حسگری که آلودگی آب را در لحظه تشخیص می‌دهد

ایسنا نوشت: دانشجویان دانشگاه فنی دانمارک حسگری را برای تشخیص آنی آلودگی موجود در آب طراحی کردند. در حال حاضر برای بررسی وجود باکتری‌های سمی در منابع آب باید نمونه‌ای از آب برای چندین روز در آزمایشگاه کشت شود.

گروهی از محققان دانمارکی حسگری را ساخته‌اند که به ادعای آن‌ها می‌تواند باکتری‌های درون آب را بطور آنی تشخیص دهد.

این حسگر توسط شرکت SBT Aqua و با بهره‌گیری از تکنیکی موسوم به فلوسایتومتری امپدانس (مقاومت ظاهری) طراحی شده است.

این کار، شامل فرستادن مداوم یک نمونه مایع از طریق یک کانال میکروسیال است. در آن کانال مجموعه‌ای از الکترودها وجود دارد که یک سیگنال الکتریکی چند ولتاژی به آن‌ها اعمال می‌شود . هنگامی که باکتری‌ها و ذرات دیگر در میان این الکترودها جریان می‌یابند، تغییری در مقاومت ظاهری ایجاد می‌کنند که توسط حسگر شناسایی می‌شود.

از آنجا که تغییرمقاومت ظاهری ناشی از باکتریها با دیگر ذرات معلق در آب متفاوت است، متمایز کردن این دو و دستیابی به خوانش بلادرنگ غلظت نسبی آن‌ها در درون نمونه امکان‌پذیر است. در واقع، به دلیل اینکه تغییرات حتی بین انواع مختلف باکتری‌ها متفاوت است، شرکت SBT ادعا می‌کند که این فناوری به طور همزمان می‌تواند تمام انواع باکتری‌های موجود در آب را شناسایی کند.

این حسگر علاوه بر قابلیت استفاده به شگل دستگاه کوچک دستی برای بازرسی آب در مکان‌های مختلف، همچنین می‌تواند در چندین ایستگاه بهم پیوسته آزمایش آب خودکار در امتداد یک آبراه ادغام شود. اگر هر یک از آن‌ها بتوانند باکتری‌های مضر را بوسیله شبکه ردیابی جریان آلودگی تشخیص بدهند، بلافاصله می‌توانند زنگ هشدار را به صدا درآورند. انتظار می رود این حسگر سال آینده در دسترس عموم قرار گیرد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش درخشان RO ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    4 0
    به درد سدا و صیما می خوره واسه تولید سه ریال ها و برنامه ها و اخبار پر از جنازه و قبر و حزن و اندوه و گریه و درگیری و ...