چند اصل پایه در طبیعت‌پیمایی و گردش بیرون از شهر

شاید آن‌چه که در زیر می‌آید، برای خوانندگان این تارنما بدیهی باشد و نیازی به بیان آن در این‌جا نبینند! اما، بد نیست که گاه پاره‌ای چیزهای بدیهی را به خودمان یادآور شویم و آن را به دیگران هم یاد دهیم. هنوز هم در بیشتر گردشگاه‌های ایران، با مشکل زباله روبرو هستیم؛ پس این نکته‌ها را به هر شیوه‌ای که می‌توانیم، به دیگران آموزش دهیم... .

کوه‌ها، دشت‌ها، و ساحل‌ها، باارزش‌ترین گردشگاه‌ها هستند که ما بی آن که هزینه‌ای برای آن‌ها پرداخته باشیم، از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به پاس برخورداری از این نعمت‌های بی‌مانند، و برای آن که خود و فرزندان‌مان بتوانیم همیشه از آن بهره ببریم، لطفا به چند نکته توجه داشته باشید:

* همیشه یک یک کیسه همراه داشته باشید و زباله‌های خود را در آن بریزید و به محل‌های جمع‌آوری زباله برسانید. توجه داشته باشید که در بیشتر روستاها یا چایخانه‌ها و خوراکخانه‌های بین‌راهی امکان گردآوری و دفع اصولی یا بازیافت زباله نیست؛ بهتر است که پسماندهای خود را به شهر برسانید.

* زباله‌های تجزیه‌نشدنی (پلاستیک، نایلون، شیشه، قوطی،...) برای همیشه در طبیعت می‌مانند و چشم‌اندازهای طبیعی را مخدوش می‌کنند. گردآوری جداگانه‌ی این پسماندها، بازیافت آن‌ها را ساده‌تر می‌کند و درآمدی برای اشخاص دست اندر کار فراهم می‌سازد.

* زباله‌های تجزیه‌شدنی مانند پسمانده‌های خوراک، پوست میوه و کاغذ، برای تجزیه به زمان کم و بیش طولانی و شرایط ویژه نیاز دارند؛ ریخت و پاش آن‌ها در طبیعت سبب زشت شدن محیط، ایجاد آلودگی‌های میکروبی، و ترغیب دیگران به ریخت و پاش می‌شود.

* از دفع ادرار و مدفوع، و استفاده از مواد شوینده یا صابون در داخل یا حریم رودها و جویبارها (فاصله‌ی حدود 70 متر از کناره) خودداری کنید.

* از لگدکوب کردن و چیدن گیاهان، و آسیب‌رسانی به جانوران خودداری کنید. به مکان‌هایی که ممکن است آشیان پرندگان و دیگر جانوران باشد، نزدیک نشوید.

* در کوهستان و دیگر محیط‌های طبیعی همیشه از راه‌های پاکوب گذر کنید، و میان‌بر نزنید تا خاک فرسوده نشود.

* با خودرو وارد پهنه‌های طبیعی نشوید. از شستن خودرو یا تعویض روغن در کنار رودها و در دیگر نقاط طبیعت خودداری کنید.

* روشن کردن آتش در طبیعت، سبب لکه‌دار شدن زمین، مرگ موجودات زنده‌ی خاک، آلودگی هوا، و افزایش شدید خطر آتش‌سوزی می‌شود. تا حد امکان از این کار خودداری کنید، و برای گرم کردن یا درست کردن خوراک، از چراغ‌های پیک‌نیکی یا منقل استفاده کنید. در صورت درست کردن آتش، دقت کنید که باد جرقه‌های آن را به سوی گیاهان خشک نبرد. هنگام ترک محل، روی بقایای آتش، آب و خاک بریزید.

* خلاصه آن که به گونه‌ای وارد طبیعت شوید و ار آن بیرون روید که ردّی از شما باقی نماند!

* با کسانی که اصول بالا را رعایت نمی‌کنند، گفتگو کنید و به آرامی از ایشان بخواهید که در حفظ محیط زیست بکوشند.

* محیط زیست و منابع طبیعی، ثروت‌های ملی ما و متعلق به همگان هستند؛  موارد تجاوز به آن‌ها را به مسوولان گزارش کنید و پیگیر حقوق خود باشید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466205

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 1
    محیط زیست ضد توسعه نمیخواهیم. فعالین محیط زیست باید به جرم مخالفت با توسعه توریسم و صنعت و ساخت و ساز محاکمه و ممنوع القلم و ممنوع البیان بشن. سازمان حفاظت از محیط زیست هم باید منحل بشه. ما شغل میخواهیم نه محیط زیست.