دنیای اقتصاد نوشت:عقد «خرید دین» قراردادی است که به موجب آن شخص ثالثی (بانک‌ها) دین مدت دار بدهکاران را به کمتر از مبلغ اسمی آن به‌صورت نقدی از داین (متقاضی) خریداری می‌کند.

در حالی به گفته وزیر صنعت و معدن و تجارت، صنعت خودرو در شرایط فعلی با بحران تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند که برخی کارشناسان سیاست تامین مالی از طریق «عقد خرید دین » را بهترین راهکار برای تحریک تقاضا، تحرک بخشی به تولید و افزایش سرعت گردش فعالیت واحدهای تولیدی می‌خوانند.

عقد «خرید دین»، در سال 90 طی بخشنامه‌ای به نظام بانکی کشور ابلاغ شده بود، حال با تصمیم دو هفته پیش شورای پول و اعتبار، این ابزار برای تحریک تقاضا در بسیاری از بازارهایی که هم‌اکنون به مرز بحران تقاضا رسیدند، احیا شده است. پیش‌تر سیاست‌گذاران، با توجه به رکود کنونی و بحران تقاضا در بسیاری از بازارها، رویکرد تحریک تقاضا براساس وام‌های بانکی را تجویز می‌کردند حال طراحی فروش اقساطی در قالب «عقد خرید دین»، گامی دیگر برای تنوع بخشی سیاست‌های سمت تقاضا خواهد بود، اما «عقد خرید دین» چیست و این ابزار به چه کار صنعت خودرو می‌آید؟

عقد «خرید دین» قراردادی است که به موجب آن شخص ثالثی (بانک‌ها) دین مدت دار بدهکاران را به کمتر از مبلغ اسمی آن به‌صورت نقدی از داین (متقاضی) خریداری می‌کند. براساس این مصوبه بانک‌ها می‌توانند به‌منظور ایجاد تسهیلات لازم برای خودروسازان، دیون موضوع اسناد و اوراق تجاری مدت دار متقاضیان را خریداری کنند تا ضمن تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی از جمله شرکت‌های خودروساز، قدرت خرید مشتریان را نیز افزایش دهند.

دولت قصد دارد در این رویکرد جدید به جای تمرکز بر وام‌دهی مستقیم بانک‌ها، برای تحریک تقاضا بر فروش اقساطی صنعت خودرو تمرکز کند تا از این طریق مشکل هر دو طرف معامله برطرف شود و طرف سوم که بانک‌ها هستند نیز از این راه منتفع شوند تا در پرداخت تسهیلات خرد به مشتریان تعلل نکنند. بنابراین «عقد خرید دین» یکی از ابزارهای تازه مسوولان کشور برای تحرک بخشی به صنعت از جمله صنعت خودرو است، اما اینکه عقد«خرید دین» تا چه اندازه می‌تواند موجب تحریک تقاضا در صنعت خودرو شود و اهداف تدوین‌کنندگان این مصوبه را تحقق ببخشد، مشخص نیست.

با این حال کارشناسان نظرات موافق و مخالفی نسبت به این ابزار دارند. برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که عقد «خرید دین» طرح موفقی در آینده خواهد بود؛ زیرا بازار فروش اقساطی خودرو را از یکسو رونق می‌دهد و از سوی دیگر مشکل کمبود نقدینگی خودروسازان را حل می‌کند. ابزاری که هر دو طرف معامله را به‌خوبی هدف گرفته و به افزایش توان آنها کمک می‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد هر اقدامی از سوی دولت که منجر به گشایش نقدینگی در بنگاه‌های اقتصادی شود به خودی خود می‌تواند حرکتی برای رکودزدایی از بازارهای بحران زده کنونی باشد.

بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند صنعت خودرو که به‌شدت با مشکل کمبود نقدینگی و تقاضا مواجه است می‌تواند از طریق عقد خرید دین وضعیت خود را به سامان کند و از سوی دیگر مشتریان نیز با خرید اقساطی خودرو می‌توانند از هزینه‌های آتی خود برای خرید یک کالا استفاده کنند. در این زمینه محمود دودانگه، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت «عقد خرید دین» را یکی از ابزارهای مثبت برای تزریق نقدینگی به بنگاه‌های تولیدی می‌داند، و می‌گوید: این ابزار ضمن رفع چالش نقدینگی با تسویه دیون، کمک بسیاری به بنگاه‌های اقتصادی می‌کند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار خودرو با افت تقاضا مواجه شده است که یکی از ابزارهای اصلی آن برای خروج از این وضعیت فروش اقساطی است، می‌گوید: در شرایطی که مشتریان دچار مشکل نقدینگی هستند و قدرت خرید آنها افزایش نیافته فروش اقساطی یا لیزینگی بهترین شکل معامله است؛ بنابراین با رونق فروش اقساطی خودروسازان در ارتباط با شبکه بانکی می‌توانند دیون مشتریان را به بانک‌ها واگذار کنند و با دریافت نقدینگی مشکل فعلی خود را برای افزایش تولید حل کنند.
با وجود اینکه اکثریت کارشناسان بر این عقیده اند که این ابزار در شرایطی به صنعت خودرو کشور کمک می‌کند که خودروسازان فروش اقساطی محصولات خود را بیشتر کنند تا با ارائه اسناد تجاری (چک، سفته) بتوانند نقدینگی موردنیاز خود را جذب کنند، اما برخی از کارشناسان به یک مشکل جدی اشاره می‌کنند، اینکه اسناد تجاری که بانک‌ها در قالب عقد «خرید دین» از بنگاه‌ها به‌عنوان طرف معامله می‌پذیرند باید در مدت زمان یکسال بازپرداخت شود. موضوعی که در فروش اقساطی خودرو از سوی خودروسازان، جذابیتی برای مشتریان ندارد؛ بنابراین این موضوع در شرایط خاصی می‌تواند به بنگاه‌ها و بازار تقاضا کمک کند. یکی از کارشناسان مالی  عنوان می‌کند که مشکل کنونی صنعت خودرو در بخش تقاضاست. 

بنابراین این نوع از معامله به دلیل افزایش طرح‌های فروش اقساطی می‌تواند رغبت مشتری به خرید را افزایش دهد و از سوی دیگر نقدینگی موردنیاز خودروسازان را تامین کند، اما بهره‌گیری از این ابزار به دلیل شرایطی که دارد، دشوار است. وی با اشاره به اینکه عقد «خرید دین» شیوه ای از معامله است که چند سالی است، مصوب شده اما به دلیل ناکارآمدی اجرا نشده است، می‌گوید: خرید دین زمانی انجام می‌گیرد که فروش به‌صورت اقساطی انجام شود و از موعد اسناد تجاری - عموما بانک‌ها چک را قبول دارند - بیش از یکسال باقی نمانده باشد.

در این صورت بانک براساس نرخ سود در نظر گرفته شده میزان سود خود را کسر می‌کند و مابه‌ازای آن پول به داین (طرف قرارداد که بنگاه‌ها هستند) پرداخت می‌کند. وی می‌افزاید: از آنجا که طول مدت بازپرداخت اقساط خودروها بیشتر 24 ماهه است و در عقد «خرید دین» مدت زمان بازپرداخت یکساله در نظر گرفته شده است، تامین نقدینگی از این طریق برای بنگاه تولیدی ممکن نیست، چون شرایط اش را ندارد.

وی معتقد است در صورتی که خودروسازان نیز بازپرداخت اقساط را یکساله در نظر بگیرند، مشتریان استقبال چندانی از طرح‌های فروش اقساطی نخواهند داشت. با توجه به رویکرد جدید دولت و بودجه 34هزار میلیاردی که برای این ابزار در نظر گرفته، شیوه ضمانت اسناد تجاری نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. بر این اساس مسوولان بانک مرکزی دو روش برای تضمین اسناد تجاری برگزیده‌اند. روش نخست آن است که بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی، براساس ابزار خود، اسناد تجاری مشتری‌ها را برای بانک‌ها تضمین می‌کنند.

همچنین در روش دوم، بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی، تضمینی در قبال اسناد تجاری مشتری نخواهند داشت که در نتیجه به علت افزایش ریسک، نرخ سود تعیین شده در این روش بالاتر از 24 درصد خواهد بود. یکی دیگر از کارشناسان از ایرادات عقد «خرید دین» را بحث ضمانت آن می‌داند و می‌گوید: از آنجا که ریسک بازپرداخت اسناد تجاری بالاست به همین دلیل بانک‌ها برای آنکه ضمانت برگشت پولشان را بالا ببرند معمولا از روش نخست بهره می‌برند که این موضوع نیز دردسرهای بسیاری برای خودروسازان خواهند داشت به همین دلیل در طول چند سال گذشته بسیاری از بنگاه‌ها از این ابزار استفاده نکرده‌اند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    189 3
    این صنعت آلوده به خونه مردمه و محکوم به فنا ، با این کارا فقط بیشتر تو لجن فرو میرید .
    • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      48 0
      این صنعت زمانی اصلاح میشه که یا کلا به بخش خصوصی واگذار شه یا اینکه سیستم مدیریت این دو خودروساز کلا عوض شه و از طرفی تمام تولیدات مطابق با استاندارد های روز دنیا باشه، در غیر اینصورت همان بهتر که شاهد ورشکستگی این دو خودروساز باشیم و خودروسازان خارجی جایگزین آنها شوند.
    • m2000 A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      39 0
      واقعا اینا چی فکر کردن ؟؟ بجای این کارا کیفیتو ببرین بالا با قیمت مناسب عرضه کنید...
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    109 1
    بابا با چه آدمایی طرفیم خدا رحم کنه : میخوان سود تولید کننده را بزور از جیب مصرف کننده ای بیرون بکشند که مصرف کننده بخاطر عدم تزریق پول واقعی برای حقوق بگیران جیبش ازپول تهیست. بهانه آنها هم تورمه در حالیکه میدانیم تزریق پول سنوات گذشته بخاطر بانکها و سیاستهای ضعیف دولت در کنترل پول خودش بوده نه افزایش حقوق
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    120 1
    آقا ماشین هاتون بی کیفیتن بی کیفیت میفهمی
  • محمد IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    97 1
    مردم انقدر هوشیار شدند که زیر بار همچین دیونی برای گاری سواری نرن.همون دین رو آدم برا یک وسیله نقلیه حتی چینی بده بهتر از این ماشینهای بی کیفیت وگرون با قیمت های نجومی انشا.. میاد روزی که ما هم مثل تمام مردم جهان آزادانه وبا قیمت عادلانه بتونیم خرید کنیم نه با دروغ وتوجیح که کارگران صنعت خودرو بیکار میشن .در اصل جیب آقایون خودرو ساز ومنافع دولت در خطر میافته
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    29 69
    فقط از دم قسط بدون بهره حاضریم بخریم. پارس ال ایکس 37 تا چک یک میلیونی میدیم. حاضرید؟ بسم اله. نمیخواید؟ بزارید تو آفتاب خودروهاتون بپزن.
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    78 1
    با این حیله و ترفند میخواهند مردم را از حق مسلمشان یعنی داشتن خودرو به روز با کیفیت و با قیمت جهانی محروم کنند و دوباره اشغال های قبلی را با همان قیمت به مردم تحمیل کنند زهی خیال باطل
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    91 0
    همه ترفند ها رابرای دور زدن کمپین بکار میبرید الا کیفیتی که فقط در حد حرفه
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    70 0
    بازم نمی خرند چون خودرو سازان خودرو های بی کیفیت تولید سالهای گذشته را تحویل میدهند و تمام لوازم آن چینی و بی کیفیت است . خودرو سازان کلاهبرداری میکنند. مردم مقصر نیستند.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    80 0
    با توجه به مسافرتهای ایرانی ها به کربلا و نجف واسه همه مشخص شده سمند و پارس رو تو عراق میفروشید ده میلیون اونم بصورت اقساط ...... خوب چرا واسه مردم خودمون چنین کاری نمی کنید مگه شما از جنس این مردم نیستید بخاطر همینه مردم هم عهد کردن نخرن آنلاین جان عزیزت چاپش کن...
    • مسلم KW ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      5 45
      این که میگن توفلان کشور قیمت ماشین ایرانی 10میلیون و 7میلیونه دروغه برید سایت های خرید خودرو بغداد قیمت ها را به ریال و دلار تبدیل کنید می بینید که هیچ فرقی نداره
    • مجید A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      7 0
      اگر فرقی هم نداشته باشه با قیمت داخلی . به این فکر کنید که چند دادن که بعد از عوارض گمرک وهزینه حمل و و و و آخرش تازه شده قیمت داخلی ما .حتما مجانی
  • ایرانی A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    58 0
    باید کیفیت و قیمت و شرایط پرداخت مثل همه دنیا مطلوب گردد. یا این ترفندها که خودروسازها حاضر به حداقل ریسک نیستند راهی به جایی نمی برند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    55 0
    مردم مرغ عروسی وعزای خودروسازان وبانکها شده اند
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    73 0
    امیدورم خودروسازی هر چه زودتر تعطیل بشه تا ما هم بتونیم از خودروهای استاندارد با قیمت استاندارد استاده کنیم
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    61 0
    تمام این حرفها یعنی اینکه بانکها که تمامی وامهای خرد را به بیش از 28 درصد "می فروشند" وارد بازی بزرگ بازار خودرو شده و این فروش وامهای "اسلامی و بدون بهره" را تا بیش از 32 درصد افزایش می دهند. مردم هم مجبور به پرداخت خواهند شد در حالی که نرخ بهره بانکی در دنیا زیر سه درصد است و برای خرید خودرو حتی بهره ای کمتر هم پرداخت می شود.
  • رضوی A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    52 0
    تا وقتیکه حقوقهای چند ده میلیونی مدیران سایپا اصلاح نشه، مسلما قیمتها پایین نمیاد. و مطمئن باشید با این قیمت و کیفیت مردم خرید نمیکنند . مطمئن باشید.
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    53 0
    آیا این کار ربا نیست؟؟؟؟؟
  • محمد IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    413 3
    چرا دولت نمی خواد بفهمه که مردم دیگه خودرویی که با امکانات 30 سال پیش هست رو نمی خوانننننن چرا لقمه رو دور سر خودتون می چرخونین؟؟؟؟ پراید 30 ساله چقدر تغییر کرده ؟؟؟؟؟ بدتر شده که بهتر نشده
    • محسن A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      41 0
      مشکل خودروهای ما یکی دوتا نیست اولیش اینکه سال به سال افت کیفیت دارن بعدشم تولیدات یکسالشونم عین هندونه میمونه یکی میخره راضی ازش 10 نفر دیگه میخرن هی براشون خرج میتراشه نمونش خود من 2 تا پراید همزمان یکی برا خودم یکی برا پدرم ثبت نامو و تحویل گرفتیم اما برا من هی تو خرجه مال بابام آخ نگفته نمایندگیم میبرم میگه از شانس شماست میگم مگه تو بخت آزمایی شر کت کردم ....
  • ميثم A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    368 3
    مصيبت خودرو سازان كم بود حالا كلاهبرداري بانك ها هم بهش اضافه بشه ، فكرشو بكن اين ماشين هاي افتضاح و با نزول بانكي بخري آقا نميخواهيم ميفهمي برادر نميخوايم اينا رو و نمي خريم والسلام
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    307 2
    پول مفت به کسی نمیدم
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    293 7
    خروج از رکود یه راه حل ساده داره که فقط نیاز به اجرا داره کاهش قیمت به یک سوم وافزایش کیفیت حداقل تا سه برابر .تنوع بخشیدن به تولیدات وگرنه همه این طرح ها سرکاریه در ضمن خرید خودرو صفر بی کیفیت ممنوع
  • رر A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    280 5
    تا زمانی که قیمت ها به یک سوم قیمت فعلی نرسد هیچ تحرکی برای خرید خودرو ایرانی وجود نخواهد داشت. همانهایی که مردم را تهدید می کردند که قیمتها کاهش نخواهد یافت باید معذرت خواهی کرده وعلاوه بر آن قیمت ها را به یک سوم فعلی برسانند تا مردم هم کوتاه بیایند. الان که دیگر بهانه تحریم هم وجود ندارد "باید" قیمتها به یک سوم برسد. "باید"
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    47 0
    کاهش قیمت به یک سوم
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    28 0
    چرا دولت و اون به اصطلاح کارشناسان پرمدعا نمیخوان متوجه بشن که تنها راه خروج از رکود وجود رقابت بین شرکتهای خودرو سازی داخلی و خارجی است واین رقابت باعث افزایش کیفیت و کاهش قیمت و در نتیجه رغبت مردم برای خرید خودروی جدید و با قیمت مناسب می شود. متاسفانه دولت هنوز قبول ندارد در شرایط انحصار ناخودآگاه رکود به وجود می آید که در نهایت هم منجر به ورشکستگی خوردو ساز می شود. خودرو سازهای ما خیلی وقت است که ورشکست شده اند اما دولت با وامهای نابخردانه آنها را به بنگاه های ضرر ده برای کشور تبدیل کرده اند
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    30 0
    سلام این راه حل منطقی نیست راه حل کیفیت وتولید خودرو های جدید است وکاهش قیمت...
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    28 0
    اگردولت ومراجع دولتی ذینفع دیگرازحق سهم خودازبابت فروش خودروبگذرند وازطرفی اگر اگر اگرکیفیت خوروهای تولیدی با تولیدات روزاروپایکی بشه که نمیشهشاید شاید مردم تازه باصنعت خودرو آشتی کنن البته اکثریت مردم باواردات موافقن چون تامین امنیت جان انسانها دردرجه اول قراردارد
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    29 0
    باید مثل ژاپن خودرو های خوب با قیمت مناسب و اقساط کم به مردم بدهند
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    25 0
    خدمات پس از فروش خودروهای ایرانی وحشتناک است . هیچ کس پاسخگو نیست .این مورد غیر از موارد دیگری که عنوان شده مثل کیفیت . قیمت و غیره باعث می شود که مشتری احساس کند به شعور او توهین شده است
  • رامين A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    21 0
    ايران خودرو و سايپا رو تعطيل كنين و يه قرارداد ببندين با فولكس يا تويوتا بيان توي ايران مونتاژ كنن نفرات ايران خودرو و سايپا رو هم اونجا بهشون كار بدين گمركي اتوموبيل رو هم برداريد تا از همين الان اتوموبيل هاي مونتاژيتون قابل رقابت باشن با بقيه خودرو ها . شما اگر بخواين اين بازار انحصاري خودرو رو نگه دارين قول شرف بهتون ميدم تا چند سال ديگه قطعا ورشكست ميشين
  • فرهاد IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    23 0
    یاد اون قسمت از کارتون پینوکیو افتادم که روباه مکار میگفت سکه ها تو زیر درخت چال کن درخت سکه درمیاد چرا بجای این ترفندها کیفیت خودرو هارو ارتقا نمیدن که حق مسلم خریداره؟ چرا خودرو های 30 سال پیش تولید میشه؟ چرا قیمت ها نسبت به همه کشورهای دنیا نجومیه؟ چرا ......
  • داتیس IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    30 0
    من ماشين لازم دارم ولی نميخرم. خيلی هم لازم دارما.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    27 0
    همین الان باید تعرفه خودرو به صفر کاهش یابد. مانند منطقه آزاد. خودروسازی که بعد از 50 سال باز هم وقت میخرد به درد ما نمیخورد. یا میتواند همین الان خودروی باکیفیت به قیمت محصولات 40 میلیون تومانی ژاپنی عرضه کند یا باید ورشکست شود و برود و کارکنان این صنعت در بخش خدمات خودروهای ژاپنی و آلمانی مشغول به کار شوند. سود ناشی از صرفه جویی در مصرف سوحت ماشین های ژاپنی و آلمانی چندین برابر ادامه حیات زالو گونه خودروساز هست.
  • مهدی A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    22 0
    تنها راه مقاومت مردم تا از بین رفتن مافیای خودرو مردم لطفا ادامه دهید تا قیمت ها به یک سوم قیمت های کنونی کاهش پیدا کنه مواظب و هوشیار عمل کنید و متحد باشید .ممنون
  • خودروی RO ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    25 0
    آقايون نخريد سه ماه ديگه نخريد مجبور ميشند بنجولها رو ارزان کنند
  • سامان RO ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    25 0
    تا مدل های روز خودروهای دنیا با قیمت جهانی آنها در ایران به فروش نرسد، هیچ یک از این طرح ها کارساز نخواهد بود، مردم یکبار هم که شده متحد ایستاده اند و تا آخر هم می ایستند تا خودرو با کیفیت با قیمت جهانی در ایران به فروش برسد... خودروسازها و واردکننده ها در این 10 سال گذشته مردم را بیچاره کردند و سودهای هنگفت برای خودشان به جیب زدند، به خصوص واردکنندگان... و این مردم هستند که دارند خودشان و طبقه متوسط شهری رو احیاء می کنند... درود
  • اريوبرزن RO ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    24 0
    آقايون روي همه نوع برنامه ريزي اي براي برون رفت از ركود صنع خودرو فكر كرده اند و اتاق فكر تشكيل داده اند اما اما روي اتحاد و هم قسمي مردمي كه ديگه نميخوان ماشين بي كيفيت بخرن اصلا حساب باز نكردند .......
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    31 0
    راه حل خارج شدن از رکود صنعت خودرو چند چیزه: ۱ تغیر مدیران بی لیاقت خودرو سازان و واردات مدیران لایق خارجی ۲ تغیر خط تولید خودروهای قدیمی و تکراری ۳ قرهرداد با خودرو سازان معتبز اروپایی و آمریکایی غیر از رنو و پژو ۴ کاهش شدید تعرفه واردات خودرو برای ایجا رقابت در فضای غیر انحصاری ۵ افزایش کیفیت قطعات خودروهای تولیدی ۶ کاهش قیمت خودرو با توجه به نوع محصول مشابه خارجی ۷ تأمین بی قید و شرط خدمات پس از فروش ۸ رفع انحصار و سیستم دوقطبی خودروسازان ۹ خروج دولت و مدیران دولتی از صنعت خودرو اگه اینجوری بشه من قول میدم ایران به آلمان هم صادرات خودرو داشته باشه
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    29 0
    حالا که خدا را شکر کمپین نخريدن با حمایت ملت بزرگ ایران پیروز شده تمام مسئولین صنعت باید شبانه روز از ملت معذرت خواهی کنند تمام خودروهای تولید شده داخل پارکینگ ها قراضه کنند و از بین ببرند و خودرو با کیفت تولید کنند و با قیمت مناسب قیمتی که تمام ملت بزرگ ایران قبول کنند وارد بازار کنند آنموقع خرید مردم شروع میشه
  • وطن IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    9 0
    بي توجهي به خواسته هاي مشتري ، بي عدالتي ، انحصار طلبي و نبود رقابت ، كيفيت پايين قيمت بالا ، نبود امنيت ، اتاق نامناسب براي سرنشين ، نبود امكانات رفاهي به روز ،‌قيمت قطعات با ماندگاري كم عدم صداقت در توليد علل اصلي ركود صنعت خودرو و شكست صنايع خودرويي مي باشد
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    9 0
    چند وقت است که کلک بازها رسوا میشوند از آن ور کارخانهای مطقلب که مردم دیگر به ماست سنتی پنیر خانگی آبلیموی خانگی رجوع کردند از این ور هم خودرو سازها چوب خدا صدا نداره بخوره دوا نداره مثل زالو این مطقلبان خون مردمو مکیدن حالا کارخانجاتشان داره ورشکست میشه ماندن توش
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    11 0
    با سلام این کمپین نه تنها در صنعت خودرو بلکه باید در تمامی صنایع اجرا بشه. تولید کنندگان ما به سود 100 در صدی هم راضی نیستند وحاضرند هر اشغالی رو به نفع شخصی به خورد مردم بدن. ازاین که سطح شعور وآگاهی مردم در این زمینه بالا رفته خیلی خوشحالم.
  • امیر A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    12 0
    من برای پژو پارس 8 ماه پیش ثبت نام کردم که بتونم پراید مدل 76 رو ارتقا بدم ولی حواله رو پس دادم چون پراید مدل 76 کره ایی اصلم به این آشغال های امروز میارزد... دیگر کسی به این ماشین های اسباب بازی رو نمیکند
  • ع.ح IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    10 0
    باز هم حیله باز هم دروغ برای فریب دادن مردم وقالب کردن خودروهای بی کیفیت آخه تا کی ............
  • سعيد فكار A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    9 0
    خدا را بر آن بنده بخشايش است كه از دست اين حلبي سازان بي ايمان در آسايش است
  • محسن A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    11 0
    تورو خدا این خودروساز هارو ببیتید دست به چه کارهایی که نمیزنن،ما میگیم نره اینا می خوان از هر طرف بدوشن نمی خریییییییییییییییم
  • نا شناس RO ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    10 0
    خودرو با کیفیت به روز اقساطی با قیمت واقعی نه قیمت افسانه ای راهکار خروج از رکودبرا خودرو سازان کشور وگرنه مردم ما دیگه گول این حرفا را نمیخورن پول یه ماشین خوب اروپایی میدیم اونوقت باید پراید سوار بشیم
    • ایرانی IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      2 0
      توی کشورهای پیش رفته مثلااسپورتج باپول ما ماهی سیصدتومن از دم قسطولی مانمیتونیم اسباببازیشو بخریم خودم شاهدبودم
  • کامران A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    6 0
    واقعنکه بجای اینکه مشکل مورد نظر و اصلی که پایین بودن کیفیت تولیده به فکر حل مشکل مالیشون هستن خوب اون موقع که ماشین میفروشید و سهم ارگانها و دولت رو میدید حالا هم ازشون کمک بگیرید و تولید با کیفیت انجام بدید....
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    2 0
    پارس سالمو امروز بردم نمایندگی با گارانتی صفحه کلاچشو عوض کنن .بعد تعمیرکار گفت قطعه تعویضی با گارانتی دقیقا مثل صفحه کلاچ ماشین خودته و بیست هزارتا صداش در میاد .نمونه بهترش صد تومن باید خودت پرداخت کنی .دو نوع صفحه کلاچ از شرکت ایرانخودرو بودن و جعبه شرکتی ابی رنگ داشتن . چرا از اول به خاطر صد تومن با اعصاب و وقت مشتریتون بازی میکنید ؟از اون اول تو کارخونه جنس مرغوب ترو بزارید .این مشکل خودرو سازی ماست.
  • محمد IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    3 0
    نظامي گنجوي صدها سال قبل، به درستي گفته است كه: عاقل ز در گران فروشان متاع برگشت و به ناخريدنش ارزان كرد. عزيزانپاي حرفتان بايستيد. حق گرفتني است.