظامی ایرانی - روسی و خروج آمریکا از منطقه به عنوان شریک و هم پیمان سعودی، عربستان را در شرایط خطرناکی قرار داده است.
همه این شرایط خطرناک حکایت از این دارد که عربستان چه بسا برای اولین بار در تاریخ خود در مسیر اشتباه حرکت می کند و شرایطش نسبت به گذشته بسیار خطرناکتر شده است که اگر همین طور رها شود بدون درمان خواهد ماند که در نهایت به طغیان علیه این رژیم خواهد انجامید.
به نوشته این مجله، بدی شرایط برای عربستان در حقیقت به بدی شرایط برای دولت آمریکا و به خطر افتادن منافع این کشور می ماند و مشکلات زیادی را برای واشنگتن نیز به همراه خواهد داشت.
فارین پالسی در پایان نوشت: کوتاهی دولت اوباما طی سال های گذشته در حمایت از رژیم آل سعود که به بروز بحران های کنونی انجامید، شرایط را برای عربستان به عنوان بزرگترین کشور صادر کننده نفت خام در جهان و کشوری که مقدس ترین اماکن اسلامی مثل مدینه منوره و مکه مکرمه در آن وجود دارد، به بدترین شرایط در 70 ساله عمر این کشور تبدیل کرده که خشم وهابی های خشمناک را به همراه داشته است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    17 1
    ایران باید از فرصت حضور روسیه برای ریشه کنی آل سعود استفاده کنه