ایزوستیا: شلیک موشک از خزر به سوریه شوکه کننده بود/ روسیه از آمریکا انتقام جغرافیایی گرفت!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامۀ ایزوستیا در تحلیلی به قلم یگور خولموگوروف به بررسی حضور ناوهای روسیه در دریای خزر پرداخته است.

نویسنده این مقاله معتقد است که ضربه موشکی ناوهای روسی به مواضع شبه نظامیان داعش در جهان و به خصوص در خاورمیانه یک نوع شوک و سردرگمی تحریک کرده است.

نویسنده ادامه می دهد: مهم این است که ضربات به اهدافی در استان ادلب سوریه که در دهها کیلومتری دریا واقع شده اند، نه از دریای مدیترانه بلکه از دریای خزر وارد آمد. با توجه به اینکه برد موشک های بالدار کالیبر روسی بالغ بر 2.4 هزار کیلومتر است، روسیه می تواند از دریای خزر، اوضاع تمام آسیای صغیر و مرکزی و حتی شمال آفریقا را کنترل کند. به عقیده نویسنده، برد این موشک ها در خاور میانه و حتی اروپا وضعیت جدیدی ایجاد می کند. این موشک ها می توانند حتی روی پلاتفرم اتومبیلی و راه آهن مستقر شوند در حالی که ناوهای حامل آنها از قابلیت تردد نه تنها در دریا بلکه در رودخانه ها برخوردارند و لذا می توانند از طریق آبراههای داخلی روسیه از جنوب به شمال و بالعکس منتقل شوند.

در بعد ژئوپولیتیکی، ایالات متحده با این واقعیت روبرو شد که آمریکا از مقام تنها سلطه گر هوایی جهان سرنگون شده است. راهبرد آمریکایی ها در سالهای اخیر بر بمباران مواضع تا بالاترین سطح بود و تنها سامانه های ضد هوایی روسی آمریکایی ها را ناراحت می کرد. در واقع آمریکا اعتقاد داشت که روسیه در زمینه هوایی و موشکی حریف آن نمی شود که این اشتباه بود.

نویسنده خاطرنشان می کند که رونمایی امکانات نیروی هوایی روسیه در رابطه با سوریه با موفقیت فوق العاده ای برگزار می شود. وضعیت خوب و دقت ضربات نیروی هوافضایی روسیه و امکانات این نیرو در زمینه جابجایی از یک منطقه به منطقه دیگر باعث تعجب شد. معلوم گردید که برتری در هوا می تواند از راهی غیر از جابجایی ناو هواپیمابر حاصل شود. با این حال استفاده از دریای خزر به عنوان نقطه مبدأ ضربات بسیار تعجب آور بود. این دریا که در واقع دریاچه بزرگی است، در صورت توافق صمیمانه بین روسیه و ایران، از نظر راهبردی در دست روسیه باقی خواهد ماند و آمریکایی ها نمی توانند وارد آن شوند.

نویسنده ضمن اشاره به نقش جدید این دریا از نظر کنترل اوضاع خاور میانه و افغانستان، از اصطلاح آمریکایی انتقام جغرافیایی استفاده می کند زیرا ایالات متحده طی مدت زیادی نقشه های جغرافیایی را نادیده گرفته و دور از مرزهای خود اقدام می کرد و حالا با پاسخ تند جغرافیایی (که امکانات وسیع روسیه را سبب می شود) روبرو می گردد.

نویسنده بعد از آن بر اهمیت تاریخی دریای خزر و رود ولگا به عنوان محل تجارت شرقی روسیه از جمله با ایران و حفاظت شدید روسها از راه آبی به ایران تأکید می کند. وی در خاتمه می نویسد که ائتلاف روسیه و ایران، دو کشوری که در خزر سواحل دارند، می تواند باعث بهبود اوضاع منطقه ای شود که بر اثر بی ثباتی تصنعی بی رمق شده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • taroatapikatma A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    17 74
    خدا رحم کنه جنگ جهانی سوم در راهه
    • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      66 4
      دلیل ناراحتی امریکایی ها هم همین است که نمیتونند قدرت موشکی روسیه را بپذیرند وشوکه شده اند
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    10 62
    س دریای خزر هم از دست رفت..
  • عباس IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    11 48
    سلام،ازخبرانلاین انتظار داریم دیگرازنام خزر که نامی بیگانه ونام دشمنان وحشی وبت پرست ایران درتاریخ بوده است برای نامیدن دریای کاسپیان یامازندران یاهیرکانی یاهیرکانیان و....استفاده ننماید.ازهرکدام ازاین نامهاکه استفاده شودایرانی هستندوموردتاییدایرانیان.نام بین المللی کاسپین که برگرفته شده ازنام کاسپها که نام اقوام ایرانی ساکن حاشیه جنوبی این دریابوده اندنامی مناسب است هرچندکه از آن بهترجمع ایرانی آن است که کاسپیان میشود.اگردراستفاده از این نام مشکل داریدمیشودازنام رایج درکشوردریای مازندران استفاده کرد که برای مردم ما قابل هضم است.نمی دانم علت مقاومت وزارت کشور درعدم تعویض و استفاده از نام بیگانه خزر بر این دریای ایرانی چیست؟در حالیکه حتی بیگانگان این دریا را به نام ایرانی آن می شناسند.
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    15 63
    نمیدونم چرا بجای اینکه از خلیج پارس شلیک کنن یا از مدیترانه، دولت اجازه داده از روی خاک ایران عبور کنن اون موشک ها؟ احتمال ۱٪ هم خطر سقوط موشک تو شهر های ایران باشه، نباید اجازه میدادن این روس ها همچین کاری بکنن. آسمون مملکت از این به بعد میشه مسیر پرتاب موشک کشورهای دل سوز به ظاهر دوست....
  • بی نام RO ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    7 47
    هر گونه اقدام نظامی از خزر نیاز به توافق کشورهای مسیر دارد.مثلا در داستان شلیک موشک ها روسیه با توافق ایران و عراق موشک ها را از این مسیر شلیک کرده است.پس خیلی نمی توان روی این موضوع مانور داد.
  • بی نام GB ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    65 23
    ناوگان هوایی روسیه و صنعت موشکی روسیه میتونه امریکا رو خرد کنه
  • ایرانی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    50 6
    دلیل ناراحتی امریکایی ها هم همین است که نمیتونند قدرت موشکی روسیه را بپذیرند وشوکه شده اند
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    46 7
    روسیه و پوتین پیشتاز مبارزه با تروریسم هستند و جهان ازاد باید با روسیه متحد شود ، شکسن تروریست ها ،و حکومت ترکیه و قطر روز به روز نزدیک تر میشه
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    15 32
    گردن کلفتند دیگه از هر جا بخوان میز نند.
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    6 1
    اجازه دولت ایران به انها جالب است. در صورتیکه اجازه به آمریکا نداد و آنها ناراحتند