عملیات دریایی به عملیات هوایی روسیه اضافه شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه کمرسانت در تحلیلی به قلم سرگئی استروکان و یلنا چرننکو، تحولات اساسی در عملیات روسیه در سوریه و پیرامون آن را مورد بررسی قرار داده است.

در این تحلیل آمده است: عملیات روسیه در سوریه در حالی گسترش می یابد که روز 7 اکتبر چهار ناو ناوگان خزر به مواضع گروهک تروریستی داعش 26 موشک بالدار پرتاب کردند. از سوی دیگر، همکاری نظامیان روسی و آمریکایی تنظیم نمی‌شود: طرف روس از طرف آمریکایی مشخصات تأسیسات کشف شده داعش را درخواست کرد تا ضربات خود را دقیق تر کند ولی جواب رد از سوی آنها دریافت نمود.

این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا بی میلی به همکاری با روسیه را ناشی از ضربات نیروی هوایی روسیه به اهداف فاقد ارتباط با داعش اعلام کرده است. روزنامه کمرسانت معتقد است که عملیات روسی می تواند به عراق گسترش یابد زیرا داعش در عراق هم فعالیت می کند و بغداد می تواند از روسیه کمک نظامی درخواست کند.

برخی نمایندگان مجلس عراق و اعضای احزاب شیعیان عراق نیز طرفدار درخواست کمک از مسکو هستند. البته سیاستمداران سنی عراق مخالف این اقدام هستند. گریگوری کاساچ پروفسور دانشکده تاریخ، علوم سیاسی و حقوق دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه خاطرنشان می کند: در حالی که دولت سوریه در حول و حوش بشار اسد یکپارچه شده است تا زنده بماند، محافل حاکم بر عراق از گروه های گوناگونی تشکیل شده که به هم خصومت می ورزند و به کنشگران مختلف خارجی گرایش دارند.

در حالی که برخی محافل عراقی طرفدار حضور روسیه در عملیات علیه داعش هستند، نمایندگان کردستان عراق و سازمان های با نفوذ سنی ورود روسیه به عراق را مغایر با منافع ملی این کشور می دانند. لذا دولت حیدر العبادی برای درخواست کمک نظامی از روسیه باید قبل از آن با همه نیروهای سیاسی داخلی کشور به توافق برسد که این کار در شرایط جاری محال است. ولی اقدام یکجانبه نخست وزیر فقط باعث تشدید وخامت داخلی خواهد شد. در این رابطه باید روابط عراق با آمریکا را هم در نظر گرفت زیرا ایالات متحده شدیداً مخالف مداخله مسکو می باشد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =