برنامه پرسش و پاسخ جنجالی رضا رشدپور با صادق خرازی فارغ ار کلیشه هایی که سالهاست حول شخصیت سفیر پیشین ایران در فرانسه شنیده می شود نکات پنهان تازه ای دارد.

سعید جعفری

صادق خرازی از دسته سیاستمداران عجیب ایران است. روزی از چپ رانده می شود و روزگاری بخشی از آن گروه نامیده می شود. حواشی و انتقاد و تهمت و اتهام که فراوان است حول او. از قاچاق عتیقه و مدارک تحصیلی نداشته اش گرفته تا ورود به سازمان ملل بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی و خیانت به اصلاح طلبان.

اینها بخش کوچکی از نسبت هایی است که چپ و راست طی سالهای اخیر علیه صادق خرازی روا داشته اند. اتهاماتی که بررسی دروغ یا راست بودن آن نه کار ماست و نه تخصص ما. 

صادق خرازی اما واجد ویژگی های خاصی نیز هست که در برخی موارد او را از دیگران متمایز می سازد و آن صبر و تحمل و بردباری او در مقابل تمام این انتقادات است. سفیر پیشین ایران در فرانسه به دعوت رضا رشیدپور به برنامه دید در شب می رود و در گفتگویی چالشی در مقابل رگبار سوالات و انتقادات مجری برنامه می نشیند. 

خرازی در خصوص قاچاق عتیقه، روابط غیردوستانه با حسین فریدون، مال و اموال و دارایی هایش، نحوه ورود به دانشگاه در مقاطع مختلف، نحوه پذیرش پست های مدیریتی و سیاسی در عرصه های مختلف نظام و بسیاری دیگر از موضوعات مورد چالش درباره خود پاسخ می دهد.

رشیدپور بی رحمانه همه پشت پرده ها و درگوشی هایی که نسبت به صادق خرازی در محافل سیاسی طرح شده را رو در روی او طرح می کند. سفیر پیشین ایران در سازمان ملل در برخی موارد یارای اصرار و فشار مجری را ندارد اما نه از کوره در می رود، نه خونسردی خود را از دست می دهد و نه با تندخویی پاسخ سوالات را می دهد. خرازی هرچند در برخی موارد نمیتواند به بعضی از پرسش ها و اتهامات به صورت جامع جواب دهد اما دستکم از پتانسیل با ارزشی به نام صبر و تحمل برخوردار است. 

هرچند حتما طرفداران نظریه توطئه راه انداختن این برنامه و طرح این سوالات را شویی از پیش طراحی شده معرفی خواهند کرد. این گروه یقینا مدعی خواهند شد از قبل سوالات و جواب ها میان رشیدپور و خرازی هماهنگ شده است، اما بیایید از این پیله محدود خارج شویم و موضوعات را آنطور که هست ببینیم نه آنطوری که دوست داریم باشد.

صادق خرازی می تواند در این گفتگو حقیقت را گفته باشد، کما اینکه ممکن است خلاف واقع هم بیان کرده باشد (نقدی که پس از انتشار این مصاحبه فراوان شنیده شده و شخصیت های سیاسی موارد نقض اظهارات خرازی را یادآوری کرده اند) اما این موضوع ما نیست، ماجرا شجاعت یک سیاستمدار برای مقابله با چالشی ترین سوالات زندگی، تحمل نشستن بیش از یک ساعته در مقابل رگبار دشوارترین پرسش ها است. روحیه ای که در میان کمتر سیاستمدار ایرانی یافت می شود. 

کدام سیاستمداری است که در سپهر سیاسی ایران حاشیه و شایعه حولش وجود نداشته باشد، اما کدامیک از اینها چنین شجاعتی را دارند که روی صندلی داغ بنشینند و با سوالات بی مهابا و چالشی رشیدپور مواجه شوند؟

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    4 21
    وی راه فراری نداشت در خصوص دیپلم ومعدل اگر دروغ می گفت دو دقیقه بعد در سایت ها انتشار می یافت صادق نمی توانست دروغ بگوید وراه فراری هم نداشت
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    3 5
    این برنامه کی و کدوم کانال پخش می شه
    • محمّد IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      10 1
      از وب‌سایت آپارات.
  • رامین کرمان A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    24 3
    واقعا دمش گرم از هر کسی بر نمیاد که خودش توی چنین شرایطی قرار بده کاشکی سیاستمداران یکم دل و جرات داشتند و در مقابل صحبت هایی که درباره اونا میشه ؛توی سوراخ موش پنهون نمیشدن.
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    17 2
    كسي كه نتواند در مقابل چند سئوال چالشي، از خود صبر بروز دهد كه اصلا سياستمدار نيست.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    3 3
    ایشون الان کاره ای نیست