یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم، درباره یک موسسه قدیمی کلاهبردار، سئوال پرسیده که چه زمانی قرار است مردم به پولشان برسند. سالهاست این پرونده خاتمه پیدا کرده و کسی پولی ندیده و محکومان در حبسند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گاهی پرونده هایی برای عبرت مردم باید یادآوری شود. پرونده هایی که لازم است من و شما درباره آنها بدانیم و مطلع باشیم که وقتی مال به دست کلاهبرداران دادیم، بعضا حتی با حضور قاضی و رای دادگاه هم نمی توانیم پس بگیریم. 

پرونده شرکت راهیان بانگ صبا، یکی از این پرونده هاست. شرکتی که کلاهبرداران حرفه ای تاسیس کرده بود و توانستند اموال قابل توجهی از مردم را گرفته و وقتی هم مقابل میز قاضی ایستادند، با وجدان آسوده گفتند: نداریم!
یکی از مخاطبان خبرآنلاین درباره این شرکت کلاهبردار، این کامنت را در سرویس مشکلات مردم گذاشته: سلام لطفا در مورد سپرده گذاران موسسه اعتباری راهیان بانگ صبا که سال 82-83 سپرده 80000 خانواده را در سراسر کشور بالا کشید و دولت نیز هیچ کاری برای مردم بدبخت نکرد فقط سال 86 این موسسه بانکی را ورشکسته اعلام کرد پیگیری کنید از مسولان مردم کی به پولشان میرسند وقتی که از دنیا رفتند؟ اینه عدالت؟

پرونده ای آکنده از کلاهبرداری
با جستجوی کوتاهی در اینترنت می توان پی برد بعضا اوقات، حتی کاری از دست قاضی و دادگاه برنمی آید. کلاهبرداران، اموال مردم را می خورند و حتی وقتی بازداشت می شوند می گویند چیزی باقی نمانده که به مردم بدهند. البته حبس، سزای این افراد است و قانون معروف تا ندهی، نرهی، درباره آنها اجرا می شود ولی مسئله اینجاست آیا بازداشت و زندان کردن کلاهبرداران، برای مالباختگان، پول می شود؟ قطعا نه.

پرونده این شرکت در اردیبهشت ماه سال ۸۶ به نتیجه قطعی رسید و طبق رای شعبه 1060 دادگاه عمومی جزایی تهران به ریاست قاضی محمدخانی، شرکت تعاونی اعتباری بانگ صبا، ورشکسته اعلام و اداره کل تصفیه و امور ورشکستگی استان تهران تا تصفیه کامل دیون، قائم‌مقام قانونی محکومان خواهد بود.
طبق رای شعبه 1060 دادگاه عمومی جزایی تهران به ریاست قاضی محمدخانی، شرکت تعاونی اعتباری بانگ صبا، ورشکسته اعلام و اداره کل تصفیه و امور ورشکستگی استان تهران تا تصفیه کامل دیون، قائم‌مقام قانونی محکومان خواهد بود.
در رای شعبه 1060 آمده است: در خصوص دعوی خواهان‌های پرونده به طرفیت شرکت تعاونی اعتباری راهیان بانگ صبا با مدیریت «اکبر. الف» حکم ورشکستگی شرکت خوانده به جهت توقف در پرداخت دیون اعلام می‌شود و مستندا به مواد 412 و بند 2 ماده 542 قانون تجارت حکم به ورشکستگی شرکت خوانده و مدیران آن صادر و اعلام و از تاریخ صدور رای هرگونه دخالتی در امور و اموال شرکت ممنوع و تصفیه شرکت ورشکسته به اداره کل امور ورشکستگی استان تهران محول می‌شود.
در پرونده این شرکت، به طور واضح مشخص شد که مدیرعامل شرکت کلاهبردار با اقدامات غیرمسوولانه و بی‌ضابطه سرمایه شرکت را که اندوخته اعضا بوده در جهت اغراض و منافع شخصی، هزینه و دخل و تصرف کرده و در حقیقت سرمایه شرکت نه تنها در یک فرآیند سوددهی قرار نگرفته بلکه اصل سرمایه با کسری مواجه شده بود. طلبکاران چندین فقره چک و حدود ۶ میلیارد تومان طلب از شرکت داشتند و حتی هنگام رسیدگی به پرونده نیز همچنین دو نفر از اعضای هیات مدیره شرکت اعلام کردند که شرکت هیچ دارایی نقدی ندارد و از پرداخت دیون خویش عاجز است.
این شرکت در سال ۱۳۸۰ در کرج راه اندازی شد و چون تشابه اسمی با بانک های تحت سرپرستی بانک مرکزی داشت توانست در زمان کوتاهی تا ۲۸۳ شعبه در سراسر کشور راه اندازی کند.
بازرس هيات مديره شركت در دادگاه اعلام کرده بود موجودي نقدي بانگ صبا در حال حاضر صفر است و دارايي آن هم تنها يك مرغداري است. حدود 800ميليون تا يك ميليارد تومان به صورت وام نزد مردم است و طلب مردم از این شرکت نیز حدود هشت تا 10ميليارد تومان برآورد شده است.
جالبترین بخش ماجرا اعترافات همسر مديرعامل شركت نيز داده بود. او درباره همسرش که متهم (ومحکوم) ردیف یک این پرونده است، گفت: همسرم از سال 76 به دليل فساد اقتصادي و فساد اخلاقي تحت تعقيب قانوني بوده و كلاهبرداري هاي بسياري كرده است و توانسته جريمه قانوني و حبس خود را با پول خريداري كند.
محتویات این پرونده نشان می دهد مديرعامل شركت تعاوني اعتباري راهيان بانگ صبا متولد 1348داراي تحصيلات سوم دبيرستان و اهل تهران است. او قبل از سال 80اقدامات زيادي انجام داده از جمله با پروانه جعلي اقدام به وكالت مي كرده و همچنين يك شركت خدماتي را تاسيس كرده كه بيش از 40فقره چك برگشتي داشته است.
اکنون باید کامنت گذار سرویس مشکلات مردم پاسخ این سئوال را بدهد که وقتی به شرکتی با این مشخصات اعتماد کرده و پول خود را در اختیار این کلاهبرداران گذاشته و آنها خورده و نابود کرده اند، مسئولان باید کاری کنند!؟

 

۴۵۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک نفر از مشهد A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    3 0
    سلام خبر انلاین،جون هرکی دوس داری یه خبر درست درمون از وضعیت موسسه میزان و برگشت پول ملت تهیه کن،ممنون
  • علی A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    20 1
    تو میتونی یا من میتونم ۲۸۳ شعبه اعتباری مالی در کشور ایجاد کنم نمیگم ۱۰ میلیارد اگه یه میلیارد تومن پول پیدا کردی رفتی یه ماشین یه میلیاردی خریدی اگه سر یک هفته اطلاعات دستگیرت نکرد هرچی میخوای بگو
  • هادی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    14 1
    نه نباید مسئولان کاری کنند چون همه دزدن ما هم باید در این کشور فقط دزدی کنیم تا به حقمون برسیم
  • بی نام A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    4 0
    راستی از شرکت های ورمی کمپوس چه خبر کی مردم به پولشان می رسند.
  • محمد IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    7 0
    مگه دولت مجوز نداده موسسه بانکی ایجاد شده اگه هرکی بخواد یه بانک بزنه و پول مردم رو بخورن پس وظیفه مسئولان چیه با این گزارشی که شما نوشتید یعنی دولت هیچکاره است مردم خودشون باید مواظب باشن دمتون گرم
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    11 0
    این گزارش میگه اگر دولت مجوز دزد خانه داد ویا به دزدان اچند سال اجازه فعالیت داد مردم مقصرند