واحد مرکزی خبر نوشت: سفیر پیشین ایران در عربستان گفت: در بررسی های اولیه از فاجعه منا به این نتیجه رسیدیم که نمی توان این فاجعه را به توطئه قبلی و اقدام از پیش تعیین شده نسبت داد البته این فرضیه کاملا اثبات نشده و شاید با بررسی های بیشتر در آینده به نتایج دیگری برسیم.

حسینی در نشست بررسی راهکارهای حقوقی پیگیری فاجعه منا افزود : با توجه به تحولاتی که در لبنان ،عراق ، سوریه و اخیرا در یمن اتفاق افتاده ، روابط ایران و عربستان تحت تاثیر این حوادث قرار گرفته ؛ ضمن اینکه روابط دوجانبه دو کشور پیش از این نیز چندان حسنه نبوده و در سال های اخیر به تیرگی گرایش داشته است.

مشاور افریقایی » عربی وزیر خارجه گفت : امسال سالی استثنایی برای عربستان سعودی بود و تغییرات چشمگیری در ساختار سیاسی این کشور ایجاد شد تا جایی که مسئولیت اداره کشور عربستان به دست نسل های بعدی خاندان سعودی رسید که منجر به بروز حوادث مختلفی در بدنه سیاسی این کشور شد.
حسینی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در نظام بین المللی به وقوع پیوسته و فشار آمریکایی ها برای در راس کار قرار گرفتن نیروهای جوان تر در عربستان، نسل های جدید به لایه های اول قدرت سعودی وارد شدند تا مطامع و مقاصد آمریکا به راحتی بر بدنه دولت عربستان محقق شود.

وی افزود: از آغاز سلطنت سلمان در عربستان مخالفت ها و تفرقه ها در دولت سعودی شدت گرفت و این در حالی است که دولت عربستان در طول تاریخ همواره نگرشی محافظه کارانه درعرصه سیاسی داشته است.
حسینی تصریح کرد : ولیعهد شاه عربستان همیشه از میان برادران وی انتخاب می شد و در حال حاضر محمد بن نایب از برادر زادگان سلمان به عنوان ولیعهد عربستان در ساختار قدرت سیاسی عربستان قرار گرفته که نشان از کودتایی در دل دولت عربستان دارد و در مورد جنگ یمن هم اختلافاتی در این زمینه وجود داشت که به رقابت های درون جناحی منجر شد .
وی در ادامه به تشریح فاجعه منا پرداخت و افزود: نبود مدیریت متمرکز در عربستان موجب بروز تفرقه و مشکلات در ساختار حج امسال شد.
حسینی تصریح کرد : در ساعات اولیه فاجعه منا امدادرسانی به خوبی صورت نگرفت که هنوز عمد بودن این قضیه نیز اثبات نشده است .
وی افزود : در ساعات اولیه این فاجعه ، رسیدگی ها به حجاج آسیب دیده به کندی صورت گرفت و حتی به کشورهای دیگر هم امکان کمک رسانی داده نشد که همین مسئله موجب افزایش آمار قربانیان شده است .
حسینی در مورد اقدامات وزارت خارجه گفت : ستاد ویژه ای پس از وقوع حادثه در وزارت خارجه تشکیل شد و اولویت اول این بود که از مرگ و میر بیشتر حجاج در منا جلوگیری کنیم که سریعاً کاردار عربستان احضار که البته این کار چهار مرتبه تکرار شد .
وی افزود: اعزام نیروهای کمکی مسئله دیگری بود که با جدیت در همان ساعات اولیه پیگیری شد و قرار بود هیات عالیرتبه ای به سرپرستی وزیر ارشاد به عربستان اعزام شود که سعودی ها شرایط حضور آنها را فراهم نکردند.

حسینی با بیان اینکه آمار دقیق جانباختگان و مفقودین از طرف دولت سعودی ارائه نمی شد ، گفت: تا سه روز هیچ آمار مشخصی از سرنوشت حجاج نداشتیم و بسیاری ازآنها به بیمارستان های طائف ، ریاض ، مکه و مدینه منتقل شده بودند و حال آنکه اجازه دسترسی به بیمارستان ها و حتی سردخانه ها در چند روز اولیه حادثه به ایران و سایر کشورها داده نشده بود.
مشاور آفریقایی عربی وزیر خارجه تصریح کرد : از همه کارشناسان حقوقی بهره بردیم تا اسناد و تفاهم نامه های دوجانبه ایران و عربستان را بررسی کنند که بتوانیم حقوق تضییع شده خود را پیگیری کنیم.
حسینی گفت : شرایط فاجعه منا بسیار دشوار و پیچیده بود و اگر عنایت الهی و پیگیری مسئولان نبود دولت عربستان در همان روزهای اول تمامی جانباختگان ما را دفن می کرد .

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =