روسیه از دریای خزر چه موشک‌هایی را شلیک کرد؟/آشنایی با خانواده کلوب

مقام‌های روسیه روز چهارشنبه از شلیک ۲۶ موشک کروز به سمت اهدافی از پیش تعیین شده در سوریه خبر دادند. روس‌ها اما از چه موشکی در این حمله استفاده کرده‌اند و چه مشخصات فنی دارند؟

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرده که ۲۶ موشک کروز که از چهار ناو جنگی مستقر در دریای خزر پرتاب شده،مواضع داعش در سوریه را منهدم کرده است.

ٰولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته است که فاصله محل شلیک تا مواضع داعش در سوریه حدود ۱۵۰۰ کیلومتر بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که روسیه در عملیات خود از موشک‌های مشهور خانواده کلوب که در ناتو به نام Sizzler

شناخته می‌شوند استفاده کرده است. موشک‌های کروز به صورت معمول مدتی قبل از شروع عملیات هوایی جهت هدف قرار دادن اهداف کلیدی و حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند. روسیه اما چند روزی است که اهداف داعش را با جنگنده‌های خود هدف قرار داده و استفاده از موشک‌های کروزش در این مقطع در واقع نوعی قدرت‌نمایی به حساب می‌آید.

موشک ۳ ام ۵۴ کلوب که ناتو به ان نام اس اس - ان- ۷ سیزلر داده است اولین موشک کروز چند منظور ساخته شده در روسیه بعد از فروپاشی شوروی است.

کلوب یک موشک کروز چند منظوره است که در دو نقش ضد کشتی و ضد سطح برای نابودی اهداف راهبری مورد استفاده قرار می گیرد و البته در دو مدل کلی ضد کشتی و ضد سطح تولید شده است.

 نسخه های مختلف موشک‌های خانواده کلوب از نظر ابعاد و توان پروازی و حتی سیستم هدایت با هم فرق بسیار دارند. خود موشک دارای بدنه ای کشیده و دو بال بدون پس گرایی کاملا صاف است که در حالت عادی جمع شده است و در زمان پرتاب باز میشود و برای هدایت موشک به کار می روند.

در انتهای موشک چهار بالچه جمع شونده قرار دارد . موشک دارای یک موتور توربوجت است ولی نسخه ای خاص برای استفاده در نقش ضد زیر دریایی وجود دارد که پیشرانه سوخت جامد دارد و همچنین به غیر از نسخه هواپرتاب همگی دارای یک پیشرانه سوخت جامد کمکی برای پرتاب موشک تا رسیدن به سرعت مناسب و شروع به کار موتور اصلی است. موشک را می توان به صورت عمود از سیلوی های عمودی شلیک کرد و یا از لوله اژدر افکن شلیک کرد. 



با دو نوع موشک مهم خانواده کلوب آشنا شوید:
۳ ام ۵۴: نسخه که ناتو به ان لقب اس اس - ان-۲۷ ای داد و دارای نقش ضد کشتی است با پیشرانه توربوجت. این نسخه با طول ۸٫۲ متر دارای یک کلاهک ۲۰۰ کیلوگرمی است و دارای برد ۴۴۰ تا ۶۶۰ کیلومتر است و میتواند با سرعت ۲٫۹ ماخ در ارتفاع ۵ متری سطح اب پرواز کند و دارای سامانه هدایت رادار فعال در کنار خلبان خودکار است. این نسخه دارای یک ارتفاع سنج راداری است تا ارتفاع موشک تا سطح اب را تنظیم کند. این نسخه درون یک محفظه پلمپ از لوله ۵۳۳ م م اژدر افکن زیر دریایی پرتاب شده و به روی اب می‌آید ، و سر محفظه به طرف بالا قرار میگرد و موشک شلیک شده و از محفظه بیرون امده، ارتفاع خود را کاهش و در ارتفاع کم پرواز میکند. این نسخه از تمام زیر دریایی های روسی قابل پرتاب است.

۳ ام ۱۴: این نسخه در ناتو اس اس - ان-۳۰ ای نامید شده و نسخه کروز تهاجمی به اهداف ثابت زمینی است. این نسخه بر خلاف مدل های بالا مادون صوت است و دارای بیشترین سرعت ۸۵۰ کیلومتر بر ساعت است و دارای برد ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است و دارای کلاهک ۴۵۰ کیلوگرمی انفجار قوی بوده و دارای سامانه هدایت اینرسی در کنار گلنوس است و دقت ان زیر ده متر است.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mahdi IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    11 79
    سلام عزیزان روسیه چاره ای دیگه نداشت مجبور بود با اون شرایطی که داشت دست به این کار بزنه در اصل منافع خودش رو در خطر میدید میشه گفت این یه اخطار به متحدین آمریکا در رابطه با تحریم هایی که روز به روز به اون افزوده میشد به عبارتی عرض اندام کرد
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    50 9
    امیدوارم روسیه بزنه داعشی ها رو با خاک یکسان کنه
  • بی نام A1 ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    32 5
    گروه داعش بسیار تضعیف شده. 60 درصد تجهیزاتشون از بین رفته. 30 هزار نفر از یارانشون هم فرار کردن
  • بی نام A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    11 21
    برد موشک 660 کیلومتر،ولی فاصله محل شلیک تا مواضع داعش در سوریه حدود ۱۵۰۰ کیلومتر ؟
  • بی نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    35 10
    خوب زد این تروریستها و مزدوران عربستان و ترکیه تروریست رو
  • بی نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    16 6
    ما اعتماد نداریم.در حال همکاری هستیم.
  • مرگن A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    18 44
    چند تا خورده به ایران؟
  • بی نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    19 45
    این درسته که cnn ادعا کرده دو از آنها به خاک ایران برخورد کرده؟
  • بی نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    18 54
    میدان خوبی برای آزمایش سلاح های جدیدشون پیدا شده. سلاح های قدیمی و از رده خارجشون رو هم مصرف می کنند. برای ما جان انسان ها ارزشی نداره که برای قدرت های بزرگ این خوبه.... وای بر ما. چه شدیم.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    34 11
    عیب نداره . داعشی های جانی بمیرن و محو بشن کلی ارز داره .
  • كيان A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    24 1
    مانور تجهيزات امريكايي در يمن. مانور تجهيزات روسي در سوريه. قدرت نمايي ونوع حمايت از متهدان.
  • اسماعیل A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    روسیه دقیق ترین و بیچیده ترین موشکهای مختلف را در دنیا دارد و خیلی قوی و مقتدر است و می تواند در یک تهاجم موشکی کل غرب و آمریکا را نابود کند . آفرین بر روسیه . امیدوارم بزودی داعش و کل تروریستها در دنیا نابود شوند .
    • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      23 42
      بيشتر موشك ها سقوط كردن تو دريا
    • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      38 58
      خدای من رحم کن با این موج شیفتگی به روسیه
    • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      18 44
      پروفسور غرب و آمریکا هم میشینن تا نابود بشن؟ چقدر راحت در مورد از بین رفتن انسانها نظر میدید
  • بی نام IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    17 86
    من هم خیلی به روسها اعتماد ندارم خدا به خیر کنه البته هیچکدامشان نه غرب و نه شرق قابل اطمینان نیستند
  • بی نام A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    76 43
    سیستمهای هوا فضای روسیه ده سال از آمریکا جلوتر است
  • بی نام CA ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    27 65
    4 موشک که روسیه از دریای خزر به سوی اهدافی در سوریه شلیک شده در ایران سقوط کرده است.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    22 60
    اسماعیل جان نکنه تو ادوارد اسنودن هستی که اینقد اطلاعاتت قوی هست؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    53 1
    جوری از سقوط موشکهای روسیه صحبت می کنن ادم فکر میکنه دوستان ماهواره جاسوسی توی خونه شون دارن و همه چیز رو دارن مانیتور می کنن بابا یه کم این پیچ اعتماد به نفس بالاتون رو بچرخونید
  • مهدی IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    1 0
    و لا تقف ما لیس لک به علم ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان هنع مسئولااااااااااااااااااااااااااااااااااا بعضی از دوستان چنان صحبت میکنن که انگار کارشناس علوم سیاسی و مسائل منطقه و خاورمیانه ان اگه به چیزی علم ندارین بیخودی صحبت نکنین . کجا ملت رنگ عوض کردن عاشق روسیه شدن دارن با همکاری میکنن
  • مهمان RO ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    2 0
    موشکی توی ایران سقوط نکرده دلیل این حرف این که با این همه دوربین و موبایل چرا هیچ فیلمی کسی نگرفته عکس نه فقط حرف مفت غربیهاست این که روسیه خوب کرده یا بد باید قبول کرد سوریه ملک روسیه نیست و روسها نهایتا اونجا بمون نیستند اما اگر داعش پیروز بشه اونجا رو ملک همیشگیش قرار میده خواجه نصیرالدین طوسی هم از مغولها استفاده کرد و حکومت عباسیان رو که داعش اون زمان بودند رو تارومار کرد