روزنامه روسیسکایا در تحلیلی می نویسد: روسیه سعی می کند ایران را که به لحاظ تاریخی همیشه با روسیه پیوند های محکم تری داشته است تا با غرب، به صفوف اول شرکت کنندگان در بازی بزرگ جلب کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه روسیسکایا گازتا در تحلیلی به قلم الکساندر رار، کارشناس و عضو هیأت رئیسه گروه روسی- آلمانی "گفتگوی سن پترزبورگ" می نویسد: هم جهان تغییر کرده و هم روابط روسیه با غرب به سطح جدیدی ارتقا می یابد. بحران اوکراینی در حالی به حاشیه می رود که اروپا با خطر جدید ناشی از موج شدید مهاجرت روبرو شده است.

این خطر جنگ نیست ولی باعث نگرانی کشورهای اروپایی از مرزهای خود و وضعیت داخلی جامعه آنها شده است. اروپا در این شرایط تصمیم گرفته است بحران اوکراین را به حال تعلیق در آورد. آنها همچنین تصمیم گرفته اند از بحث درباره کریمه خودداری کنند. اروپا در سال جاری هنوز پول دارد که به اوکراین و یونان کمک مالی بکند ولی آینده اقتصاد اروپا روشن نیست.

نویسنده بعد از آن اشاره می کند که مسأله سوریه یکی از آجرهایی است که برای ساخت نظم جدید جهانی به کار گرفته می شود که نه تک قطبی بلکه چند قطبی خواهد بود. خاورمیانه باید از نو ساخته شود تا ثبات خود را باز یابد.
در این میان روسیه از طریق عملیات جنگی از طرف اسد وارد بازی بزرگ شده است و می خواهد در ساخت نظم جهانی جدید شرکت کند.
نویسنده احتمال می‌دهد که گزینه یوگسلاوی به کار گرفته شود تا همه اقلیت ها در کشور های کوچک خود زندگی کنند ولی روسیه در این صورت - بر خلاف کوزوو - نقش دستیار آلمان در زمینه حفاظت از صلح را ایفا نخواهد کرد.

این کارشناس آلمانی همچنین به مسأله مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت اسراییل که برای اروپا اهمیت کلیدی دارد اشاره می کند و همچنین خطرات ناشی از گرم شدن آب و هوای زمین و تأثیر منفی آن بر منطقه خاور میانه را پیش بینی می نماید. نویسنده منافع ترکیه و مخالفت آن با ایجاد دولت مستقل کردی را نیز بررسی می کند.

به عقیده نویسنده، روسیه سعی می کند ایران را که به لحاظ تاریخی همیشه با روسیه پیوند های محکم تری داشته است تا با غرب، به صفوف اول شرکت کنندگان در بازی بزرگ هدایت کند. در هر حال، باید از قبل درباره مسایل ژئوپولیتیکی به توافق رسید زیرا این ادعا که باید اول داعش را سرکوب کرد و سپس مسایل سیاسی را حل نمود، معنی ندارد.

نویسنده خاطر نشان می کند که روسیه در برخی زمینه ها مخالف مداخله غرب در امور منطقه ای نیست و از جمله از فعال شدن غرب در افغانستان استقبال می کند تا خطرات پیش روی آسیای مرکزی کمتر شود. غرب هم بر خلاف ادعاهای سیاسی و رسانه ای، در واقع مخالف تلاشهای روسیه در زمینه برقراری ثبات در سوریه نیست.

نویسنده از دعوت های ضد تروریستی مسکو استقبال می کند ولی وجود نخبگان اروپایی که تحت تأثیر ایدئولوژی طراحان راهبرد غرب قرار گرفته اند و با روسیه از مواضع ایدئولوژیک برخورد می کنند را مشکل مهمی می داند. نویسنده در خاتمه از درس نگرفتن اروپا از اشتباهات خود در جریان بهار عربی اظهار تأسف می کند.

5252 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    روسیه و چین بزرگترین دشمنان ایران و ایرانیان هستند.... الان هم برای حفظ منافع خودشون دم از دوستی میزنن. به موقع اش از پست خنجر رو می زنند.
    • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      63 92
      همه به فکر منافع خودشونن اینکه چیز پنهانی نیست ما هم همینطوریم.ولی به طور کلی روسیه به دلیل نزدیکی به مرزای جغرافیایی ایران اگر روزی قدرت زیادی بگیره و بخاد مانند امریکا سیاست استعماری در پیش بگیره بسیار خطرناکتر از امریکا برای ماست باید مراقب بود و موارد بازدارنده را پیشبینی کرد
    • بی نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      این اروپایی ها و آمریکایی ها چه ترسی گرفتن از اینکه داعش داره نابود می شه ..... تمام رسانه هاشون رو فعال کردن تا جلوی ایران و روسیه رو بگیرن
    • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      اگه ایران و روسیه نبودند گروه داعش سر تمام شیعیان و اهل سنت جهان را می برید و فقط وهابیون را باقی می گذاشت
  • سپهر IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    64 74
    روسیه هم مثل غرب به فکر منافع خودش هست. نه شرقی نه غربی
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    104 7
    نابودی داعش منافع بسیار زیادی برای ایران داره : 1 شیعیان و اهل سنت نفس راحتی از دست وهابی ها می کشند .... 2 قیمت نفت خام بالا می ره و ایران سود زیادی می بره. چون داعش چاه های نفتش رو از دست می ده و نمی تونه نفت خام را به قیمت کم صادر کنه ..... 3 قدرت ایران در منطقه بیشتر می شه ...... 4 گروه ها تروریستی روحیه خودشون رو از دست می دن چون داعش که بزرگشون بود از بین رفته ........ 5 قدرت عربستان در منطقه تضعیف می شه ....... 6 کشور سوریه و عراق به امنیت می رسند و می توانند همه جا از ایران حمایت کنن
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    88 13
    این اروپایی ها و آمریکایی ها چه ترسی گرفتن از اینکه داعش داره نابود می شه ..... تمام رسانه هاشون رو فعال کردن تا جلوی ایران و روسیه رو بگیرن
  • یه نفر RO ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    27 98
    روسیه سعی می کند ایران را که به لحاظ تاریخی همیشه با روسیه پیوند های محکم تری داشته است تا با غرب، همینوخوندم برداشت اولیه ام اینه که این پست ایران هراسی بیش نیست چون نگارنده با به خورد دادن اطلاعات غلط تاریخی سعی داره به مخاطب غربی خودش بقبولاند که ایران گرگی است همچون روسیه. هر کس تاریخ مدون شده مدارس ایران را هم خوانده باشه پی میبره که ایران هیچ خیری از روسیه ندیده همانطور که از غرب ندید هر چند روسیه از آنها بیشتر ایران را چاپید.
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    متاسفانه بخش بزرگی از اندیشه ی ما زیر بمباران تبلیغاتی امریکا و وابستگانش از بین رفته است چنانچه ما به چشم خود دیدیم و میبینیم که امریکا و ناتو در لیبی یا سوریه یا در گذشته ی نه چندان دور در ویتنام و شیلی و بسیاری کشورهای دیگر چه کردند ولی باز هم نمیتوانیم خود را از زیر این فشار تبلیغاتی بیرون بیاوریم ، امروز هر کسی در جهان میبیند که چطور دولت های ترکیه و عربستان و قطر سعی میکنند با کمک سازمان ناتو هر جور شده حمله ی روسیه به تروریست های تندرو و نیمه تندرو را کم اثر کنند ولی باز هم سعی میکنیم هر جور شده گیری به روسیه بدهیم به امید ازادی
  • رسول IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    روسیه دنبال جنگه داره یار گیری میکنه باید حواسمونو جمع کنیم این کمونیستا هیچ وقت به فکر ما نبودن ونخواهند بود.
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    36 77
    فقط یه نقطه روشن تو این رابطه از عهد قاجار تا به الان رو به ما نشن بدید که ایران از این همسایه اهریمنی نصیبش شد.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      21 24
      چرا اینقدر منفی بابا تاریخ150 سال اخیر ایران رو بخونین روسیه همیشه پشت ایران رو خالی کرده همیشه به ما ضرر زده . اوباما یه چراغ سبز به پوتین نشون بده همین جنگنده هاشون میان این بمب ها رو رو ی سر ما میریزن .
  • ميثم A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    41 83
    نبايد فريب روسيه رو خورد ، منطقي ترين كار اين است كه فقط به فكر منافع خودمان باشيم.
  • محمود IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    42 70
    روسیه هیچ گاه پیوند خوبی با ایران نداشته،بلکه منافع روسیه به ما گره خورده است.آنها یک سوم از خاک مارا از ایران جدا کرده اند.این باید همیشه در ذهن ما باشه.
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    43 60
    روسیه خاین تر از امریکاست
  • سامان RO ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    8 46
    نظم جدید جهانی شامل ایران: کنترل کننده و رهبر خاومیانه، روسیه: کنترل کننده و رهبر شرق و آمریکا: کنترل کننده و رهبر غرب است...
  • عباس A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    94 38
    روسها اگر هم مکار و حیله گر باشن قطعاً از آمریکایی ها مکار تر نیستن . . .
  • دلواپس FI ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    30 77
    روسها باز می خوان مردم ایرانو بکنن گوشت دم توپ آرزوهای خودشون
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    16 48
    یا چهارده معصوم
  • داود A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    51 16
    خبر‌نداره‌روسیه‌از ایران‌دستور‌میگیره
  • محمود IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    41 72
    باید مراقب باشیم وارد بازی ابرقدرت ها نشیم که نابود میشیم
  • farhad893 A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    19 33
    روسیه سعی می کند ایران را که "به لحاظ تاریخی همیشه با روسیه پیوند های محکم تری داشته است" تا با غرب، به صفوف اول شرکت کنندگان در بازی بزرگ جلب کند عجب
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    31 37
    ایران و مسئولین ایران بایستی خیلی خیلی بهوش باشند که کلاه گشادی سرمان نرود. روسیه شطرنج باز قهاری است و بایستی ببینیم تا 70 حرکت بعدی آنها چیست و پیش بینی لازم را داشته باشیم.
  • بینام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    تمام قطعنامه ها با امضای روسیه کثیف علیه ایران صادرشد همیشه روسها رفیق نیمه راه بودند قابل اطمینان نیستند وادم فروشند
  • دلواپس واقعی IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    36 97
    روزی روزگاری کره یک کشور بود.....به دوکره شمالی وجنوبی تقسیم شد...کره شمالی دوست روسیه شدوکره جنوبی دوست آمریکا.....حالا خودتان قضاوت کنید.وضع کدام بهتره......
  • یاسر A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    73 12
    قابل توجه آقا جهان , مگه همین آمریکایی که شما میگید بهت اف5داده , به عراق سلاح نداد تا مارو قتل عام کنن, این قدر یکطرفه قضاوت نکنید روسها به عراق سلاح دادن به ما ما هم دادن البته از طریق سوریه , طبیعیه که اونا هم ب نفع منافع خودشونن , تازه الان صداقت خودشونو با دادن موشک های اس 300که فناوری ساخت پیچیده ای دارن , داره نشون میده , دنیای سیاست بازی خاصیه ,دوستو دشمن و دشمنو دوست میکنه, در شرایط امروز منطقه هم بهترین گزینه دوستی با روس هاست تا غرب...
  • علی A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    دوستان عزیزی که در خصوص مسیل روابط بین الملل و حقوق بین الملل اطلاعی ندارید اظهار نظر نکنید چون هم زشت است و هم برای منافع کشورمان خوب نیست . بس لطفا در اظهار نظرات خود دقت کنید . اولا : بعداز فروباشی اتحاد جماهیر شوروی دخالت روسیه در کشور های دیگر مانند غرب صورت نگرفته یعنی یا مداخله نداشته یا هوشمندانه و بر اساس درخواست مردم آن منطقه یا دولت قانونی بوده است . دوما : روسیه تنها قدرتی در جهان است که جلو یکجانبه گرایی آمریکا و غرب ایستاده و مقاومت می کند که اگر به این ایتلاف چین نیز اضافه شود غرب به زانو در می آید . سوما : ما بایستی با کمک برخی از کشورها مانند عراق و سوریه از این فرصت برای نابودی تروریسم استفاده کنیم . چون خطر آن متوجه خودمان هم می شود . انشالله .
  • بی نام CY ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 21
    باز هم روسيه مقدس و منفي مثبت هاي فله اييه خبرآنلاين