پروفسور مجید سمیعی رییس مجمع جراحان مغز و اعصاب جهان با تاکید بر اینکه تحریم ها می تواند بر روی امور اقتصادی تاثیر گذار باشد اما هیچ گاه نمی تواند به توسعه علم و دانش صدمه بزند، گفت: مرکز علوم اعصاب تهران در سال آینده راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پروفسور مجید سمیعی شامگاه چهارشنبه در همایش گسترش مرزهای دانش در دوران پسا تحریم در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاهی استان همدان افزود: با وجود اینکه ایران در چند سال گذشته در تحریم قرار داشت اما در این مدت در کنگره های گوناگون علمی دانشمندانی از سراسر جهان همواره در تهران حاضر شده اند.

وی ادامه داد: در گذشته بسیار مهم بود که فرد در چه دانشگاهی درس خوانده باشد اما هم اکنون این موضوع اهمیتی نداشته و ارزش علم هر فرد به خدماتی است که ارایه داده است.

سمیعی خطاب به دانشجویان حاضر در این همایش عنوان کرد: خودتان آینده خود را بسازید، حس نمی توانم را از وجود خود بیرون کنید و برای آینده خود به گونه ای برنامه ریزی کنید که اگر مجبور شدید در یک شهر کوچک بمانید با تکیه بر توان و دانش خود آنجا را آباد کنید.

وی اضافه کرد: امروزه مطرح شدن موضوع تحصیل در دانشکده های برتر جهان بی معنی است چرا که دسترسی به دانش و علم در اختیار خود دانشجو است که باید با موقعیت شناسی برای گسترش دانش در محل زندگی خود تلاش کند.

مرکز علوم اعصاب تهران سال آینده راه اندازی می شود

این پزشک سر شناس جهان با بیان اینکه مرکز علوم اعصاب در تهران سال آینده راه اندازی می شود افزود: با راه اندازی این مرکز یک تکنولوژی برتر روز که تاکنون در هیچ کجای دنیا استفاده نشده است را در این مرکز رونمایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این مرکز با کمک پروفسور فالبوش راه اندازی می شود. با راه اندازی این مرکز کسی که سیاست پیشرفت کاری و علمی نداشته باشد در این مرکز به کار گرفته نخواهد شد.

سمیعی با اشاره به اینکه مرکز علوم اعصاب مشابهی در پکن بعد از افتتاح مرکز علوم اعصاب در تهران راه اندازی می شود افزود: هم اکنون در حال رایزنی برای ایجاد مرکز بزرگ علمی به غیر از مرکز علوم اعصاب در ایران هستم و برنامه ریزی در این زمینه در دستور کار من است.

این پزشک برجسته با تاکید بر اهمیت تربیت جراحان مغز و اعصاب در همدان ابراز امیدواری کرد که روزی مرکز علوم اعصاب در همدان، به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان راه اندازی شود.

نجات بیمار جزو بزرگترین لذت ها است

بنیانگذار رشته جراحی قاعده جمجمه در جهان افزود: جراحی مغز و اعصاب از رشته های پیچیده علم پزشکی است و سالیان سال افراد فعال در حوزه پزشکی نسبت به کارکرد مغز بی توجه بودند و قلب را مسئول فعالیت ها و احساسات بدن می دانستند.

وی با اشاره به جراحی هایی که در گذشته در مغز و اعصاب انجام می شد ادامه داد: اکثر افرادی که زیر عمل مغز می رفتند زنده نمی ماندند.

پروفسور سمیعی با بیان اینکه دوران کودکی از مهمترین دوران در تکامل مغز افراد است اضافه کرد: هر گونه صدمه در دوران کودکی می تواند نتیجه منفی خود را در بزرگسالی نشان دهد.

وی با بیان اینکه مغز انسان دارای صد میلیارد سلول است گفت: سلولهای مغز بعد از تولد نوزاد ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند و با افزایش سن به تدریج ارتباط سلول ها با یکدیگر افزایش می یابد که این موضوع نشاندهنده ضرورت توجه به تربیت فرزندان در سنین پایین است. امروزه اهمیت عملکرد مغز برای کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: امروزه با وجود تجهیزات پزشکی از جمله ام آر آی و دستگاه تومور گرافی تشخیص ها آسان تر شده است و اگر خللی در روند جراحی وجود نداشته باشد جراحی نمی تواند موجب مرگ هیچ فردی شود.

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به برخی جراحی های منحصر به فردی که تاکنون انجام داده بیان کرد: پیوند عصب، انجام اولین کورس جراحی زیر میکروسکوپ، برداشتن تومورهای تهدیدکننده مغز، جراحی موفق اعصاب فلج شده صورت و انجام عمل تومورهای جمجمه چند مورد از این اقدامات است.

وی با بیان اینکه سال 1997 با نظر 150 کشور دنیا دبیری فدراسیون مغز و اعصاب جهان را بر عهده گرفته است ادامه داد: از آن زمان همواره به دنبال این هستم که برای توسعه علوم مغز و اعصاب در جهان چه کارهایی می توانم انجام دهم.

سمیعی با اشاره به یکی از این فعالیت ها بیان کرد: با تحقیقات متوجه شدم در قاره آفریقا به ازای هر شش میلیون نفر یک جراح مغز و اعصاب وجود داشت در حالیکه میزان مرگ و میر های ناشی از تصادفات موتور در این قاره سه برابر بیشتر از بیماری ایدز بود.

وی گفت: از همان زمان تربیت چند نفر از رزیدنت های آفریقایی را آغاز و پس از تعلیم به این قاره برگرداندیم، هم اکنون نیز 100 رزیدنت برای تخصص مغز و اعصاب به نقاط مختلف جهان اعزام کرده ایم که 10 نفر از این افراد در تهران تعلیم خواهند دید و سپس برای درمان بیماران به کشور خود باز خواهند گشت. هم اکنون در ایران به ازای هر 120 هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب فعالیت می کند.

پروفسور سمیعی ایجاد دستگاه ام آر ای در اتاق عمل را یکی از اقدامات جدید در حوزه علم اعصاب و روان دانست و ابراز امیدواری کرد که ایران به جدیدترین تکنولوژی های موجود در عرصه پزشکی دست یابد.

به ایرانی بودنم افتخار می کنم

پرفسور سمیعی گفت: برای بعضی ها تاسف می خورم که می گویند اگر به ایران علاقه داشتی به ایران بر می گشتی اما نمی پرسند تاکنون چه خدماتی را در کشور ارایه کرده ای؟

وی ادامه داد: من از سن 33 سالگی که به مرتبه استادی در جراحی مغز و اعصاب رسیدم تاکنون هر سال حداقل یکبار به ایران سفر کرده ام و بیش از هفت سخنرانی در کنگره های مختلف ارایه کرده و در سال حدود 10 تا 20 جوان ایرانی را تحت تعلیم قرار داده ام. تمام افتخار من به خانواده های ایرانی و علم و تربیت این خانواده ها است.

پروفسور سمیعی با بیان اینکه دیدار با دانشجویان و حضور در محیط دانشگاه یکی از لذت بخش ترین لحظات زندگی ام است افزود: اساتید سعی کنند با دانشجویان ارتباط خوبی داشته باشند.

وی اضافه کرد: عشق، علاقه و محبت اولین حرف خوشبختی را در زندگی همه افراد می زند. هرگز در زندگی خود از فرد دیگری تقلید نکرده و برای ارتقای علمی کشور تلاش کنید.

این پرفسور مطرح جهانی گفت:هرگز آینده خود را به خاطر منافع آنی هدر ندهید چرا که بی توجهی به این موضوع در دوران جوانی ممکن است آینده افراد را تباه کند.

وی با تاکید بر لزوم یکسان بودن حرف و عملکرد افراد افزود: به فردی قول ندهید ولی اگر قول دادید بر قول خود پایبند بمانید.

پروفسور سمیعی ادامه داد: در سنین جوانی باید مرکز افکار را حفظ کرد زیرا تمرکز بر اهداف و کارها موفقیت را موجب می شود و با تمرکز افکار می توان مهمترین مشکلات را نیز رفع کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مطالب درج شده در رسانه های مجازی و ارائه نقل قولهایی از پروفسور سمیعی گفت: مخاطبان با توجه به سبک نوشتاری قادر به تشخیص درستی و یا غیر واقعی بودن مطالب ارئه شده هستند.

در این همایش پرفسور سمیعی از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان عضو هیات علمی افتخاری این دانشگاه معرفی و لوح شهروند افتخاری شهر تاریخ و تمدن ایران زمین توسط شهردار همدان به وی ارایه شد.

پروفسور سمیعی برای حضور در کنگره جراحان مغز و اعصاب ایران که از فردا شروع می شود به استان همدان سفر کرده است.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    153 7
    کاش بلاقی ایرانی های خارج نشین هم مثل دکتر صفت ایرانی بودن خودشون رو حفظ می کردن
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      بعضی ها اگر یک جرعه از آب اون ور آب را بخورند کلا اون ور آبی می شوند
    • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      14 9
      آقا این نظرم به خبر ارتباطی نداره. ولی خواهشا منتشر کنین. فقط دیدم دکتر سمیعی یک جمله ای گفتند که با کامنت های خبر قتل فارغ التحصیل کارشناسی ارشد برق که تو لاهیجان نامزدش رو کشته بود بی ارتباط نیست. دانشگاه آزاد مدرک سوری میده قبول کیلویی میده قبول ولی این درست نیست کسایی که تو دانشگاه آزاد درس خوانده باشن همه سیاه باشن و کسایی که دولتی باشن سفید. دکتر سمیعی میگه: در گذشته بسیار مهم بود که فرد در چه دانشگاهی درس خوانده باشد اما هم اکنون این موضوع اهمیتی نداشته و ارزش علم هر فرد به خدماتی است که ارایه داده است.
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      14 4
      ادم های با اصل و نسب ریشه خودشونو فراموش نمی کنند
    • بی نام EU ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      5 3
      هر انسانی قیمتی دارد و این خود شخص است که در بها ی خود ثأثیر گذارست
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    167 4
    ما هم به ایشون افتخار میکنیم
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    12 15
    با تشکر از خدمات جناب دکتر سمیعی باید به عرض برسانم این مجمع جراحان مغز و اعصاب جهان چیزی برساخته ی خود دکتر سمیعی ست که ریاستش را هم خود بر عهده دارند و اخیرن هم به خودشون جایزه جراح برگزیده سال را داده اند. تاسیس انواع ان جی اؤ در غرب مثل آی خوردن است. این مجمع با انجمن جراحان اشتباه نشود. البته بنده پزشک نیستم که به ایشان حسادتی بورزم ولی تمایلی هم ندارم ناآگاهی در کشورم رشد کنه و مورد دیگری مثل دکتر حسابی بر ساخته ی پسرشون ایجاد بشه.
  • بابك IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    18 6
    به ايراني بودن پروفسور سميعي به خود ميباليم. قطعا ايشان الگوي خوبي براي ما جوانان هستند. اميدوارم خداوند بهشان طول عمر عنايت كنند تا همه جهان از ايشون بهره ببرند
  • نيكي A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    12 4
    سلام وخسته نباشي به پرفسور عزيز و رشتي ما.پرفسور سميعي نه تنها ايراني بودنش رو ثابت كرده ،بلكه به رشتي بودنش افتخار ميكنه وهروقت بيان ايران يه سر ميان رشت و در برنامه تلويزيوني حتي به لهجه گيلكي حرف ميزنند.اين يعني افتخار.اميدوارم هميشه سلامت باشند وسايه ايشان بر سر تمامي پزشكان
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    8 3
    پسر برادر من با این که عمل مغز کرده در تهران نمی تونه خوب راه بره کاش دکتر یه نوبت بهمون می داد
  • محمد IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    9 4
    افتخار ایران و ایرانی و قابل ستایش هستی پروفسور
  • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    7 5
    دمش گرم انشاا...
  • محمد عظیمی A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    6 3
    با سلام و تشکر. مطلب جالبی بود. ایشان در سخنرانی خود هم مطالب علمی می گوید و هم اخلاقی. ان شااله سلامت باشند.
  • حمیدرضا RO ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    7 38
    بابا بخدا آمریکا 1 میلیون دانشمند از این آقا بزرگتر داره، اینقد سفت نمی زنه که این آقا می زنه. خبر بچاپ پلیز
    • بی نام EU ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      19 9
      تو یک بیرگ هستی
    • حمیدرضا RO ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      9 35
      خو چرا؟ دروغ میگم بگو دروغ میگی؟ اصن این کیه اینقد گنده اش کردید؟ یه جایزه نوبل علمی بردیم تا الان ما؟ این آقا نوبل پزشکی برده؟ ترکا هم دیروز نوبل گرفتن دیگه. فقط ادعاییم. خوشمون میاد یه ایرانیو گنده کنیم. رگ گردنمون هم باد کنه و بگیم این ایرانیه
    • حمیدرضا RO ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      7 26
      از خداتونه یه نفر ایرانی یه ذره کار درست انجام بده. اینقد گنده اش می کنید که رف خودش باورش نمیشه. بابا چیه؟ هر کی واقعیتو بگه بی رگه؟ این آقا چند تا نوبل گرفته؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    24 15
    متاسفم براى افرادی که نمره منفی میدن