یک کارشناس در حوزه سالمندی با اشاره به اهمیت سبک زندگی در این دوره گفت: هیچ وقت برای اصلاح سبک زندگی دیر نیست و یک سالمند 80 ساله هم می تواند این اصلاح را شروع کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از کاربران سالمند نظر خودش را این طور ثبت کرده: در صفحه مشکلات شما از همه چیز حرف زده می شود اما تنها چیزی که به آن بی اهمیت هستید، سالمندها هستند. چیزی که در کشورهای دیگر بسیار به آن اهمیت می دهند سلامت جسم و روان سالمند است. اما هیچکس به ما سالمندها نمی گوید چه کار کنیم که سالهای باقیمانده عمرمان به بهترین شکل سپری شود. همه برنامه ریزی ها مختص جوان هاست و ما فراموش شده های جامعه هستیم. درباره بهداشت جسم و روان در دوره سالمندی برایمان بگویید.


دکتر رباب صحاف، عضو هیئت علمی گروه آموزشی سالمندی و مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به پیر شدن جمعیت در آینده ای نزدیک و بالا بودن اهمیت رعایت اصول بهداشت جسمی و روانی در این سن و سال به خبرآنلاین می گوید: سالمندی یک فرایند فیزیولوژیک است یعنی قرار نیست حتما فردی که سالمند است دچار بیماری خاصی شود. در اثر این فرایند فیزیولوژیک یک سری عملکردهای جسمی، روانی و اجتماعی کاهش می یابد که همین ها موجب بیماری می شوند.


او ادامه می دهد: اگر قرار است یک سالمند زندگی خوبی داشته باشد می بایست سبک زندگی خوبی را انتخاب کند چرا که سالمندی یک شبه آغاز نمی شود و از خیلی پیشتر می شود برای این روزگار برنامه ریزی کرد و سبک زندگی را اصلاح نمود.


عضو هیات علمی گروه آموزشی سالمندی می گوید: هیچ زمانی برای شروع سبک زندگی خوب دیر نیست. حتی یک سالمند 80 ساله که تا به حال ورزش نکرده و سبک زندگی خوبی نداشته هم می تواند شروع کند و به نتایج خوبی برسد.


دکتر صحاف با اشاره به این که در سبک زندگی تنها نباید به جنبه های جسمی توجه شود می گوید: در مواجهه با یک سالمند هم می بایست جنبه های جسمی مورد توجه قرار گیرد و هم روانی هم اجتماعی. در دوره سالمندی به طور طبیعی افت عملکرد جسمی داریم و این باعث اختلال در سیستم های مختلف بدن خواهد شد. سالمندی دوره زوال جسم و بلوغ عقل است و ما نمی توانیم بگوییم یک سالمند از همه جنبه ها ناتوان شده. چرا که بهترین اساتید دانشگاه، سیاستمدارن و مدیران در این دوره هستند. پس چه بهتر است که با یک سبک زندگی سالم، از این دوره که بلوغ عقل است بتوانیم راحت استفاده کنیم.


این کارشناس مسائل سالمندی در ادامه می گوید: اگر بخواهیم راهکاری برای بهتر شدن سبک زندگی داشته باشیم، ابتدا باید به مسائل ورزشی و سپس به تغذیه اهمیت بدهیم. از نظر فعالیت های بدنی لازم است که سالمند فال هم فعالیت روزمره اش را انجام دهد و هم برنامه ورزشی برای خودش داشته باشد. به خصوص برای کسانی که از قبل سابقه ورزش و فعالیت جسمی نداشته اند بسیار توصیه می شود.


او با بیان این که هیچ بیماری وجود ندارد که برای ورزش منع مطلق ایجاد کند می گوید: ایمنی در زمان ورزش هم حائز اهمیت است و این که سالمند از لباس، عینک، کلاه و کفش مناسب استفاده کند و چه شدت ورزشی را با توجه به شرایطش داشته باشد.
صحاف می گوید: ورزش های مقاومتی در کنار ورزش های آیروبیک که برای سلامت قلب و عروق مفید هستند و کارهایی مثل راه رفتن و دویدن بسیار مفید هستند.


او در مورد میزان و شدت ورزش سالمندی گفت: حداقل 5 روز در هفته و حداقل 30 دقیقه در هر روز به صورت متوسط و یا 20 دقیقه به صورت شدید باید ورزش انجام شود تا فایده داشته باشد. قبل از ورزش حتما بدن باید گرم شود و ورزش های کششی انجام شود و این ورزش به صورت ناگهانی قطع نشود.


عضو هیات علمی گروه آموزشی سالمندی با تاکید بر این که سالمند کارهای روزانه خودش را خودش انجام بدهد می گوید: در مورد تغذیه نمی شود یک رژیم ثابت برای همه سالمندان در نظر گرفت چرا که بسته به سن و شرایط متفاوت است. توصیه می کنیم یک بار به متخصص تغذیه مراجعه کنند و متناسب با شرایطشان به آن ها برنامه ورزشی بدهند اما توصیه می کنیم سالمند مرتبا وزن شود و تحت نظر باشند.


او ادامه می دهد: در زمان سالمندی به دلیل کم شدن فعالیت و کم شدن سوخت و ساز غذاها می بایست کم کالری تر باشند؛ مصرف چربی کم شود و کربوهیدرات ها پایین بیایند. میوه و لبنیات 3 لیوان شیر یا ماست هر روز مصرف شود و دانه های روغنی هم در رژیم باشد و تا جایی که می شود سعی کنند غذا را بجوند.


دکتر صحاف می گوید: علاوه بر موارد جسمی که گفته شد، چیزی که بسیار حائز اهمیت است این است که در خانواده و جامعه، ارتباطات اجتماعی از بین نرود و مشارکت های اجتماعی وجود داشته باشد. برای فعال نگه داشتن مغز هم فعالیت هایی مثل خواندن روزنامه یا حتی ورق زدن و دیدن عکس ها و یا اموختن مهارت جدید مثل خط و نقاشی هم مفید است.
او در پایان می گوید: چکاپ دوره ای و واکسیناسیون برای پیشگیری از برخی بیماری ها و البته ترک عادات بد زندگی مثل الکل و سیگار تحت نظر مشاورین و متخصصین هم حائز اهمیت خواهد بود.
304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =