روزنامه شرق نوشت:پس‌لرزه‌های گزارش کمیسیون ویژه برجام همچنان ادامه دارد و پس از افشاگری پنج عضو کمیسیون درباره مسیری که منجر به انتشار این گزارش شد، همچنان اماواگرها درباره محتوای گزارش پرحاشیه این کمیسیون رو به افزایش است.

 این در حالی است که هم‌زمان با انتشار این گزارش اعلام شد که مأموریت کمیسیون ویژه به پایان رسیده و کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، نیز تأکید کرد این کمیسیون عملا پس از قرائت گزارش، دیگر وجود خارجی ندارد. اما طیف مخالفان توافق هسته‌ای که از تریبون این کمیسیون نهایت استفاده را برای اعلام مواضع خود برده‌اند، زیر بار انحلال کمیسیون ویژه پس از پایان مأموریتش نمی‌روند.

در ادامه این روند طیف مخالفان برجام در کمیسیون ویژه از گزارشی خبر می‌دهند که قرار است طی ماه‌های آینده در‌هزار صفحه آماده و در آن به تفصیل درباره برجام توضیح داده شود. این گزارش که بیش از هرچیز دستاویزی برای حفظ تریبونی به نام کمیسیون ویژه است با واکنش دیگر نمایندگان همراه شده و روز گذشته کمال‌الدین پیرمؤذن، از نمایندگان حامی دولت، به ایسنا گفته: «اینکه سخنگوی کمیسیون ویژه برجام که یار جلیلی است از حالا حتی تعداد اوراق گزارش سیاه کمیسیون برجام را هم اعلام می‌دارد، نشان می‌دهد که بی‌تردید این گزارش از پیش تنظیم شده و از خارج از مجلس بوده است و مانع‌تراشی‌ها و بهانه‌جویی‌های جریان خاص تندرو علیه برجام و دولت و دام‌گستری‌های آنان پایانی ندارد».

اشاره پیرمؤذن به سخنان نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام است، که خبر گزارش‌ هزارصفحه‌ای را اعلام کرده بود. سیدحسین نقوی‌حسینی که پس از ازدست‌دادن سمت سخنگویی کمیسیون امنیت ملی مجلس، حالا به‌عنوان سخنگوی کمیسیون ویژه برجام به بیان نظرات این کمیسیون در رسانه‌ها می‌پردازد، از جمله نمایندگانی است که مخالفت خود با برجام را اعلام کرده است. او حتی در تجمع مخالفان برجام مقابل مجلس گفته که نظرش رد کل برجام است.

نقوی‌حسینی پس از پایان جلسه پرتنش روز یکشنبه به میان خبرنگاران آمد و به سؤالات آنها درباره چگونگی تهیه گزارش کمیسیون و همچنین انتقادات سایر اعضا پاسخ داد. او در حالی منکر تهیه‌شدن گزارش کمیسیون توسط افراد بیرون از مجلس شد که زاکانی، رئیس این کمیسیون، در حضور خبرنگاران اعلام کرده که گزارش تهیه‌شده نتیجه پاسخ‌های افرادی است که زاکانی آنها را به‌عنوان کارشناس معرفی کرده و سؤالات کمیسیون درباره برجام را در اختیار آنها قرار داده است. پاسخ‌های نقوی‌حسینی که در انتخابات سال ٩٢ مسئولیت ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در تهران را برعهده داشت، به سؤالات خبرنگاران در این‌باره را در ادامه می‌خوانید.

 

‌ آقای تاجگردون در نطقشان مطرح کردند کسانی که مخالف برجام هستند طرح رد برجام را به رأی بگذارند. نظر شما درباره این ایده چیست؟ 
به نظر من ایده خوبی است. 
‌ در کمیسیون ویژه، شما در این‌باره گفت‌وگویی داشته‌اید؟ 
نه، ما بنا نداریم در مورد طرح صحبت کنیم. یعنی کمیسیون ویژه نمی‌خواهد درباره طرح صحبت کند. کمیسیون ویژه گزارش خود را ارائه کرده و در نهایت نمایندگان می‌توانند نظر خود را بدهند یا طرح را یا رد کنند یا تأیید کنند. این حق نمایندگان است. 
‌ برآورد شما از طرح رد برجام چیست؟ 
در این‌باره ارزیابی‌ای ندارم. جمعی از نمایندگان دنبال این هستند. جمعی از نمایندگان معتقدند که برجام باید رد شود. 
‌ چرا این طرح مکتوب نمی‌شود و به‌طور شفاف اسامی نمایندگانی که چنین ایده‌ای دارند اعلام نمی‌شود؟ 
من شنیدم که طرح در دست تهیه است. 
‌تاریخ اجرای برجام ٢٦ مهرماه است. در همین مدت امکان دارد طرح رد برجام، آماده و اعلام شود؟ 
بله ممکن است. 
‌ شما هم امضا می‌کنید؟ 
شما چه‌کار به من دارید؟ بعد گفته می‌شود که سخنگوی کمیسیون برجام چه گفته و چه گفته. 
‌ شما به‌عنوان آقای نقوی‌حسینی از جایگاه حقیقی خودتان، ایده طرح برجام را امضا می‌کنید؟ 
اجازه دهید من طرح را ببینم و بخوانم بعد از آن نظر خودم را می‌دهم. 
‌ درباره گزارشی که به‌عنوان گزارش کمیسیون در صحن قرائت کردید، برخی از اعضای کمیسیون معتقدند این گزارش خارج از مجلس و توسط افرادی که نماینده مجلس نیستند، نوشته شده است. 
اگر این حرف‌ها را زده‌اند بی‌انصافی کرده‌اند. از بیرون آمده یعنی چه؟ یعنی من و آقای زاکانی نباید به خانه می‌رفتیم و باید همین‌جا می‌نشستیم و طرح را می‌نوشتیم؟ 
‌ خیر مسئله این نیست؛ حرف این است که طرح را مجموعه افرادی از بیرون نوشته‌اند. 
روند منصفانه تدوین گزارش را اگر بخواهم بگویم باید تأکید کنم که جلسات کمیسیون کاملا شفاف بوده است. تک‌تک این بندها مطالبی است که در صحن کمیسیون مطرح شده است. این چه حرفی است که گزارش در بیرون تهیه شده است. 
‌انتقادشان این است که گزارش کمیته‌ها که توسط اعضای کمیسیون ویژه تدوین شده بود لحاظ نشده است. 
من از شما سؤال می‌کنم. آقای تاجگردون که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هستند، خودشان مثل مشق مصوبات کمیسیونشان را می‌نویسند؟ تمام این گزارش ماحصل بحث‌های کمیسیون است. مستند به اسناد کمیته‌هاست. کمیته‌ها دراین‌باره تک‌تک گزارش دادند، بندبند گزارش کمیته‌ها قرائت شده. نظر اعضا راجع به هر بند داده شده. چرا باید بی‌انصافی کنیم و بگویم گزارش کمیسیون مطابق نظر من نیست. ما جلسات را یکی‌یکی براساس متن برجام برگزار کردیم. هیچ‌کدام از این جملات داخل گزارش امکان ندارد که در صحن کمیسیون مطرح نشده باشد. اینها مطرح و با آن موافقت شده. براساس این داده‌ها گزارش را تهیه کردیم. 
‌ما یعنی چه کسی؟ 
من و آقای زاکانی گزارش را تهیه کردیم. خیلی از مطالب را آقای احمدی تهیه کرده است. این چه حرفی است که از بیرون تهیه شده. بخش سیاسی را من و آقای آرانی تهیه کردیم. مگر متن سیاسی غیر از چیزی است که آقای آرانی تهیه کرده است. 
‌بله؛ ایشان می‌گویند نظر کمیته‌ها لحاظ نشده است. 
دروغ می‌گویند. چون لحاظ شده است. 
‌آقای آرانی می‌گوید که آقای زاکانی گفته بود گزارش کمیته‌ها خنده‌دار است. 
آقای زاکانی گفتند بخشی از مطالب شما در کمیته سیاسی خنده‌آور است. اینها را باید اصلاح کنیم. همان‌طور که بخشی از گزارش آقای تاجگردون و آقای حقیقت‌پور خنده‌آور است و باید اصلاح شود. این جملات داخل گزارش امکان ندارد که در صحن کمیسیون مطرح نشده باشد. 
‌ می‌گویند شما نظر مخالفان را کنار گذاشتید و گزارش دیگری نوشتید. 
نگفتیم که این گزارش‌ها را کنار می‌گذاریم و چیز دیگر می‌نویسیم. تک‌تک کمیته‌ها گزارش دادند و گزارششان در صحن کمیسیون قرائت شد. اعضا نظر دادند؛ اصلاح کردند. گزارش کمیته تهیه شد. برای گزارش نهایی گفتیم آقای تاجگردون، در گزارش شما این موارد اصلاح شده. موافقید؟ گزارش پیش‌نویس تهیه شده. باز گفتیم در بند اول این نوشته و گفته شده. دوباره آقای حقیقت‌پور، بروجردی، منصوری آرانی و بقیه انتقادات خود را گفته‌اند. دوباره با نظر تک‌تک اعضا، طرح و پیشنهادات منصوری‌آرانی و بقیه انتقادات خود را گفته‌اند. در گزارش لحاظ شده و بعد به رأی‌گیری گذاشته شده. حالا اینکه آخر مثلا آقای ابوترابی خودش به اصلاحیه خودش رأی نداده، بحث دیگری است. اینکه بین بحث‌ها آقای آرانی کتش را پوشیده و رفته؛ خب برود. من وقتی مخالف یک طرح هستم، اگر از مجلس خارج شوم آیا مجلس تعطیل می‌شود؟ آقای تاجگردون در جلسات شرکت نمی‌کند. خب نیاید. مگر کمیسیون برای آقای تاجگردون تشکیل شده است که رفتن ایشان منجر به تعطیلی کمیسیون شود. همه‌چیز روش خود را دارد. الان طرح دوفوریتی در مجلس مطرح شده و رئیس مجلس از آن دفاع کرده است. نمایندگان رأی ندادند، آیا با این اوصاف شکافی در مجلس اتفاق افتاد؟ به دلیل اینکه کسی موافق نظر کمیسیون نبوده که کل کمیسیون زیر سؤال نمی‌رود. در تمام کمیسیون‌های تخصصی مجلس لوایح و طرح‌ها به همین شکل تصویب می‌شود. روند کمیسیون کاملا قانونی و درست بوده. تمام نمایندگان در آن حضور داشتند و نظر دادند. 
‌ یعنی اگر نایب رئیس کمیسیون بگوید از چگونگی تهیه گزارش خبر نداشته خلاف واقع است؟ 
خلاف اندر خلاف است. 
‌ شما گفته بودید ایشان حضور نداشته و بنابراین از گزارش خبر نداشته. 
یا حضور نداشته که اگر این‌طور بوده، خلاف می‌گوید. اگر حضور هم داشته که خلاف می‌گوید. اگر حضور داشته که گزارش را دیده و آخرش یا رأی داده یا نداده، اما به‌هرحال خبر داشته. اگر حضور نداشته هم که خلاف می‌گوید، چون خودش حضور نداشته و تقصیر کمیسیون نیست. 
‌مسئله این است که نظر موافقان تصویب برجام در گزارش کمیسیون لحاظ نشده بلکه فقط جمع‌بندی نظر مخالفان است. 
اصلا نظر موافقان لحاظ نشده؛ مگر خلاف است؟ اصلاح‌طلبان در مجلس در اقلیتند و نظر اصلاحی‌شان هیچ‌جا اعمال نمی‌شود. مگر مجلس با این اوضاع از مشروعیت می‌افتد؟ 
‌چون اقلیتند باید نظرشان از گزارش حذف شود؟ 


بله، بروند و اکثریت شوند، چرا دولت از اول سال تمام تلاشش این بوده که کرسی‌ها و تمام تریبون‌ها را بگیرد؟ می‌خواهد طرفدارانش در مجلس زیاد شوند. اینکه اشکالی ندارد، برود بگیرد.  

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =