پیشرفته‌ترین هواپیماها با بهترین خلبان‌ها چرا سقوط می‌کنند؟/تحقیق جدید ناسا

ایسنا نوشت: پژوهش جدید ناسا در پاسخ به این که چرا سقوط پیشرفته‌ترین هواپیماها حتی با بهترین خلبانان نیز رخ می‌دهد، نشان داده که دلیل آن، ناتوانی انسان در نظارت بر وظایف است.

جاناتان اسکولر، خلبان ناسا و محقق دانشگاه سانتا بابارا کالیفرنیا می‌گوید: پژوهش ما واقعا نشان می‌دهد که هوشیاری برای مردم یک کار بسیار دشوار است.

خلبان‌ها باید به طور مداوم بر موقعیت، سرعت، ارتفاع و مجموعه‌ای از عملکرد‌های خودکار دیگر هواپیما که در یک صفحه نمایش رایانه‌ای در طول پرواز ظاهر می‌شوند، نظارت داشته باشند.

اسکولر اظهار کرد: نظارت بی‌وقفه می‌تواند باعث تخلیه انرژی شود که چاره آن وقفه انداختن بر نظارتی است که باعث شکستن یکنواختی می‌شود، اما ما همچنین دریافتیم که وقفه خود به لغزش کمک می کند.

اسکولر و استیو کاسنر، خلبان ناسا برای بررسی دلیل عدم موفقیت در نظارت که حتی در بین خلبان‌های با تجربه و بسیار آموزش دیده شرکت‌های هواپیمایی اتفاق می‌افتد، با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

آن‌ها برای این پژوهش از 16 خلبان جت‌های تجاری خواستند تا بر پیشرفت یک پرواز عادی شبیه‌سازی شده نظارت کنند که طی آن، سطوح بالایی از اتوماسیون درون کابین خلبان به مدیریت وظایف جهت‌یابی و هدایت هواپیما می‌پرداختند.

محققان دریافتند که محیط کابین خلبان به اندازه کافی شلوغ هست که خلبانان اغلب با وظایف دیگر، مانند صحبت کردن با مرکز کنترل ترافیک هوایی یا تنظیم سیستم هواپیما، که خستگی را کاهش می‌دهد، منحرف شوند.

اما آنها همچنین کشف کردند که این مسائل به خودی خود می‌توانند باعث شوند که حواس خلبان‌ها از وقایع مهم حین پرواز پرت شود.

خلبان‌ها به جای تمرکز صرف بر نظارت بر پرواز، در عوض حواس خود را با درگیرکردن ذهن پرت می‌کنند؛ چیزی که محققان آن را "سرگردانی ذهن" می‌نامند.

نتایج این پژوهش در مجله Consciousness and Cognition منتشرشده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    18 1
    شمار سوانح هوائى طى سالها، إز دهه ٥٠ ميلادى خوشبختانه رو به تنزل بوده. أوائل دهه ٧٠ بيشترين سوانح به دليل شكوفائى هواپيما سازى و بالا بودن شمار پروازها و نبود مراعات ايمنى باعث اين ارقام است. اما شمار اين ارقام در امسال كمترين در تاريخ هواپيماسازى بوده ولااينكه شمار پروازها صدها برابر بيشتر شده. اما با إمكانات بهتر و علم پيشرفته هنوز انسان جائز الخطا و بانى بيشترين أين امر است.