صدای اقتصاد در گفت و گو با بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن نوشت: اگر رکود تا سه-چهار ماه دیگر ادامه پیدا کند، احتمالا با موجی از ورشکستگی در بخش ساختمان و صنایع وابسته به آن مواجه خواهیم شد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: همپای رکود سنگینی که بر اقتصاد سایه انداخته، حوزه ساختمان و مسکن نیز به شدت در رکود به سر می‌برد و هر گونه کاهش یا ثبات در قیمت‌های این بازار، در شرایط فعلی، ناشی از رکود است.

بیت الله ستاریان افزود: اگر این رکود تا سه-چهار ماه دیگر ادامه پیدا کند، احتمالا با موجی از ورشکستگی در بخش ساختمان و صنایع وابسته به آن مواجه خواهیم شد.

به گفته او، تدام رکود فعلی، کلیت اقتصاد را با چالش جدی مواجه می‌کند و بازخورد آن در صنعت ساختمان این است که صنایع پشتیبان و وابسته به این بخش را از دست خواهیم داد.

وی تاکید کرد: وجود حباب در قیمت‌های بازار مسکن را قبول ندارد چرا که واژه حباب، زمانی به قیمت یک کالا اطلاق می‌شود که عرضه و تقاضای آن کالا در بازار با هم برابر باشد اما در اثر فعالیت‌های دیگری، یک قیمت کاذب برای آن ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه در دنیا حباب قیمتی را در بخش مسکن کمتر تجربه شده است، گفت: این اتفاق به‌خصوص در کشورهایی مانند ایران که نیاز به مسکن برطرف نشده و تقاضا برای این کالا تشنه عرضه است، رخ نداده و بنابراین نمی‌توان به حباب قیمت اعتقاد داشت بلکه هر آنچه در این حوزه ببینیم نتیجه رابطه عرضه و تقاضاست و هر کالای دیگری هم که به جای مسکن باشد همین وضعیت را تجربه خواهد کرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که شروع رونق اقتصادی از حوزه مسکن خواهد بود چراکه در زمان رونق، هر گردش پولی که در اقتصاد انجام شود ابتدا از حوزه مسکن و ساختمان سر در می‌آورد.

ستاریان با تاکید براینکه رونق در حوزه مسکن، افزایش شدید قیمت را نیز در پی خواهد داشت، ادامه داد: البته این اتفاق در حالی خواهد افتاد که برنامه‌ای برای خروج از رکود ارائه شود و رونقی اتفاق بیفتد و این مساله مستلزم آن است که دولت برنامه‌ و سیاست‌هایی انبساطی را برای خروج از رکود در پیش بگیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه هنوز با وجود نامه‌ای که چهار وزیر به رئیس جمهور نوشتند، دولت برنامه روشنی برای خروج از رکود مطرح نکرده است، گفت: دولت منتظر این است که تحریم‌ها لغو شوند تا بخشی از اموال مسدود شده کشور به اقتصاد باز گردد و در شرایط فعلی هیچ برنامه ای که بتوان آن را به عنوان برنامه‌ای برای خروج از رکود تلقی کرد دیده نمی‌شود.

به گزارش صدای اقتصاد، بانک مرکزی در آخرین گزارش خود  از تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه امسال  پیش‌بینی کرد که با مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته ای و کاهش نااطمینانی‌های متصور در فضای اقتصاد کلان در نتیجه گشایش‌های حاصله در تعاملات بین المللی کشور و تصمیمات اخیر شورای پول و اعتبار در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و ارتقای قدرت خرد مسکن خانوار بهبود و رونق نسبی معاملات بازار مسکن در ماه‌های آتی دور از انتظار نیست.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    23 9
    تنها راهش اينه مردم خودشون با تهيه ليمو ترش اب ليمو تهيه كنند اينجورى صددرصد مطمئن هستيد
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    43 25
    انشالله کمر دلالان مسکن به یاری خداوند بزرگ خواهد شکست ،با این گرونی و قیمت غیر واقعی مسکن کسی پولی برای خرید خانه ندارد ، بازار مسکن به هیچ وجه رونق نخواهد یافت حتی بعد از 10 سال دیگر هم رونق نخواهد یافت
    • بی نام DE ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      14 13
      دوست عزیز نظرات احساسی وبدون فکر کمکی به درک موضوع ویافتن راه حل صحیح نمیکند. بالاخره عده ی زیادی در بازارمسکن وملک دارند نون میخورند وبا ادامه ی رکود اوضاع بسیار خطرناک شده وممکن است منجر به یک مشکل امنیتی شود. لذا دولت هرجوری شده به بازارمسکن به عنوان پیشران اقتصادی رونق خواهد داد. ثانیا دلالان وبنگاههای مسکن هم قشری از مردم هستند وزن وبچه دار که از این راه ارتزاق میکنند و اینگونه حرف زدن شمادر موردآنها اصلا درست نیست.
  • بی نام RU ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    40 24
    قطعا ركود پابرجا خواهد بود، كي با اين قيمتهاي كاذب خونه ميخره، اصلا كي ميتونه بخره
    • بی نام DE ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      14 18
      قطعا رکود تا انتهای امسال پایان میپذیرد به چندعلت: ۱ دولت برای رونق اقتصادی و رفع بحران رکود که درحال تبدیل به یک مسأله امنیتی است از راحت ترین و موثرترین راه یعنی رونق مسکن شروع میکند. ۲ مردم ما پول دارند وبا اولین جرقه رونق مسکن پولها از بانکها خارج شده ووارد بازارمسکن میشود که این خود به رونق بیشتر وافزایش قیمت دامن میزند. ۳ مسکن ۴ سال در رکود بوده و ۴ سال افزایش قیمت نداشته واز تورم عمومی کشور عقب افتاده که همین عامل رونق وگرانی قریب الوقوع است. ۴ مسکن مثل خودرو نیست بلکه ازنظر مردم ما ازنان شب هم واجبتر است لذا تقاضای انباشته ی پنهان بزودی با شروع رونق بشدت وارد بازارشده وبه افزایش قیمت دامن میزنند.
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    37 25
    مردم توان پس انداز برای خرید مسکن را ندارند . نخریدن برابر با کاهش دلالان زمین و مسکن
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    22 7
    آقاي کارشناس گفته: "رونق در حوزه مسکن، افزایش شدید قیمت را نیز در پی خواهد داشت" واقعا اگه معني رونق اينه ان شاالله بازار مسکن هرگز رونق نگيرد و از دولت مردان تقاضا داريم هيچ حرکتي براي رونق در بخش مسکن نداشته باشند...
  • تواقع بين A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    17 9
    فرق آنانی که در طول زندگی خود به موفقيت نسبی ميرسند با آنانی که ميگويند ايکاش در فلان زمان فلان ملک را خريده بوديم در اين است که افراد بافکر باز بموقع نصميم ميگيرند حکايت مسکن امروز هم همين است افراد بافکر باز در اين رکود اگر توان مالی نسبی دارند اقدام به خريد ميکنند چرا که مطمئنا مملکت ما نشان داده افزايش قيمت خواهيم داشت آآنهم بميزان بسيار زياد حالا يا در سالجاری يا در سال آينده و برنده کسی است که بموقع تصميم بگيرد
  • محمد A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    16 3
    سلام ما سازنده تهران هستیم مشکل اصلی افزایش شدید جوازه حتی تا دو برابر الان قیمتا کفشه حتی دلال ها هم خیلی کم میان تو خریدو فروش الان منطقه ما متری پنج تومنه پول جواز و بلاعوض و هزینه ساختو که در نظر بگیریم چارو چارصد کم کم میفته ینی ده درصد توی یه سالو نیم چطور میشه قیمت بیاد پایینتر که اینو میگین؟؟ درضمن دراینده نزدیک خونه نوساز کم میشه چون سازنده ها یا ورشکست شدن یا کشیدن کنار اما تقاضا هم کم میشه؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    16 6
    پیشنهاد مکنم اظهارات این اقای ستاریان را از سه سال پیش تا بحال بخوانید و از موضع ایشان در قبال مسکن مطلع شوید .ایشان در تمام این مدت پیش بینی جهش چند صد در صدی بازار مسکن را داشتند که همه اش کشک از اب در امد خوب ایشان در این بخش سرمایه گذاری زیاد کرده و ارزو داره انشالله که ارزو به دل نره.
  • بی نام GB ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    11 3
    سلام من خودم سازنده ام موقع ساختمان سازی حدود صد نفر از دست من نون میخوردن با این بازار خراب پولمو گذاشتم بانک بدون دردسر سودشو میگیرم و تموم اون صد نفر در حوضه ساختمان یا بیکارن یا تغیر شغل راننده آژانسدادن ولی دوس دارم بازار خوب بشه و وارد بازار بشم ان شالا بازار مسکن رونق بگیره و به ثبات برسه