شکل جنگ‌های آینده تغییر می‌کند/آغاز تولید سلاح لیزری جدید

ایسنا نوشت: شرکت لاکهید مارتین اخیرا از آغاز تولید سیستم سلاح لیزری آتنا (ATHENA) خبر داده است.

این سلاح لیزری که در شرکت Bothell در آمریکا در حال ساخت است، قرار است به عنوان قلب یک سیستم 60 کیلوواتی که بر روی خودروی جنگی ارتش آمریکا نصب خواهد شد، مورد استفاده قرار بگیرد.

لیزر ATHENA می‌تواند تنها با یک نیروی انسانی به اجرا دربیاید و از چندین ماژول فیبر لیزری ساخته شده که نه تنها انعطاف بسیار بیشتری را ممکن می‌سازد، بلکه همچنین احتمال خراب شدن سلاح در اثر یک نقص جزئی را کاهش می‌دهد. از این رو به تعمیرات پی‌درپی نیاز نخواهد داشت.

همچنین به گفته شرکت لاکهید مارتین، طراحی مادولار به این معنی است که نیروی لیزر می‌تواند در طیف بسیار گسترده‌ای برای تامین نیاز ماموریت‌ها خاص متغیر باشد. این ماژولها با استفاده از اجزای فیبرلیزری موجود در بازار برای کاهش هزینه‌های ساخت، می‌توانند به یکدیگر متصل شده و لیزرهای با قدرت تا 120 کیلووات تولید کنند.

لیزر ATHENA در ماه مارس آزمایش شده بود و طی آن یک وانت را با انفجاری 30 کیلوواتی منهدم کرد. شرکت لاکهید می‌گوید که این لیزر بر پایه فناوری ترکیب پرتو طیفی بوده که با استفاده از ماژول‌های فیبر لیزری که در آن‌ها، واسط لیزر فعال از یک فیبر نوری پوشش یافته با یک عنصر زمینی نادر مانند اربیوم، ایتربیوم یا نئودمیموم تشکیل شده، بر محدودیت‌های سایر لیزرها غلبه کرده است.

فیبرهای نوری انعطاف‌پذیر هستند از این رو لیزر می‌تواند از طول هزاران متری برای حصول بیشتر برخوردار باشد و همچنین فضای بسیار کمی را اشغال کند زیرا می‌تواند مانند یک طناب دور خود بپیچد. نسبت سطح به حجم بالاتر به این معنی است که خنکسازی آن آسان است. علاوه بر آن، فیبرهای لیزری بسیار بادوام هستند و با استفاده از 50 درصد الکتریسته کمتر از یک لیزر حالت جامد به انتشار پرتو باکیفیت می‌پردازند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    33 4
    شكل اين تانكهاي ما كي ايشالله عوض ميشه، البته منظورم در رونمايي ها نيستا.